حذف سم از محصولات کشاورزی به‌کمک فناوری نانو/ دانشجویان در دوران کارشناسی نحوه ورود به بازار را بیاموزند

مدیر مرکز تحقیقات نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با بیان اینکه در اقدامی جدید توانستیم سم شیمیایی را از محصولات کشاورزی با کمک فناوری نانو حذف کنیم، گفت: باید دانشجویان از دوران کارشناسی نحوه ورود کالا به بازار را بیاموزند تا سرخورده نشوند.

کبری قاضی‌زاده، مدیر مرکز تحقیقات نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در حاشیه نمایشگاه شهر هوشمند در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون  اقدامات متعدد در زمینه تولید بتن از نانو ذرات برای بتن‌های فوق سبک، مقاوم و خود تنظیم شونده برای سازه‌های آبی و قابل استفاده در روف گاردن‌ها و رودخانه‌ها انجام شده است.

تولید گلدان‌های هیدرولیک بدون نیاز به آبیاری

وی با بیان اینکه قابلیت دیگر این بتن‌ها تولید گلدان‌های هیدرولیک بدون نیاز به آبیاری است، افزود: این نوع گلدان‌ها با یکبار آبیاری دیگر نیاز به آب نداشته و محیط داخلی آن به‌دلیل نانوذرات خاص آنتی باکتریال و ضد قارچ  باعث رشد سریع محصول می‌شود. محصولات نانو تغییرات هورمونی برای گیاه نداشته و ایمنی نگهداری آن را افزایش می‌دهد. 

سم شیمیایی برای محصولات کشاورزی حذف می‌شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در اقدامی دیگر توانستیم سم شیمیایی را از محصولات کشاورزی حذف کنیم، ادامه داد: از طریق ایجاد فضای خاص محیط آنتی باکتریال بوده و توانایی از بین بردن هر گونه شته و آفت را داشته و دیگر به سم و کود شیمیایی نیاز نیست. در این اقدام گلخانه هوشمند بدون نیاز به خاک است.

 به گفته وی مطابق با خاصیت نانو در محیط بستر مناسب ایجاد شده و اتمسفر نیاز به نور ندارد و در چنین سیستمی توانستیم بهره برده و عمل فتوسنتز به شکل مناسب انجام شود.  همچنین توانستیم نفوذپذیری آب را از یک سمت ایجاد کرده و آب را در خود نگهداشته تا مدت‌ها به آبیاری گیاه بپردازیم.

بکارگیری نانو فیلم‌های هوشمند در بسته‌بندی‌های مختلف

قاضی‌زاده با بیان اینکه استقبال همگان از نانو فیلم‌های هوشمند باعث بسته‌بندی‌های مختلف شده است، گفت: این بسته‌بندی‌ها ماندگاری محصولات را افزایش داده و علاوه‌بر آن آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد کپک است. در این اقدام اجازه رشد کپک و قارچ به محصول داده نمی‌شود و می‌تواند به ترمیم زخم بپردازد. از طریق نانو فیلم‌های زیستی می‌توان در صورت بروز مشکلات در تولید محصول هشدار داد و به شکل کیفی می‌توان وضعیت محصول را از طریق رنگ نشان داد.

وی از دیگر اقدامات تولید دستگاه اسانس‌گیری هوشمند بدون نیاز به حرارت با تجهیزات پیشرفته خبر داد  و افزود: در این اقدام عدم استفاده از حرارت مستقیم ماده موثر تاثیرگذاری بیشتری داشت و با تست‌های اخذ شده کیفیت محصول بالاتر از اسانس‌های معمول است. این دستگاه را می‌تواند با 40-50 میلیون تومان تهیه شده و در منزل قابلیت‌ استفاده دارد.  

این استاد دانشگاه در زمینه اقدامات برای تعامل با صنعت تاکید کرد:  قبل از هر اقدام و تعامل دانشجویان به این امر واقف می‌شوند که واحدهای دانشگاهی چه کارایی برای آنها دارد.  در تمامی رسانه‌ها تبلیغات منفی مبنی‌بر عدم کارایی دانشگاه و هدر دادن وقت وجود دارد. در حالی که دانشجویان باید از لحظه به لحظه فعالیت‌ها استفاده کرده و با خلاقیت و کارهای علمی بتوانند از روابط کوچک کارها بزرگ انجام دهند.

چگونه دانشجویان در فعالیت‌ها بی‌انگیزه نشوند؟

قاضی‌زاده گفت: از طریق علم و تجاری‌سازی در صنعت می‌توان از علم استفاده کرده و محصول را وارد بازار کرد. در دانشگاه‌ها باید چگونگی مراوده با بازار و صنعت را آموخت. باید دانشجویان دوران کارشناسی و نحوه ورود کالا به بازار را بیاموزند تا سرخورده نشوند. تمامی دانشجویان در صورت حل نارسایی‌ها از ظرفیت‌های مناسب برای تولید و نوآوری در اقدامات استفاده کنند. هرچند ورود محصول به بازار یک مساله است و باید دانشگاه‌ها و مسئولانا مر در این زمینه فکر کرده و بتوان در این زمینه تعامل ایجاد کرد.

نیازمند فعالیت‌های بیش از پیش با اسپانسرها و بازار هستیم

وی با بیان اینکه بازار نمی‌تواند به افراد آکادمیک به دلیل عدم جرات و جسارت موجود اعتماد کند، ادامه داد: بازار باید بداند که به مباحث علمی مطرح نیاز دارد و دانشجویان احساس سرعت و دقت را داشته  و در این شرایط مشکلات هم بر طرف می‌شود.

این استاد دانشگاه درباره ماحصل شرکت در رویداد عصر امید با هدف تعامل صنعت و استقبال از فعالیت‌های دانشجویی اظهار کرد: تاکنون چندین تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است. در هر یک از نمایشگاه‌ها با افراد متعدد تعامل برقرار می‌شود، اما هنوز نیازمند فعالیت بیش از پیش با بازار و اسپانسرها هستیم.

کاهش انگیزه در بین دانشجویان

مدیر مرکز تحقیقات نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با بیان اینکه یکی از معضلات موجود از دست دادن انگیزه در بین دانشجویان است، گفت: در گذشته دانشجویان بر این باور بودند که دنیا را تکان می‌دهند، در حالی که هم اکنون چنین انگیزه‌ای در بین آنها وجود ندارد.

وی افزود: دانشجویان باید بدانند قرار است سدهای فراوان در برابر تصمیمات ایجاد شود و  می‌توان آنها را از بین برد. دانشگاه قرار است به ما بال پرواز بدهد. التهاب‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه از بین می‌رود. نباید ناامید شد و هرچند احساس کمک به هم نوع در دنیا از بین رفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =