خلق موسیقی قدیمی آغاز سال نو در ایران توسط هنرمند شهرکردی

نوازنده طنین شادی‌بخش و خاطره‌انگیز سرنای نوروزی، معروف به قطعه موسیقی بی‌کلام «نوروزنامه»، زنده‌یاد هنرمند علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی اصالتاً اهل استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد، با دهل‌نوازی مشاهیر چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، حدود چهار دهه است که در کشور ایران و هنگام فرا رسیدن عید نوروز و تحویل سال نو شمسی، بلافاصله پس از صدای مرسوم انفجار تحویل سال، موسیقی مسرت‌بخش و معروفی با هم‌نوازی سرنا، کرنا و دهل از تمامی رسانه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌گوش می‌رسد که سال‌هاست، در بین مردمی که گرداگرد سفره هفت‌سین می‌نشینند، نویدبخش آغاز بهاری دیگر است.

نوازنده طنین شادی‌بخش و خاطره‌انگیز سرنای نوروزی، معروف به قطعه موسیقی بی‌کلام «نوروزنامه»، زنده‌یاد هنرمند علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی اصالتاً اهل استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد، با دهل‌نوازی مشاهیر چهارمحال و بختیاری است.

قطعه "نوروزنامه" یا "نوای نوروزی لری"؟

اگر چه این قطعه موسیقی سالهاست، با نام نوروزنامه در بین مردمان ایران، شهرت دارد؛ اما این اثر پس از ارسال به دبیرخانه ثبت آثار ملموس و ناملموس ملی، بنا به ایرادات وارد شده از سوی متخصصین و کارشناسان، با نام «نوای نوروزی لری» و با ذکر نام علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی به عنوان نوازنده، به ثبت ملی رسیده است.

قطعه «نوروزنامه» علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی از مجموعه تولیدات نواخته‌های ماندگار بهاری در کشور ایران و در بین همه این‌ها، مشهورترین آوای نوروز به‌شمار می‌رود که حدود 38 سال پیش نواخته و به عنوان یادگاری ارزشمند و عامه‌پسند در سراسر ایران برجای ماند.

هوشنگ جاوید از مشاهیر و پژوهشگر حوزه موسیقی درباره تاریخچه قبلی این قطعه موسیقی، گفت: این نغمه نوروزی، نخستین‌بار توسط استادِ علی‌اکبر مهدی‌پور، یعنی زنده‌یاد رنجبر در بهار سال 13۴۴، برای برنامه رادیویی «فرهنگ مردم» و به سفارش استاد انجوی شیرازی در استودیو رادیو با صدابرداری روانشاد محبی اجرا و ضبط شد و از همان سال تا وقوع انقلاب اسلامی از رادیو پخش می‌شد.

وی افزود: در سال ۱۳۷۵ بنده در زمان ضبط مجموعه «صبح است» برای شبکه ۴ سیما، زنده‌یاد مهدی‌پور دهکردی را از استودیو نفت به استودیو پژواک حوزه هنری دعوت کردم و در آنجا این اثر با همنوایی علی حیدری سورشجانی ضبط شد که در سال ۸۵ در مجموعه صوتی «نوروز و بهار ایرانی» آن را به جامعه ارائه دادم.

خلق موسیقی قدیمی آغاز سال نو در ایران توسط هنرمند شهرکردی

قدرت‌الله ولی‌زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به این‌که موسیقی لری متعلق به مردم زاگرس‌نشین است و فراتر از استان چهارمحال و بختیاری، موسیقی قوم لر است، گفت: به سبب اینکه مرحوم مهدی‌پور این موسیقی را احیا و بازنوازی کرده است تلاش ما بر این بود که این موسیقی به اسم استان ثبت و اسم استاد مهدی‌پور با ثبت ملی، بیش از پیش ماندگار شود.

وی در ادامه تشریح کرد: قطعه موسیقی نوروز پیش از این در استان فارس از سوی استادان رشته موسیقی نواخته شده بود اما از آنجا که زنده‌یاد مهدی‌پور، قطعه را بازنوازی کرده و این اثر از سوی رادیو پخش شده است، این قطعه به نام ایشان، ثبت شده و ما این را جزو افتخارات استان می‌دانیم و تلاش ما بر این بود این اثر به اسم استان ثبت شود که این مهم محقق شد.

زندگی‌نامه علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی

علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی در سال 1314 در چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد، متولد شد و از 17 سالگی، فعالیت خویش را در زمینه نوازندگی سازهای سرنا، کرنا و کمانچه و در ژانر موسیقی مقامی و سنتی، آغاز کرد.

ایشان نوازندگی سرنا و کرنا را نزد استاد سرنا و کرنای مطرح ایران، حیدرشاه نادری اشکفتکی و نوازندگی کمانچه را نزد پیر کمانچه استاد محمد طغانیان دهکردی و دیگر اساتید ایران خصوصاً استان فارس فرا گرفت.

نوازندگی وی از موسیقی مقامی زادگاهش، دهکرد(شهرکرد)، الهام گرفته بود و به‌واسطه آشنایی با موسیقی ترکی قشقایی به‌ویژه موسیقی قشقایی در استان فارس و چهارمحال و بختیاری و نیز مقام‌های لری بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری، از قابلیت این دو موسیقی در نوازندگی سرنا و کرنا بهره برد.

علی‌رغم اینکه روانشاد مهدی‌پور متولد شهرکرد و از اقوام فارس این استان بود، علاقمندی وی به موسیقی بختیاری، او را وادار می‌کرد که تا گاهی لباس فاخر چوقای بختیاری، بر تن کند و به نوازندگی بپردازد.

از دیگر آثار زنده‌یاد مهدی‌پور دهکردی می‌توان به موسیقی سریال «روزی روزگاری» اشاره کرد که این اثر نیز به نوع خویش، جزء آثار بی‌بدیل حوزه موسیقی به‌شمار می‌رود.

وی در کارنامه هنری خویش، اجرای موسیقی محلی در کشورهای آلمان، کانادا، فرانسه، قرقیزستان، ترکمنستان، مغولستان، دبی، ژاپن، ترکیه، کویت، چین را داراست.

علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی در 25 بهمن‌ماه سال 1388در سن 74 سالگی، دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت دومعصوم شهرکرد، به خاک سپرده شد.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =