اعتراض به جذب معلم استعداد درخشان از طریق کنکور/  جداسازی معلمان باعث گسترش بی‌عدالتی در کشور می‌شود

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به جذب معلم استعداد درخشان از طریق کنکور اعتراض کرد و گفت: مسئولان بعد از جداسازی دانش آموزان و مدارس اقدام به ایجاد شکاف بین معلمان کردند که برخلاف عدالت است.

علی علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه امسال شرایط و ظرفیت جداگانه ای برای پذیرش دانشجومعلمان ویژه مدارس استعدادهای درخشان از طریق رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان اعلام شده است، اظهار کرد: در گذشته جذب دانشجویان از طریق کنکور سراسری به گروه‌هایی از جمله آموزگاری (آموزش ابتدایی)، بهداشت، امور تربیتی و پرورشی تقسیم می‌شد؛ اما امسال سه گروه دیگر  هم اضافه شده؛ این موضوع در آخرین اصلاحات دفترچه کنکور سراسری قید شده است.

بیشتر بخوانید: 

تذکر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در زمینه جذب معلم

وی گفت: امسال گروه‌های تربیت معلمان کاردانی، دو مدرکه و ویژه استعداد درخشان به گروه‌های تقسیم دانشجومعلمان اضافه شده و ظرفیت آنان کاملا مشخص است. همچنین در آخرین اصلاحیه دفترچه کنکور ۱۴۰۲ مشخص شده که چند معلم برتر برای کدام مدارس استعدادهای درخشان مناطق مختلف نیاز است.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای اولین بار تامین معلمان برای مدارس استعداد درخشان به صورت جداگانه در کنکور سراسری ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، گفت: به استناد بند ۷ ماده ۳ سازمان ملی استعدادهای درخشان این کار انجام شده است. این سازمان تلاش دارد تا برای مدارس برتر، معلمان و کارشناسان برتر هم آموزش داده و سطح آموزش‌ها را در مدارس ارتقا دهد. این سازمان به جای اینکه کنکور یا آزمون جداگانه‌ای برگزار کند، می‌خواهد از طریق کنکور سراسری این معلمان برتر را جذب کند. به عقیده بنده این موضوع آغاز بی‌عدالتی است.

وی ادامه داد: دانشجومعلمان حدود چهار سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند؛ اما در نهایت توسط مسئولان جداسازی می‌شوند. برخی از آنان برای مدارس استعداد درخشان در نظر گرفته می‌شوند و برخی برای مدارس در کلانشهرها و برخی دیگر برای مدارس در روستاها.

علیزاده درباره روال جذب دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در گذشته دانشجومعلمان باید در آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان شرکت می‌کردند.  اگر دانشجویان در این آزمون نمره قبولی به دست می‌آوردند، برای تدریس در مدارس انتخاب می‌شدند. اما دانشجومعلمانی که از طریق سهمیه استعداد درخشان جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد، باید آزمون دیگری علاوه بر آزمون اصلح  بدهند. اگر فرد در آزمون دوم قبول نشود، باید در مدارس عادی تدریس کند.

تهی‌سازی مدارس با جداسازی معلمان

این دانشجومعلم با تاکید براینکه جداسازی معلمان باعث گسترش بی‌عدالتی در کشور می‌شود، گفت: مسئولان بعد از جداسازی دانش آموزان و مدارس؛ اقدام به ایجاد شکاف بین معلمان کرده‌اند. به این معنا که معلمان خوب و برتر باید در مدارس استعداد درخشان و سایر معلمان در مدارس عادی و دولتی تدریس کنند. این موضوع با فرمایشات مقام معظم رهبری نیز همخوانی ندارد. ایشان در فرمایشات خود تاکید دارند که مدارس عادی و دولتی تقویت شوند؛ اما وقتی مسئولان اقدام به جداسازی معلمان می‌کنند، در نهایت مدارس دولتی تهی از آموزگاران با استعداد می‌شود.

وی با بیان اینکه شاید به ظاهر تربیت معلم برتر برای مدارس تیزهوشان و استعداد درخشان، موضوعی منطقی به نظر آید؛ اضافه کرد: اما در واقعیت این سوال اساسی مطرح می‌شود که چرا مسئولان بین مدارس دولتی(استعداد درخشان) و مدارس شهریه‌ای تفاوت قائل می‌شوند؟

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان پاسخ دهند که آیا مدارس مناطق محروم، حاشیه شهرها یا دولتی جزو آموزش و پرورش نیستند؟ چرا این وزارتخانه فقط به فکر ارتقای مدارس خاص است؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1195282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =