رشد ۲۰۰ درصدی تعداد مقالات داغ ایران در ۵ سال گذشته/ ایران رتبه نخست منطقه در شمار مقاله‌های پراستناد را دارد

آمارها نشان می‌دهد که تعداد مقالات داغ ایرانی در پنج سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد داشته و از ۹۰ مقاله در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۹ مقاله در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مقاله‌های داغ» مقالاتی هستند که در مدت کوتاهی پس از انتشار، استناد بسیاری دریافت کنند. از آنجایی که تعداد کمی از مقالات می‌توانند به تعداد استناد بالا دست یابند، این مقاله‌ها در حوزه‌های تخصصی خود آثاری کلیدی به حساب می‌آیند. به عبارت دیگر، مقالات داغ، مقاله‌هایی هستند که بیشترین تعداد استناد را تنها تا ۲ ماه پس از انتشار خود دریافت می‌کنند.بررسی تعداد مقالات داغ در منطقه و جهان نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۲۱ با ۱۷۹ مقاله داغ، رتبه نخست منطقه‌ای و هفدهم جهانی را دارد. جدول زیر تعداد مقالات داغ ایران از سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد:

کدام کشورها بیشترین تعداد مقالات داغ را دارند؟

آمریکا با انتشار هزار و ۴۷۱ مقاله داغ، رتبه نخست جهانی را دارد و پس از آن انگستان با ۵۳۲ مقاله، چین با ۵۰۶ مقاله، آلمان با ۴۵۶ مقاله و فرانسه با ۳۰۱ مقاله در جایگاه‌های دوم تا پنجم جهان قرار دارند.

بررسی‌های بنیاد ملی علوم آمریکا از مقالات حوزه علوم و مهندسی نشان می‌دهد که تعداد مقالات در دهه گذشته حدود چهار درصد افزایش یافته است. بر اساس این بررسی‌ها، کشور چین بیشترین رشد را در این مدت داشته است. به طور کلی، حدود ۲ میلیون و ۵۵ هزار مقاله در سال ۲۰۱۸ در جهان منتشر شده است، در  حالی که در سال ۲۰۰۸ تنها ۱ میلیون و ۷۵ هزار مقاله منتشر شده بود. 

به گزارش ایسکانیوز، مقالات برتر به دو دسته مقالات داغ (Hot papers) و مقالات پراستناد (Highly cited papers) تقسیم می‌شوند. مقاله داغ به مقاله‌ای گفته می‌شود که از نظر تعداد استنادها در رشته موضوعی خود در دسته مقالات یک دهم درصد برتر قرار گرفته است، در حالی که مقاله پراستناد در زمره مقالات یک درصد برتر قرار می‌گیرد. بازه زمانی برای محاسبه مقالات داغ ۲ ماهه و برای مقالات پراستناد یک ساله است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1144734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =