آخرین تحولات اوکراین / آمریکا تسلیحات نظامی به کی‌یف می‌فرستد

کاخ سفید شب گذشته، پنجشنبه، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، از تخصیص بسته دیگری از تسلیحات نظامی به اوکراین خبر داد که شامل ایستگاهای رادار سیار و گلوله‌های توپخانه می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجلس سنای ایالات متحده شب گذشته لایحه مربوط به تخصیص کمک‌های مضاعف به اوکراین به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار را تصویب کرد. اکنون این ابتکارعمل باید به امضای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برسد.

بیشتر بخوانید

ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرد

جیک سالیوان، مشاور بایدن در مسائل امنیت ملی در یک نشست خبری به خبرنگاران یادآور شد که جو بایدن در جریان سفرش به آسیا، لایحه تخصیص کمک مالی بی سابقه به اوکراین به مبلغ حدود ۴۰ میلیارد دلار را امضا خواهد کرد. سالیوان همچنین از قانونگذاران آمریکایی برای تصویب سریع این لایحه تشکر کرد.

در همین رابطه، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه صبح امروز، جمعه در این رابطه ابراز عقیده کرد که تصویب لایحه‌ای در سنای آمریکا در خصوص تخصیص کمک هنگف مالی به اوکراین را صحیح‌تر است "پرواز سریع پول مالیات دهندگان آمریکایی به لوله توپ" نامید.

اسلوتسکی در کانال تلگرامی خود نوشت: «مردم اوکراین نباید خوشحال باشند، برای اینکه همانطور که رویه سال‌های گذشته نشان داده، بیشتر این به اصطلاح کمک‌ها در مسیر کی‌یف به سرقت می‌رود و صرف رفاه و آرامش مردم اوکراین نخواهد شد، برای اینکه مقامات واشنگتن اهمیتی به آنها نمی‌دهند. و این بودجه به عرضه سلاح و کمک پیشنهادی آمریکا به کی‌یف در تخلیه انبارهای غلات صرف خواهد شد و این امر به معنای واقعی کلمه، غارت آخرین ذخیره غذای شهروندان اوکراینی خواهد بود، در حالی که هزینه جنگ نیابتی آمریکا علیه روسیه را تا "آخرین فرد اوکراینی" تأمین می‌کنند.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتاد و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

حمایت کامل بایدن از الحاق سوئد و فنلاند به ناتو

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا "حمایت کامل، جامع و همه‌جانبه" کشورش را از تصمیم سوئد و فنلاند برای درخواست عضویت در پیمان ناتو اعلام کرده است.

بایدن در کنار ماگدالنا اندرسون و سائولی نینیستو، نخست وزیران سوئد و فنلاند، ضمن حمایت از عضویت آنها در ناتو مدعی شد: پیوستن اعضای جدید به ناتو تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

اعلام بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین

کاخ سفید شب گذشته، پنجشنبه، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، از تخصیص بسته دیگری از تسلیحات نظامی به اوکراین خبر داد که شامل ایستگاهای رادار سیار و گلوله‌های توپخانه می‌شود.

در بیانیه منشره از سوی بایدن آمده است: «امروز بسته کمک امنیتی دیگری را تایید میکنم که توپخانه، رادار و سایر تجهیزات مضاعف را در اختیار اوکراین قرار می دهد که آنها قبلاً نیز به طور مؤثر از آنها در میدان جنگ استفاده می‌کردند. این تسلیحات و تجهیزات مستقیماً به خط مقدم نبرد برای آزاد سازی اوکراین ارسال خواهد شد و ما مجدداً حمایت قاطع خود از مردم شجاع اوکراین که از کشور خود دفاع می‌کنند، را تاکید می‌کنیم.»

بایدن یادآور شد که در این راستا منابع مالی درخواستی امکان "ارسال سلاح و مهمات بیشتر به اوکراین"، پر کردن ذخایر نقدی کشور و "پشتیبانی از نیروهای آمریکایی مستقر در جبهه شرقی ناتو" را فراهم خواهد ساخت.

بلینکن: پایان مقاومت اوکراین به منزله پایان موجودیت این کشور خواهد بود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته در جریان نشستی در سازمان ملل اعلام کرد که توقف مقاومت اوکراین در برابر نیروهای روسیه و دونباس، پایانی بر موجودیت دولت اوکراین خواهد بود و اگر نظامیان اوکراین از درگیری با روسیه خودداری کنند، این کشور دیگر وجود نخواهد داشت.

بلینکن در عین حال پیش بینی کرد که توقف درگیری‌ها به ابتکارعمل طرف روسی، پایان جنگ  بدون لطمه زدن به موجودیت اوکراین خواهد بود.

رایزنی تلفنی روسای ستاد کل روسیه و ایالات متحده درباره وضعیت اوکراین

وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد که والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور روز پنجشنبه با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده مذاکراتی تلفنی داشت. طبق این اطلاعات، این گفتگو به ابتکارعمل طرف آمریکایی انجام شد که در جریان آن برخی موضوعات مورد علاقه دوجانبه، از جمله روند اوضاع کنونی در اوکراین، مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

هفته گذشته  لوید آستین و سرگئی شایگو، وزرای دفاع ایالات متحده و روسیه نیز برای نخستین بار پس از آغاز جنگ اوکراین با یکدیگر گفتگوی تلفنی انجام دادند و در جریان آن درباره وضعیت اوکراین گفتگو کردند. آستین بار دیگر بر حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده از تلاش‌ها برای تقویت حاکمیت و امنیت اوکراین تاکید کرده و همچنین خواستار پایان فوری اقدامات نظامی روسیه در خاک این کشور شد.

بررسی اوضاع اوکراین در رایزنی تلفنی لاوروف و عبداللهیان

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی وی روز پنجشنبه در جریان مذاکراتی تلفنی، درباره وضعیت اوکراین تبادل نظر کرد. گفتگوی تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور به ابتکار طرف ایرانی انجام شد.

طبق این اطلاعات، توجه اصلی مذاکرات روی موضوعات کلیدی در روابط دوجانبه و همچنین دورنمای ازسرگیری اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بود، البته برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله روند اوضاع کنونی در اوکراین، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

پنتاگون امکان اعزام نیروهای آمریکایی به فنلاند و سوئد را بعید ندانست

جان کربی، سخنگوی پنتاگون شب گذشته، پنجشنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده در حال مذاکره با مقامات فنلاندی و سوئدی در خصوص امکان اعزام نیروهای آمریکایی به خاک آنها است، البته تصمیم نهایی در این باره وجود ندارد.

کربی افزود: «گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و ما هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم. ما اطمینان داریم که در صورت نیاز به تضمین‌های امنیتی خاص، آمریکا آنها را ارائه خواهد داد.»

به گفته وی، واشنگتن قویاً از پیشنهادهای هر دو کشور برای پیوستن به ائتلاف آتلانتیک شمالی حمایت کرده و آماده است در حین بررسی ابتکارات، به تضمین امنیت فنلاند و سوئد کمک کند.

سخنگوی پنتاگون در عین حال یادآور شد که آمریکا قصد ندارد برای کمک به اوکراین، نیروی نظامی به این کشور بفرستد. به گفته وی، رئیس جمهور آمریکا (جو بایدن) به صراحت اعلام کرده که نیروهای آمریکایی در اوکراین جنگ نخواهند کرد و این موضع گیری تغییری نکرده است.

کشورهای گروه ۷ درباره محدودیت‌های نفتی روسیه به توافق نرسیدند

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده در پایان نخستین روز از نشست دو روزه وزرای دارایی و بانک‌های مرکزی کشورهای گروه هفت (G۷) که در شهر کونیگزوینتر در نزدیکی بن (آلمان) برگزار شده، به خبرنگاران اعلام کرد که شرکت کنندگان در این نشست در روز پنجشنبه نتوانستند درباره ماهیت محدودیت‌های احتمالی در واردات نفت از روسیه به توافق دست پیدا کنند.

به گفته وی، طرف آمریکایی پیشنهادی را برای اعمال عوارض بر واردات نفت روسیه به منظور محدود کردن درآمد مسکو و در عین حال حفظ حجم عرضه انرژی از روسیه ارائه کرد. در حالی که نمایندگان کشورهای اروپایی به دنبال اعمال یک تحریم مرحله‌ای تا پایان سال بودند.

یلن بعید ندانست که خریداران نفت روسیه ممکن است به توافقی برسند که بر اساس آن طلای سیاه را با قیمت بیش از یک سطح معین خریداری نکنند. او معتقد است که چنین ابتکاری در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که هر چه بیشتر کشورها به آن بپیوندند.

ابراز امیدواری قطر برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه روسیه و اوکراین

"احمد بن ناصر بن جاسم آل ثانی" سفیر قطر در مسکو در حاشیه نشست "جهان اسلام-فدراسیون روسیه" که در شهر قازان در حال برگزاری است، به خبرنگاران اعلام کرد که مقامات قطر بسیار امیدوارند که مناقشه کنونی بین روسیه و اوکراین از طریق راه‌های مسالمت آمیز و دیپلماتیک حل و فصل شود.

وی گفت: « قطر روابط بسیار خوبی با روسیه دارد و آنها را گرامی می‌دارد و همچنین با همه کشورهای جهان روابط خوبی دارد. ما شاهد بروز یک درگیری نظامی در منطقه هستیم. و ما امیدواریم که راه حلی مسالمت آمیز از طریق گفتگو پیدا شود و این نکته بسیار مهمی است.»

روز گذشته آندری رودینکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که طرف روسی آماده بازگشت به مذاکرات با اوکراین است، اگر مقامات کی‌یف تمایل خود را برای انجام این کار اعلام کنند. وی همچنین یادآور شد که روند مذاکرات از سوی مسکو قطع نشده است.

ابراز اطمینان فرانسه از عدم تشدید روابط بین ناتو و روسیه

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو هیچ تهدیدی برای مسکو ایجاد نخواهد کرد. در این سند آمده است: «آیا درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، آنطور که روسیه نگران است، تهدیدی برای تشدید تنش‌ها خواهد بود؟ پاسخ منفی است. ناتو یک پیمان دفاعی است و عضویت این دو کشور منجر به تشدید درگیری با روسیه نخواهد شد.»

وزارت خارجه فرانسه یادآور شده که ناتو به عنوان یک سازمان دفاعی، از آغاز جنگ در اوکراین، اقداماتی را تنها برای حفاظت از خاک کشورهای عضو این ائتلاف انجام داده و برای جلوگیری از وخامت اوضاع هرگز در درگیری‌ها در اوکراین دخالت نکرده و نخواهد کرد.

روسیه اسامی بیش از دو هزار نظامی اوکراینی کشته یا اسیر شده را دریافت کرد

مقامات سازمان‌های مجری قانون فدراسیون روسیه فهرستی از نظامیان اوکراینی کشته، مفقودالاثر و اسیر شده در جبهه جنوبی را دریافت کرده‌اند، این سند که شامل اسامی بیش از دو هزار نام و نام خانوادگی سرباز اوکراینی است، در اختیار خبرگزاری نووستی قرار گرفته و در کانال تلگرامی این آژانس نیز منتشر شده است.

یک مقام آگاه در سازمان‌های مجری قانون به این خبرگزاری گفت: «به لطف کمک میهن پرستان در نیروهای مسلح اوکراین، فهرست سربازان اوکراینی که تنها در یک بخش کوچکی از جبهه در جهت گیری جنوبی، از جمله در جزیره زمینی، کشته، مفقودالاثر و اسیر شده بودند، به نیروهای مسلح روسیه تحویل داده شده است.»  به گفته این مقام، اکثریت قاطع این فهرست را اسامی افراد بخش خصوصی و افسران رده پایین تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1141163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =