پشت‌پرده کنسرت‌های میلیاردی چه می‌گذرد؟ / نقش پُررنگ مافیا در عرصه موسیقی

بسیاری از فعالان موسیقی باور دارند که در عرصه این هنر، مافیا یا به اصطلاح باندبازی نقش گسترده‌ای در مطرح کردن خواننده‌ها، برگزاری کنسرت و یا ارائه آلبوم و دریافت مجوز از ارشاد ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، از اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود بود که موسیقی شکل دیگری به خود گرفت، برگزاری کنسرت‌های موسیقی از اوایل دهه ۹۰، موجب شد تا سالن‌ها حسابی گرم شود. از همان دوران خوانندگان بسیاری توانستند مطرح شوند و طرفداران هنر موسیقی دستشان برای انتخاب هر کنسرت با هر سبکی که می‌خواستند، باز بود. تعداد کنسرت‌های که در آن سال‌ها برگزار می‌شد با تعداد کنسرت‌های سال‌های پیش از آن، اصلا قابل قیاس نبود.

در پشت‌پرده برگزاری کنسرت‌های بی‌شمار، افراد انگشت‌شماری هم وجود داشتند که فضا را مدیریت می‌کردند؛ افرادی که با نیازهای شنیداری مردم جامعه آشنایی داشتند، جوانان دارای پتانسیل شهرت را شناسایی می‌کردند و با استفاده از همه ظرفیت‌های تبلیغاتی خود پول‌های هنگفتی به جیب می‌زدند.

بیشتر بخوانید:

تنزل جایگاه موسیقی محلی در ایران / لازم است تعداد جشنواره‌های موسیقی افزایش یابد

در این بین، بسیاری از فعالان موسیقی باور دارند که در عرصه این هنر، مافیا یا به اصطلاح باندبازی نقش گسترده‌ای در مطرح کردن خواننده‌ها، برگزاری کنسرت و یا ارائه آلبوم و دریافت مجوز از ارشاد ایفا می‌کند. به این معنا که عده‌ای بازار موسیقی را قبضه کرده و اجازه نمی‌دهند استعدادها به جایگاهی که لیاقتش را دارند، برسند و فقط افرادی که مد نظر خودشان است را به مخاطبان موسیقی معرفی می‌کنند.

لابی‌گری در موسیقی موج می‌زند

مازیار عصری یکی از کسانی است که به وجود مافیا در این عرصه باور دارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: متاسفانه لابی‌گری در عرصه موسیقی موج می‌زند و برخی تمایل دارند فردی را که هیچ هنری ندارد یک شبه بالا ببرند و از این طریق کسب درآمد کنند.

وی ادامه داد: برای کنسرتی که در یک شب برای دو ساعت برگزار می‌شود چندین میلیارد تومان پول جابجا می‌شود و خب مشخص است آن دسته افرادی که از این پول‌ها سود می‌برند به دنبال این کار باشند.

سیستم مدیریتی در عرصه موسیقی دارای نقص است

قاسم افشار دیگر خواننده مطرح کشورمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این باره عنوان کرد: سیستم مدیریتی این عرصه در کشور ما دارای نقص بوده و متاسفانه نقش لابی‌گری در عرصه موسیقی بسیار پر رنگ است.

وی در پاسخ به این سوال که حمایت مسئولان در این عرصه چگونه باید باشد، گفت: به نظر من تمام آثاری که تولید می‌شود باید شنیده شده و اگر نیاز است اصلاح شود حتی اگر شعری نباید خوانده شود باید جلوی آن را گرفت اما متاسفانه نظارت بر آثار بسیار کم است.

مافیا خواننده می‌سازد

امین الله رشیدی از خوانندگان و آهنگسازان قدیمی کشورمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: برخی خوانندگان به واسطه ارتباطات خاصی که دارند روی کار می‌آیند.

وی گفت: عده‌ای در عرصه موسیقی وجود دارند که با مافیا در ارتباط هسستند و این گونه به نظر می‌رسد که جایی برای خواننده مستقل در این عرصه وجود ندارد و تا لابی‌گری وجود نداشته باشد کاری صورت نمی‌گیرد.

بر اساس گزارش ایسکانیوز، تعداد هنرمندانی که به لابی‌گری در عرصه موسیقی باور دارند، بی‌شمار است؛ بنابراین نمی‌توان توجهی به این موضوع نشان نداد و نقش مافیا را در این عرصه نادیده انگاشت. مافیایی که پایش را روی گلوی هنر اول گذاشته و  از منافع خود دست بر نمی‌دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =