ارجحیت طرح ۱+۳ بر خرید خدمات آموزشی/حل چالش کمبود معلم نباید کوتاه مدت باشد

دانشجوی رشته استراتژیک دانشگاه فرهنگیان معتقد است که دانشجومعلمانی که از طریق طرح ۱+۳ جذب می‌شوند نسبت به افرادی که از طرح «خرید خدمات آموزشی» یا «ماده ۲۸» پذیرش می‌شوند، ارجحیت دارند.

رضا عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه برای اجرای طرح ۱+۳ دلایل قابل قبولی وجود دارد، اظهار کرد: این طرح بخش قابل توجهی از مشکلات نیروی انسانی نظام آموزش و پرورش کشور یعنی معلمان را حل خواهد کرد. این چالش چند سالی است که در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد و متاسفانه به نظر می‌رسد در سال‌های آینده نیز بیشتر هم شود.

وی ادامه داد: کلاس‌های درس مدارس نمی‌تواند بدون معلم برگزار شود و وزارت آموزش و پرورش مجبور است به هر نحوی این نیروی انسانی لازم را تامین کند. از سوی دیگر دانشگاه فرهنگیان جایگاه ویژه‌ای در تامین معلم دارد و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند. بنابراین جذب معلمان و نیروی انسانی از طریق این دانشگاه، اولویت دارد.

عضو شورای سیاست گذاری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره وجود انتقادات مختلف معلمان و دانشجو معلمان نسبت به طرح‌های خرید خدمات آموزشی و ماده ۲۸ وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر راه‌های متفاوتی برای تامین نیروی انسانی وجود دارد که البته انتقاداتی بسیاری پیرامون آن مطرح می‌شود. بنابراین مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان اعتقاد دارند که از ظرفیت دانشجومعلمان که ۴ سال تحصیل کرده‌اند، برای جبران این کمبود استفاده کنند.

وی ادامه داد: در طرح ۳+۱ دانشجو معلمان ورودی سال ۹۸ در سال چهارم تحصیل خود به عنوان معلم سر کلاس درس حاضر می‌شوند. آنها نسبت به افرادی که طرح خرید خدمات آموزشی یا ماده ۲۸ از نظر علمی و تجربه ارجحیت دارند؛ چرا که سال‌ها در این حوزه تحصیل کرده مهارت‌های لازم را برای معلمی کسب کرده‌اند.

عزیزی با بیان اینکه موافق اجرای طرح ۳+۱ در نظام آموزش و پرورش است، گفت: بنده با کلیات این طرح موافق هستم؛ چراکه با این طرح هم چالش کمبود نیروی انسانی در کشور حل می‌شود و هم دانشجو معلمان در سال آخر علاوه بر اینکه تحصیل می‌کنند، ارتباط نزدیک با مدارس دارند و می‌تواند تجربه نگاری مناسبی داشته باشند.

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: البته دانشگاه فرهنگیان برای اجرای طرح ۳+۱ باید زیر ساخت‌های آموزشی خود را ترمیم و بازسازی کند تا بتواند دانشجو معلمان را در سه سال تحصیل از نظر علمی آماده کند. همچنین برنامه دروس و گذراندن واحدهای درسی را به گونه‌ای بچیند که در سال چهارم متناسب با حضور آنها در مدارس و گذراندن دوره کاروزی باشد.

وی تصریح کرد: حل کردن چالش‌ کمبود معلم در کشور نباید کوتاه مدت یا دوره‌ای باشد و دانشگاه فرهنگیان باید در این راه باید به وزارت آموزش و پرورش کمک کند. بنابراین عبارت «مُسکن دبیر» که به اشتباه در نظام تعلیم و تربیت مطرح می‌شود و به جذب معلم به صورت کوتاه مدت می‌پردازد؛ کاملا اشتباه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      6 0
      معلمی که ۱۵سال تجربه دارد درمدارس غیرانتفاعی رابا دانشجوی سال سوم فرهنگیان یکی میدونید واقعا متاسفم