اختصاص بالاترین حد بیمه برای زائران خانه خدا در سال جاری

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه‌ریزی برای حج تمتع سال جاری، از اختصاص بالاترین حد بیمه برای زائران خانه خدا در سال جاری و حمایت کنسولی حجاج در عربستان خبر داد.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج‌ و زیارت در همایش متمرکز حج تمتع ۱۴۰۱ که با حضور زائران حج تمتع استان تهران در سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد، گفت: خداوند نعمت‌های زیادی همچون امنیت سلامت و خانواده خوب به ما عطا کرده است که در این میان نعمت زیارت خانه خدا از توفیق‌هایی است که به هر کسی داده نمی‌شود.
چرا پول حج را نباید به مسائل دیگر اختصاص داد؟

وی افزود: بسیاری از افراد متمکن هستند، اما ممکن است در طول عمر حتی یک‌بار هم توفیق زیارت خانه خدا را نداشته باشند. بنابراین زوار حج تمتع باید برای این نعمت الهی خدا را شکر کرده و از خداوند طلب کنند که در طول این سفر بیمار نشده و حج را به خوبی به جا آورند.

بیشتر بخوانید:

اعزام ۲۹۶ کاروان از ایران برای شرکت در مناسک حج
 

حسینی با بیان اینکه حج یک‌ واجب شرعی است که اگر استطاعت مالی و جسمانی داشته باشیم و این اعمال را به جا نیاوریم، دچار معصیت شده‌ایم، خاطر نشان کرد: اینکه برخی می‌گویند چرا باید به حج برویم‌ و بهتر است پول آن را برای جای دیگری هزینه کنیم، با مسائل دینی آشنا نیستند. چرا که اگر کسی شرایط حج را داشته ‌باشد و مسیر زیارت هم باز باشد، باید این سفر را انجام دهد. بنابراین، این تبلیغات منفی در روحیه ما اثر نخواهد داشت و با قوت به انجام اعمال دینی پایبند هستیم.
لزوم توجه‌ به جنبه‌های‌مختلف حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حج مجموعه ای از عبادت‌ها و مناسکی است که جنبه فردی، اجتماعی و ‌سیاسی در آن لحاظ شده است، تصریح کرد: اینکه برخی مطرح کنند که حج یک ارتباط فردی است، امری نادرست است. چرا که جنبه اجتماعی حج اگر از جنبه فردی بالاتر نباشد، کمتر نیست. همچنین جنبه سیاسی حج اگر بیشتر از جنبه اجتماعی نباشد، کمتر نیست. بنابراین باید به‌ مجموعه‌ جنبه‌های‌ حج توجه شود.

وی با بیان اینکه انسان خود را در فضای معنوی‌حج پاک می‌کند و ‌احساس می‌کند که به خدا نزدیک شده است، گفت: در اینجا اوج خشوع‌ و خضوع‌ در درگاه الهی اتفاق می‌افتد. اگر انسان به حج مشرف شد و این فضائل را درک کرد، حاجی واقعی خواهد بود. بنابراین امیدواریم که خداوند توفیق دهد این توجه ‌و ارتباط معنوی در طول زندگی‌ نیز ‌استمرار پیدا کند.


زائران خانه خدا از حمایت کنسولی در عربستان برخوردار هستند

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حفظ عزت، کرامت، صیانت از حقوق و امنیت زائران از سیاست‌های سازمان حج و زیارت برای تشرف به سرزمین وحی است، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که شاید دغدغه برخی افراد در سال‌های قبل بود، حمایت‌های کنسولی است. عزیزان وزارت خارجه در سفر همراه ائرذن خانه خدا خواهند بود و امسال در ایام حج از حمایت حداکثری کنسولی همراه هستیم.

وی با بیان اینکه از نظر سلامت و امور ‌بهداشتی درمانگاه‌هایی پیش‌بینی شده و داروهای مورد نیاز هم در اختیار زائران قرار می‌گیرد تا مشکلی ایجاد نشود، گفت: شرایط کنونی که همچنان درگیر هستیم، شیوع کرونا است. در این سفر معنوی از ۹۰ کشور جهان حضور دارند و در برخی کشورها پروتکل‌های بهداشتی و مدیریت کرونا همچون ایران نبوده است. بنابراین از زائران می‌خواهیم که حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند تا در طی سفر دچار بیماری نشوند. البته ما تلاش می‌کنیم تا اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهیم، اما رکن اصلی همراهی خود زائران در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.


اقدامات اجرایی حج به جای ۴ ماه در ۲۰ روز انجام شد

حسینی با اشاره به اینکه امسال عربستان در ماه رمضان موضوع برگزاری حج را به کشورها اعلام کرد که در نیمه‌ دوم ‌ماه رمضان دوستان ما به صورت وبیناری مشغول بودند تا امکانات زوار را مهیا کنند، تصریح کرد: به دلیل نداشتن ویزا در آن زمان، امکان این سفر را نداشتیم و همه اقدامات به صورت وبیناری‌ انجام شد؛ تاجایی که به صورت جهادی اقداماتی که باید در چهار ماه انجام می‌شد، در طول ۲۰ روز صورت پذیرفت.


بالاترین بیمه را برای حجاج امسال درنظر گرفته‌ایم

وی با بیان اینکه ۲ روز گذشته تیم اجرایی حج تمتع عازم جده شدند، گفت: امسال بالاترین بیمه را برای زائران حج تمتع درنظر گرفتیم. با اینکه هزینه بیشتری تحمیل شد، اما سعی کردیم حداکثر امکانات را مدنظر قرار دهیم. همچنین ایستگاه‌های پروازی هم امسال ۱۹ ایستگاه هستند و با جلساتی که با سازمان هواپیمایی کشوری داریم، مناسب‌ترین هواپیماها پیش‌بینی شد تا زائران به راحتی این سفر را برگزار کنند.
هتل‌های مناسبی برای زوار اجاره شده است
حسینی با اشاره به اینکه سرانه هتل در مکه مکرمه ‌مدینه منوره استاندارد است، تصریح کرد: ما ‌سعی کردیم به بهترین شکل هتل‌ها را برای زوار اجاره کنیم. اما باید به این‌ نکته توجه داشت که در مدینه تعداد بسیاری از هتل‌ها تخریب شدند و حجاج همه کشورها در اجاره هتل در مضیقه بودند. بنابراین اگر دیدید که امکانات در مدینه کمتر از مکه مکرمه است، به دلایل شرایط مدینه منوره است. افرادی که مدینه اول هستند، از مدینه وارد مکه مکرمه می‌شوند، به خوبی این تفاوت را حس می‌کنند که درجه هتل در مکه بهتر از مدینه است. با همه مشکلات و محدودیت‌ها در مدینه منوره، سعی کردیم بهترین هتل‌ها را اجاره کنیم.
وضعیت چادرهای منا را عربستان مشخص می‌کند
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه وسایل حمل و نقل عمومی هم برای انتقال زوار پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر این، با توجه به تحرکات بالای زوار، غذای پرکالری‌ درنظر گرفته‌ایم. درباره منا هم باید بگوییم تعیین چادر زوار در منا توسط عربستان انجام‌ می‌شود و اینگونه نیست هر چه پول بیشتری دهیم، مکان بهتری به ما اختصاص پیدا کند. بنابراین در این ایام به نکاتی که مسئولان کاروان مطرح می‌کنند، توجه داشته باشید تا شاهد حادثه منا و از این دست اتفاقات نباشیم.

حسینی با اشاره به اینکه در روز دهم ذی‌الحجه اهل سنت معتقدند رمی جمرات صبح انجام شود، گفت: اما زوار ما می‌توانند بعد از قربانی رمی جمرات را انجام دهند. از زوار می‌خواهیم ساعاتی که در مشعر باید حضور داشته باشند با روحانیون کاروان هماهنگ‌ کنند. از نظر قربانی هم برخی افراد به قربانگاه‌ها می‌روند، اما از حجاج کشورمان می‌خواهیم ‌که به خدمت‌گزاران خود اعتماد کنند.


زائران امسال واکسن فلج اطفال هم باید بزنند


وی با بیان اینکه فصل گرما در عربستان است که از زوار می‌خواهیم‌ حوله نازک و کفش مناسب داشته باشند، افزود: امسال زائران خانه خدا باید علاوه بر واکسن مننژیت، واکسن فلج اطفال را نیز تزریق کنند تا در زمان اعزام مشکلی ایجاد نشود. همچنین از زوار می‌خواهیم که همراهی با روحانی و ‌مسئولان کاروان را مدنظر قرار دهند.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

کد خبر: 1142086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =