صنایع بومی، ناظرین اصلی بر نحوه اجرای طرح پویش هستند

معاون آموزش های عمومی و مهارتی سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: اغلب نظارت و ارزیابی دانشجویان از سوی صنایع و سازمان‌ها که در آنها مشغول به فعالیت هستند انجام می‌شود، چرا که مجموعه‌های پذیرنده دانشجو در حال پرداخت مبالغی به این دانشجویان و مهارت آموزی به آنها هستند.

احمد اکبری، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تشریح کلیات طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی که بر مبنای ارتباط‌گیری بیشتر دانشگاه و صنایع است، گفت: مبنای اصلی طرح پویش در اصل پر کردن یک خلاء آموزشی است تا فردی که به عنوان دانشجو به دانشگاه وارد می‌شود بتواند ارتباط کافی و صحیح را با صنایع و سازمان‌های مرتبط با حوزه تحصیلی خود داشته باشد تا در کنار تحصیل و فراگیری مباحث تئوری، مهارت افزایی کافی را داشته باشند.

وی در رابطه با بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای تدوین این طرح گفت: در سالیان گذشته و در مقاطعی، طرح‌های مشابهی در آموزش و پرورش و همچنین در آموزش عالی انجام می‌شد، اما اکنون دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه‌ای منسجم‌تر، مدون‌تر و کامل‌تر در صدد ایجاد ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه است. یکی دغدغه‌هایی که با نگاه به گذشته وجود داشت میزان استقبال صنایع از این طرح و آموزش به دانشجویان است و همچنین دغدغه دیگر میزان استقبال دانشجویان برای فراگیری آموزش‌های مهارتی و عملی در حین تحصیل و در نظر گرفتن حداقل دو تا سه روز در هفته برای شرکت در این طرح بوده است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد افزود: دانشجویی که قصد شرکت در طرح پویش را دارد، پس از ثبت درخواست و تایید، مدل آموزشی و انتخاب واحد جدید برای آنها در نظر گرفته  می‌شود. دانشجویان متقاضی پس از تایید در کمیته فنی، متعهد به اخذ و گذراندن واحدهای طرح پویش به میزان 240 ساعت می‌شوند. در مقاطع مختلف کارشناسی پیوسته 8 واحد، کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 6 واحد و کارشناسی ارشد و دکتری 4 واحد برای طرح پویش در نظر گرفته شده است که دانشجویان متقاضی در هر مقطع باید میزان واحد مشخص شده را بگذرانند؛ البته این موضوع هنوز به مرحله اجرا نرسیده و کمی زمانبر است.

اکبری در رابطه با نحوه پیشبرد برنامه‌های مرتبط با طرح پویش گفت: کمیته‌هایی در هر واحد دانشگاهی در استان استان در خصوص طرح پویش ایجاد می شود تا هم اطلاعات مفید و مورد نیاز را در اختیار دانشجویان قرار دهند دانشجویان تا با دارا بودن علم کافی و حداقل مهارت‌های مورد نیاز اقدام به شرکت در این طرح کنند و هم به بررسی و تایید نفرات متقاضی بپردازند و از نظر مهارتی و علمی مورد تایید خود قرار دهند. وظیفه بعدی این کمیته آن است تا با تشریح مزایا و امتیازات اعطایی به دانشجویان، آنها را ترغیب به فعالیت در این طرح کنند.

دانشجویان در طرح پوشش تحت مهارت آموزی و مهارت افزایی قرار می‌گیرند

وی در رابطه با مزایای شرکت در این طرح گفت: برای مثال دانشجویان طرح پویش مطابق با اختصاص در صنعت امتیازات مالی مناسب دریافت می‌کنند که حداقل می‌تواند کمک هزینه‌ای برای پرداخت شهریه این دانشجویان باشد که با توجه به مقطع تحصیلی دانشجو، پایه مشخصی را در مذاکرات با صنایع در نظر گرفتیم. مزیت بعدی بحث مهارت آموزی و مهارت افزایی این دانشجویان است و باعث می‌شود پس از فارغ التحصیلی با اندوخته توامان علمی و مهارتی بتوان راحت‌تر به اشتغال پایدار دست پیدا کنند و این عدم مهارت عملی امروزه معضلی برای فارغ‌التحصیلان پیشین ما است. امتیاز دیگر آشنا شدن افراد با محیط کار حرفه‌ای است و می‌توانند دانش تئوری خود را در عمل منطبق کنند و حتی در اولویت جذب مجموعه‌ها، صنایع و سازمان‌ها خواهند بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: استان‌های صنعتی‌ همچون اصفهان، در خصوص بکارگیری و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با مجموعه‌های صنعتی، به شکل گسترده‌تر مورد استقبال دانشجویان رشته‌های فنی قرار می‌گیرند، اما استان‌هایی همچون خراسان رضوی و شهری همچون مشهد که صنایع فعال کمتری دارند، رشته‌های گروه علوم انسانی همچون مدیریت، حسابداری، حقوق و رشته‌های دیگر این حوزه با سهولت بیشتری می‌توانند در این طرح شرکت کنند و استقبال بیشتری از آنها خواهد شد و متقاضیان شرکت در این طرح می‌توانند در سازمان‌ها و مجموعه‌های مرتبط به فعالیت بپردازند.

دانشجویان فعال در طرح پویش بیمه می‌شوند

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی سما واحد مشهد در زمینه اعتمادسازی میان دانشگاه و صنعت گفت: یکی از مسائل مطرح شده درباره این طرح، مباحث مربوط به بحث بیمه دانشجویان است که در حال حاضر در حال مذاکره و برگزاری جلسات با اداره کل تامین اجتماعی مشهد هستیم تا مباحث بیمه‌ای این دانشجویان حل و فصل شود و نگرانی صنایع از بابت این موضوع بر طرف شود. همچنین مبالغ پرداختی از طرف صنایع در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد و دانشجویان با دانشگاه طرف حساب خواهند بود.

وی ادامه داد: نظارت و ارزیابی دانشجویان غالباً از سوی صنایع و سازمان‌هایی که در آنها مشغول به فعالیت هستند انجام می‌شود، چرا که مجموعه‌های پذیرنده دانشجو در حال پرداخت مبالغی به این دانشجویان و مهارت آموزی به آنها هستند و با دقت و حساسیت بیشتر نسبت به دوره‌های کارآموزی و کارورزی عادی بر حسن فعالیت این دانشجویان نظارت می‌کنند و اگر دانشجویی مورد تایید قرار نگیرد دیگر نمی‌تواند در مجموعه مورد نظر به فعایت خود ادامه دهد. مسئولان دانشگاه با سرکشی‌های میدانی و ارتباط با صنایع ارزیابی مجزایی دارند.

اکبری در رابطه با نحوه شرکت در طرح پویش گفت: ثبت درخواست شرکت در طرح پویش به زودی با تعریف بخش مشخصی داخل سامانه هر واحد انجام خواهد گرفت و دانشجویان بر اساس زمان ثبت درخواست خود در اولویت اعزام به صنایع قرار خواهند گرفت و در صورت تایید نهایی توسط کمیته‌های تشکیل شده در رابطه با طرح پویش، به عنوان دانشجوی طرح پویشی تعیین می‌شوند. در حال حاضر دانشجویان متقاضی می‌توانند فرم‌های مشخصی را از مدیران گروه یا کمیته مشخص شده دریافت و درخواست خود را ثبت کنند.

وال جایگزینی واحدهای طرح پویش انجام نشده است

وی با اشاره به مجموعه‌هایی که تا امروز طرف مذاکره قرار گرفتند، گفت: در حال حاضر مذاکراتی را با صنایع دفاعی امام هادی(ع) میزبان دانشجویان رشته‌های فنی داشتیم. همچنین با مجموعه هتل‌های کوثر جلسات برگزار شده تا بتوان از ظرفیت دانشجویان رشته‌های مدیریت، حسابداری و مالی در این مجموعه استفاده کرد. صحبت‌هایی هم با نیروگاه برق مشهد صورت گرفته و دانشجویان رشته‌های برق و رشته‌های مرتبط به فعالیت در این مجموعه بپردازند. در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های مختلف دیگر را طرف قرارداد خود قرار دهیم تا دانشجویان بدون اولویت بندی خاص و محدودیت ظرفیت، بتوانند در این طرح شرکت داشته باشند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تاکید کرد: در حال حاضر روال جایگزینی واحدهای طرح پویش انجام نشده است و نمی‌توان آن را جایگزین واحدهای درسی و واحدهای عملی تعیین شده در سرفصل دروس هر رشته دانست و این موضوع نیاز به تایید وزارت علوم و در نظر گرفتن وضعیت تحصیلی جدید برای دانشجویان متقاضی شرکت در این طرح دارد که ممکن است زمان‌بر باشد، اما در حال حاضر گواهی‌هایی به دانشجویان شرکت کننده در این طرح اعطا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =