امکان ثبت سند بدون حضور در دفترخانه فراهم شد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه، از راه اندازی سامانه «سند من» خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی خندانی، روز یکشنبه در نشست خبری گفت: اقدامات خوبی در بحث هوشمند سازی در قوه قضائیه انجام شده است. در کانون سردفتران هم فعالیت‌هایی در این رابطه انجام شده است.

وی افزود: دادرسی که یک موضوع قضائی است هم به صورت الکترونیکی در حال انجام است. دیتا سنتر بسیار قوی در همین رابطه در کانون سردفتران تهیه شده است و برای ارائه خدمات به قوه قضائیه در این زمینه آمادگی کامل داریم.

بیشتر بخوانید

ثبت ازدواج و طلاق در سامانه ثنا / دفاتر الکترونیکی جایگزین دفاتر سنتی خواهند شد

خندانی به راه اندازی سامانه سند من اشاره کرد و گفت: امکان اینکه کسی در دفترخانه حضور نیاید و سند به نامش ثبت شود از محالات بود. اما با راه اندازی این سند فقط برای مرحله آخر و ثبت اثر انگشت و امضا نیاز به حضور هست.

وی ادامه داد: هر کسی بخواهد به دفاتر استاد رسمی مراجعه کند با استفاده از این سامانه می‌تواند به صورت مجازی با دفاتر ارتباط برقرار کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: در حالت عادی باید فرد چندین بار به دفاتر مراجعه کند که با این سامانه، صرفه جویی در امور، هزینه و زمان افراد را در پی دارد.

خندانی با عنوان این مطلب که کار تنظیم سند تعطیل بردار نیست، افزود: در زمان کرونا مجبور به زوج و فرد کردن روزهای کاری دفاتر بودیم که با این سامانه و در صورت پیش آمدن شرایط این چنینی، کار ادامه خواهد داشت.

وی، جلوگیری از تخلفات را از دیگر نتایج سامانه سند من اشاره کرد و گفت: این سامانه به صورت پایلوت در دو استان اجرا و تا آخر ماه در سراسر کشور فعال خواهد بود.

خندانی به اسکن اسناد در دفاتر اشاره کرد و افزود: ۵ ماه است که اسکن دفاتر را آغاز کردیم و ۷۰ درصد پیشرفت در این زمینه داشتیم و تلاش بر این است تا پایان سال اسکن اسناد در دفاتر به پایان برسد.

وی در خصوص بازنشسته شدن سردفتران گفت: ۴۰۰ درخواست بازنشستگی به سازمان ثبت واصل و نیمی از آن اجرا شده است. این افراد از قانون قدیم استفاده کردند این تعداد بازنشسته افرادی را هم برای تصدی جدید معرفی کردند.

خندانی به موضوع برون سپاری‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از سازمان‌هایی که در این رابطه پیشگام است، سازمان ثبت اسناد است. با بررسی‌هایی که انجام شد، ثبت شرکت کار سنگینی است اما ۸۰ درصد امورات مربوط به این موضوع برون سپاری شده است ۱۰۰ میلیون خدمت ثبتی در این رابطه سامانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حیطه مالکیت معنوی پیشتر استان‌ها نقشی در اجرای آن نداشتند اما در حال حاضر افراد می‌توانند در رابطه با مالکیت معنوی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

خندانی در رابطه با تنظیم اسناد ایرانیان خارج از کشور گفت: اسناد وکالتی برای ایرانیان خارج از کشور انجام می‌شود سند زدن قطعی در خارج از کشور ممکن نیست. البته این موضوع وکالتنامه ها مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد کرده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1145618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =