جلوگیری از فروش ۲۳۰ هزار داروی تاریخ مصرف گذشته از طریق سامانه تیتک

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ١١۶۴ مولکول داروی ژنریک تا پایان سال به سامانه تیتک متصل می شوند که ٧٠ قلم دارو ۵٠ درصد کل بازار دارویی را از نظر ریالی به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بهرام دارایی گفت: سامانه تیتک خیلی موثر بوده است. تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان توزیع و فروش دارو به ثبت رسیده است. از فروش ۲۳۰ هزار داروی تاریخ مصرف گذشته جلوگیری شده است و با ثبت شماره سریال آن از فروش داروی تاریخ انقضا گذشته به بیمار جلوگیری شد.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو سامانه تی تک در دوران کرونا با ثبت تجهیزات کرونایی بسیار موثر بوده و میزان تولیدات واکسن و ونتیلاتور در کنترل ما بوده است.

دارایی گفت: یکی دیگر از بخش‌های مهم اتصال سامانه بیمارستان‌های دولتی و مهم به سامانه تی تک بوده‌است اما متأسفانه زنجیره تولید و توزیع تجهیزات پزشکی خیلی آشفته است. قیمت سمعک را مشمول استعلام کردیم، اما انجمن ناشنوایان و کم شنوایان همکاری نکردند. به همین دلیل کار بزرگی در تنظیم زنجیره تجهیزات پزشکی باید انجام شود.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو در سامانه تیتک تمامی قیمت‌های داروها ثبت شده و همه جا قیمت دارو یکسان است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نظام ردیابی با هدف جلوگیری از ورود کالای قاچاق و تقلبی در سال ٩۴ راه اندازی شد که یک ابرسامانه دانش بنیان، درون زا، برون نگر و با ٢٧ زیر سامانه است تا فرایندها را از ابتدا تا انتها رصد و پایش کنیم.

دارایی گفت: در فرایند کسب و کار نظارتی ما از سامانه تیتک استفاده می‌کنیم، ما چیزی به نام نقص در سامانه نداریم بلکه سامانه در مسیر تکمیل شدن است. این سامانه برای شفاف سازی ثبت ذینفعان و کنترل فرآورده‌های سلامت محور راه اندازی شده است و یک میلیون فرآورده شناسه گرفته اند و ٨ هزار شرکت با این سامانه در حال همکاری هستند. نزدیک ده‌ها میلیون جابه‌جایی فرآورده در سامانه داریم و نزدیک ٢ میلیارد عدد شناسه گذاری تاکنون انجام شده است و مسیر ثبت سفارش کالا را به سامانه جامع تجارت و کمرگ متصل کرده‌ایم.

رئیس سازمان غدا و دارو گفت:٧۶۴ قلم داروی ژنریک از ٣٣۶۶ مولکول داروی ژنریک تا پایان مسیر ارزیابی می‌شوند و ١١۶۴ مولکول داروی ژنریک پایان سال به سامانه متصل شوند که ٧٠ قلم دارو ۵٠ درصد کل بازار دارویی را از نظر ریالی به خود اختصاص داده‌اند و ٢٨۵ قلم نزدیک ٨٠ درصد بازار و ٣۶٠ قلم نزدیک ٩۵ درصد کل بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌اند و ۵ درصد داروهای پرمصرف باقی می‌مانند که تحت استعلام قرار بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =