توزیع عادلانه پزشک در کشور محقق نشده است

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی باید عدالت اجتماعی در تصمیمات سلامت محور تعریف شود، گفت: به‌دلیل کمبود درآمد اغلب پزشکان تمایل به فعالیت در مناطق محروم ندارند.

مرتضی قاسمی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی  در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی گفت: در جامعه شاهد افزایش رشد جمعیت با توجه به منویات مقام معظم رهبری و پیری جمعیت هستیم. برای مثال متولدین دهه ۶۰ از سن جوانی به سمت میانسالی رفته و همین مقوله نیازمند افزایش مراقبت‌های پزشکی است. در وضعیت کنونی پزشکان فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نیستند.

وی افزود: برای سایر رشته‌های پیراپزشکی همچون بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای همچون فیزیوتراپی و دیگر رشته‌ها نیاز جامعه می‌طلبد تا تعداد دانشجو در این رشته‌ها افزایش یابد.

نیازمند افزایش پزشک و دیگر خدمات درمان هستیم

قاسمی تاکید کرد: با توجه به رشد جمعیت، ساختار و هرم سنی جمعیت نیازمند افزایش پزشک و دیگر خدمات درمان در جامعه هستیم.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی باید عدالت اجتماعی در تصمیمات سلامت محور تعریف شود، گفت: برای مثال در مناطقی که بخش خصوصی می‌تواند ورود پیدا کند خدمات سلامت از  این طریق ارائه شود و در مناطق محروم که از هر گونه حمایت بخش خصوصی محروم هستند باید بخش دولتی وارد شود.

پزشکان تمایل به فعالیت در مناطق محروم ندارند

وی ادامه داد: تمامی پزشکان به فعالیت در پایتخت و کلانشهرها و مراکز استان‌ها به‌دلیل افزایش مراجعات تمایل دارند. در وضعیت کنونی کسی خواستار فعالیت در مناطق محروم به‌دلیل کمبود میزان درآمد نیست. توزیع عادلانه پزشک در پیراپزشکی باید صورت بگیرد و در کشور ما این توزیع عادلانه محقق نشده است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: تراکم فعالیت پزشکان به سمت پایتخت، مراکز استان‌ها و کلانشهرها است. برای مثال در برخی از مناطق محروم کمبود پزشک وجود دارد و شاید در صورت توزیع پزشک متناسب تعداد آنها کافی باشد، در غیر این صورت باید جذب پزشک انجام شود.

توزیع پزشک در کشور ما متناسب با شرایط نیست

قاسمی تاکید کرد: هم اکنون تعداد پزشکان عمومی در کشور فراوان است، اما توزیع پزشک متناسب نیست. از سوی دیگر در زمینه تخصص و فوق تخصص نیازمند جذب دانشجوی بیشتر هستیم. امیدواریم توزیع پزشک بر اساس تعداد جمعیت در سراسر کشور پخش شود.

تعداد تخت‌های پزشکی باعث افزایش جذب پزشک شده است

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی درباره کیفیت آموزش دانشجویان پزشکی تاکید کرد:  دانشجویان در بخش‌های بیمارستانی کارهای عملی را می‌گذرانند و پذیرش دانشجویان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی متناسب با تعداد تخت‌های بیمارستانی باید افزایش یابد.

به گفته وی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. برای مثال در برخی از دانشگاه‌ها میزان تجهیزات و امکانات مناسب است. از سوی دیگر تعداد پذیرش در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی اندک است.

قاسمی افزود: افزایش پذیرش دانشجو به سمت دانشگاه‌های دولتی سوق پیدا کرده است. برای مثال صد تا ۱۵۰ نفر در رشته پرستاری در دانشگاه‌های دولتی و ۳۰ نفر در دانشگاه‌های غیردولتی پذیرفته می‌شوند. این در حال است  که دانشگاه‌های غیردولتی  و دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند به افزایش ظرفیت‌ها بپردازند، چون در برخی از شهرها تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی بلااستفاده مانده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =