بایدن در سفر به عربستان دنبال ترمیم بی‌آبرویی فرار از منطقه است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیس جمهور آمریکا در سفر به عربستان دنبال آن است که بخشی از آبروریزی‌های سیاست خارجی دولت خود در فرار از منطقه را ترمیم کند.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اعلام کاخ سفید مبنی بر سفر جو بایدن به منطقه اظهار کرد: آمریکایی‌ها باید منطقه را ترک کنند و چاره‌ای جز این مسئله ندارند.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا در سفر به منطقه دنبال آن است که بخشی از آبروریزی‌های سیاست خارجی دولت خود در فرار از منطقه را ترمیم کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها دیگر در موضعی نیستند بخواهند برای کشورهای منطقه تعیین تکلیف کنند. آنها حتی نتوانستند مسائل اروپا را که همپیمانشان هست را هم حل و فصل کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دنبال گسترش ناتو به شرق بودند، اظهار کرد: جنگ امروز اوکراین و مصائبی که مردم این کشور با آن مواجه هستند تقصیر آمریکایی‌هاست که بر گسترش ناتو به سمت شرق پافشاری کردند. تصمیمی که اروپا را هم به مخاطره انداخت و امنیت غذایی جهان را چالش مواجه کرد.

وی با تأکید براینکه رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند آبرومندانه از منطقه خارج شود، افزود: موضوع حضور بایدن در منطقه را براساس واقعیت‌ها تحلیل می‌کنیم. آنان ممکن است سونامی رسانه‌ای راه بیندازند، اما در واقع میانه فرار از منطقه و گرفتار آبروریزی‌های جدی امنیتی، دفاعی و حتی مراودات سیاسی هستند.

به گزارش ایسکانیوز، کاخ سفید در بیانیه‌ای از سفر جو بایدن به غرب آسیا از جمله عربستان سعودی و سرزمین اشغالی در تاریخ 13 جولای (22 تیر) خبر داده و اعلام کرده این سفر تا 16 جولای به طول خواهد انجامید.

طبق این بیانیه، جو بایدن در این سفر به دعوت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به جده خواهد رفت و در این سفر در خصوص حمایت از آتش‌بس در یمن که با میانجیگری سازمان ملل صورت گرفته و همچنین راههای توسعه همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای با مقامات سعودی رایزنی خواهد کرد.

کاخ سفید همچنین خبر داده که رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در سفر به عربستان سعودی در نشستی با حضور سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، پادشاه اردن، رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر عراق حضور یابد. همچنین بایدن در این سفر در خصوص مسائل زیربنایی جدید و آب و هوا و مقابله با آنچه تهدیدات ایران خوانده شد، گفت‌وگو می‌کند.

 طبق بیانیه کاخ سفید، جو بایدن سفر خود به منطقه غرب آسیا را با سفر به سرزمین اشغالی آغاز خواهد کرد تا در راستای افزایش امنیت و شکوفایی و پیوند رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه تلاش کند.  رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به سرزمین اشغالی به کرانه باختری رفته و با مقامات تشکیلات خودگردان نیز دیدار می‌کند تا حمایت خود را از راه‌حل دو دولتی اعلام کند.

گفته شده که منتقدان از جمله خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی به برج‌های دوقلوی نیویورک مخالفت خود را با سفر بایدن به عربستان اعلام کرده‌اند اما دولت عربستان بارها نقش خود در این حمله تروریستی را انکار کرده است با وجود آنکه 15 نفر از 19 هواپیماربا شهروندان عربستان بوده‌اند.

کد خبر: 1145705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =