مصرف سبزیجات برای مهار گرمازدگی مناسب است

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی  با بیان اینکه مصرف نوشابه‌های گازدار برای مهار گرمازدگی مناسب نیست، گفت: سبزیجات حاوی آب فراوان هستند و مصرف آن در وعده ناهار موثر است.

 منصوره سادات موجانی قمی، فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نحوه مقابله با گرمازدگی در روزهای گرم سال گفت: مصرف آب به میزان کافی برای جلوگیری از دهیدراته کردن یا کم آبی یکی از اقدامات مناسب است.

مایعات کافیین‌دار در روزهای گرم چگونه مصرف شود؟

وی با بیان اینکه مصرف مناسب مایعات به‌طور روزانه برای همگان پیشنهاد می‌شود، افزود: هر فرد بزرگسال به‌طور روزانه باید بین ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کند. در این میان این سوال مطرح است که مصرف برخی مایعات همچون چای، نوشابه، شربت‌های متنوع و... می‌تواند جایگزین مناسب برای مصرف آب باشد؟ باید به این نکته توجه داشت که مصرف هر یک از نوشیدنی‌ها نیازمند رعایت ملاحظات است. برای مثال مصرف بیش از حد چای، قهوه، دمنوش باعث افزایش دفع ادرار شده و نه تنها تامین کننده مایعات بدن نیست، بلکه کم آبی بدن را به دنبال دارد.

این پزشک تغذیه ادامه داد: مصرف چای کم رنگ، قهوه به میزان دو فنجان در روز پیشنهاد می‌شود. البته باید توجه داشت که این نوع مایعات را نمی‌توان جایگزین آب کرد. البته مصرف برخی دمنوش‌ها در صورت  عدم  ادارار آوری مانع ندارد.

وی افزود: برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف شربت‌ها به شکل نوشیدنی‌های سنتی همچون خاکشیر توصیه می‌شود، اما میزان مصرف شکر و مواد قندی در تهیه این دمنوش‌ها مورد توجه قرار بگیرد. در کشور ما به دلیل افزایش مصرف قند و شکر میزان مبتلایان به افزایش وزن و چاقی بیش از پیش مشاهده می‌شود. برخی از افراد در صورت عدم تمایل به مصرف آب می‌توانند در ترکیبات عرقیجات و خاکشیر ترجیحا بدون شکر استفاده کنند.

مبتلایان به دیابت میوه و آبمیوه به مقدار محدود مصرف کنند

این پزشک تغذیه ادامه داد: مصرف آبمیوه‌ها به شکل صنعتی یا طبیعی به‌دلیل وجود ترکیبات نگهدارنده و میزان مصرف فراوان شکر توصیه نمی‌شود و ترجیحا نباید از نوشیدنی‌های صنعتی استفاده شود. همچنین آبمیوه‌های طبیعی همچون آب هندوانه، آب سیب، آب سبزیجات برای مبتلایان به دیابت توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای مبتلایان به دیابت مصرف میوه و آبمیوه‌ها بیش از حد می‌تواند مضر باشد و به همین علت مصرف آب میوه‌های طبیعی برای مبتلایان به دیابت توصیه نمی‌شود. همچنین افراد در صورت عدم ابتلا به دیابت و افزایش وزن می‌تواند به‌طور روزانه یک لیوان آبمیوه طبیعی میل کرده و افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی هم در صورت محاسبه دریافت کالری روزانه می‌توانند آبمیوه مصرف کنند.

به گفته این فوق تخصص تغذیه برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف نوشابه‌های گازدار به‌دلیل ترکیبات قندی و حاوی فسفر فراوان منع شده و مصرف بی‌رویه آن می‌تواند خطرات متعدد را برای سلامت بدن به دنبال دارد.

این فوق تخصص تغذیه با بیان اینکه برای مهار گرمازدگی مصرف سبزیجات و میوه‌های آبدار  توصیه می‌شود، گفت: در روزهای گرم مصرف میوه‌هایی همچون طالبی، گرمک، هندوانه، هلو و... به دلیل وجود فیبر کافی مناسب است.

موجانی قمی با بیان اینکه برای بزرگسالان به طور روزانه مصرف سه واحد میوه پیشنهاد می‌شود، ادامه داد: هر میوه متوسط یک واحد محسوب می‌شود. برای مثال یک قاچ هندوانه یا خربزه یک واحد محسوب شده و مصرف روزانه آن پیشنهاد می‌شود.

مهار گرمازدگی با مصرف سبزیجات

موجانی قمی افزود: سبزیجات حاوی آب فراوان هستند و مصرف آنها در وعده ناهار  برایجبران کم آبی بدن موثر است. بافت سبزیجات از آب تشکیل شده و بدن می‌تواند میزان مایعات را در محفوظ نگهداشتن و عاملی برای جلوگیری از گرمازدگی موثر باشد.

این فوق تخصص تغذیه با بیان اینکه افراد در طول روز  ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند، گفت: افراد حتی در صورت عدم نیاز به آب برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات به ویژه آب  مصرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =