نگاه سیاسی مشکلات صنعت خودرو را حل نمی‌کند/ قیمت‌گذاری دستوری هیچ خاصیتی ندارد

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: دو خودروساز بزرگ ما در ۴ سال اخیر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان داشته‌اند. به باورم همه این مسائل ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد که در چهار سال اخیر هیچ خاصیتی نداشته است.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در مورد راهکارهای خروج صنعت خودرو از شرایط کنونی گفت: به باور بنده راهکار اصلی این است که از سیاست‌کاری در بخش خودرو خارج و بر مبنای اقتصاد تصمیم گیری کنیم. برای نمونه تولید خودروی «ری‌را» اخیرا مطرح شده است، و بنده حاظرم در مجامع علمی از زحمات کشیده شده برای آن دفاع کنم، اما بگونه‌ای رفتار شد که اولا زحمات کشیده شده در شرایط تحریم به هدر رفت و دوم اینکه با شلوغ کاری فرصت بازسازی افکار عمومی را از دست دادیم.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان ما به دنبال سیاسی کاری در این موضوع هستند و باید توجه داشت که با عملیات تبلیغاتی نمی‌توان اعتماد افکار عمومی را کسب کرد. بنابراین اگر مسئولان بجای بازار و افکار عمومی، به مشکلات صنعت بر مبنای اقتصاد بپردازند می‌توانند آن را حل کنند. البته گاها لازم است که به صورت انقلابی عمل کرد چون فساد مانع اجرای برنامه مورد نظر می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در روزهای اخیر بارها گفته شده است که سایت‌های خودروسازان بزرگ را در برخی از استان‌ها فعال می‌کنیم درحالیکه سایت‌های کنونی باظرفیت کامل خود کار نمی‌کنند. مثلا ایران خودرو و سایپا به دلیل نبود قطعه زیر ظرفیت کار می‌کنند و بنابراین لازم است که مشکلات سایت‌های کنونی را برطرف و سپس به سمت سایر سایت‌ها حرکت کنیم.

کاکایی با اشاره به موضوع واردات خودرو در مقابل صادرات و قطعات گفت: ما همیشه پوز صادرات خودر را می‌دهیم که اگر این‌چنین است، پس چرا تعادل ارزی نداریم؟ آیا کسی مانع صادرات خودرو می‌شود؟ یا مسئولان موضوع خصوصی سازی صنعت خودرو را مطرح می‌کند، در حالیکه سهام دو خودروساز بزرگ کشور جزو سهام‌های تودرتو محسوب می‌شوند، حالا یک سوال ساده وجود دارد و اینکه مگر ایران خودرو سایپا از نظر حقوقی خصوصی نیستند؟ که اگر مجمع آنها براساس قانون تجارت تشکیل شود اجازه بسیاری از این کارها را نخواهد داد چون در هیچ کشوری، یک مجمع اجازه افزایش تولید به واحدی که ۴ سال زیان‌ده بوده را نمی‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: دو خودروساز بزرگ ما در ۴ سال اخیر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان داشته‌اند. در حالیکه فولاد مبارکه در یکسال ۵۰ هزار میلیارد تومان سود داشت، یا وضعیت مس سرچشمه نیز اینگونه است. حالا پرسش این است که چرا در زنجیره تولید، فولادساز این میزان سود را دارد در حالیکه خودروسازان ما اینگونه زیان‌ده هستند؟ به باورم همه این مسائل ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد که در چهار سال اخیر هیچ خاصیتی نداشته است بطوریکه بازار کنترل نشده، مصرف کننده راضی نیست و صنعت نیز زیان‌ده است.

وی با انتقاد از مواضع اخیر وزیر صمت اظهار کرد: متاسفانه همه تمرکزها برروی بخش خودرو است و وزیر صمت ما تبدیل به وزیر خودروسازی شده در حالیکه باید برای همه زنجیره صنعت سیاست گذاری کند تا تعادل برقرار شود چون وقتی سیستم از تعادل خارج می‌شود، فساد گسترش و مافیا بوجود می‌آید. همچنین وزیر صمت در مورد مشکلات بخش صنعت و زنجیره آن صحبت نمی‌کند اما در بازار وعده می‌دهد و حالا هم به دنبال استفاده از دلارهای نفتی یا بلوکه شده هستند تا برای واردات خودرو استفاده کنند.

کاکایی افزود: متاسفانه وزیر صمت بجای حل مشکلات تولید، وعده رفع موانع واردات را می دهد. ایشان دستور می‌دهد که تولید سالانه خودرو به ۱.۵ میلیون دستگاه خواهد رسید در حالیکه سال گذشته زیر یک میلیون دستگاه بود و حالا آقای وزیر به دنبال افزایش ۵۰ درصدی تولیدی خودرو در شرایط کمبود جهانی تراشه هستند. بنابراین راهکار اصلی در این حوزه، تصمیم سازی براساس مبانی اقتصاد است.

کد خبر: 1146695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =