تصاویر جدید و باشکوه "جیمز وب" از عالم باستان

بعد از انتشار نخستین تصویر ارسالی تلسکوپ فضایی جیمز وب از دورترین نمای دیده شده توسط بشر، ناسا چهار تصویر دیگر را نیز منتشر کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دیروز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اولین تصویر تمام رنگی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را برای جهان فاش کرد و گفت: این تلسکوپ یکی از دستاوردهای بزرگ مهندسی برای بشریت است. اکنون، ناسا چهار تصویر دیگر را که توسط قدرتمندترین رصدخانه فضایی جهان گرفته شده، منتشر کرده است.

نخستین تصویر ارسالی تلسکوپ شفضایی ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب دورترین نمایی را که تاکنون بشر دیده است، چه از بعد مسافت و چه از بعد زمان، نشان می‌دهد، فضایی که به آغاز جهان و مرز کیهان نزدیک‌تر است. این تصویر خیره‌کننده مملو از هزاران کهکشان است و کم‌نورترین اجرام تاکنون مشاهده‌شده را با رنگ‌های مادون قرمز تا آبی، نارنجی و سفید نشان می‌دهد.

این تصویر که «نخستین تصویر میدان عمیق وب» نام دارد خوشه کهکشانی اس‌ام‌ای‌سی‌اس ۰۷۲۳ را نشان می‌دهد که به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های بسیار دورتر را بزرگ می‌سازد. تلسکوپ فضایی جیمز وب این عکس مرکب را در 12/5 ساعت ثبت کرد در حالی که چنین کاری برای تلسکوپ فضایی هابل هفته‌ها زمان می‌برد.

ناسا می‌گوید که این عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر از کیهان اولیه است که تاکنون گرفته شده و به ۱۳ میلیارد سال قبل بازمی‌گردد. بخشی از این تصویر نوری را نشان می‌دهد که از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) فاصله زیادی ندارد.

تصاویر جدید و باشکوه "جیمز وب" از عالم باستان

این تصویر تکه کوچکی از عالم پهناور ماست. جرم ترکیبی این خوشه کهکشانی به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های دورتر را بزرگ‌نمایی می‌کند، از جمله برخی از اجرام دیده شده‌اند که در آن زمان کیهان کمتر از یک میلیارد سال سن داشته است. این خوشه کهکشانی 4/6 میلیارد سال پیش ظاهر شده است.

وجود آب در جو سیاره فراخورشیدی

ناسا به تازگی خوانش‌های طیف جدیدی از یک سیاره فراخورشیدی گازی را منتشر کرده است که بیش از هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره غول‌پیکر که WASP-96 b نام دارد، عمدتا از گاز تشکیل شده است و هر ۳/۴ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد. جرم این سیاره تقریبا نصف جرم سیاره مشتری است.

تصاویر جدید و باشکوه "جیمز وب" از عالم باستان

اما نکته اینجاست که طیف‌سنجی‌های این سیاره نشان می‌دهد که در جو آن آب وجود دارد. ناسا می‌گوید که دقیق‌ترین خوانش‌های طیف سیاره‌های فراخورشیدی تا به امروز امضای واضح آب، نشانه‌هایی از مه و شواهدی برای ابرها (که زمانی تصور می‌شد در آنجا وجود ندارند) را نشان می‌دهد.

تصویری از مرگ یک ستاره

ناسا دو تصویر بسیار دقیق از سحابی حلقه جنوبی و جفت ستاره آن توسط ابزارهای NIRCam (L) و MIRI جیمز وب را نیز منتشر کرد. حلقه جنوبی یا سحابی «هشت انفجار» یک سحابی سیاره‌ای است که از پوسته‌های غبار و گازی که توسط ستارگان خورشید مانند در حال مرگ ریخته می‌شود، تشکیل شده است. این ستاره یک ستاره در حال مرگ را احاطه کرده است و تقریباً 2000 سال نوری از زمین فاصله دارد.

تصاویر جدید و باشکوه "جیمز وب" از عالم باستان

سحابی حلقه جنوبی یک سحابی سیاره‌ای است، اما برخلاف نامش سیاره‌ نیست، بلکه آنها پوسته‌های غبار و گازی هستند که توسط ستارگان خورشید مانند در حال مرگ پراکنده می‌شوند. جزئیات جدیدی که جیمز وب با تصاویر خود فاش می‌کند، درک ما را از چگونگی تکامل ستارگان و تاثیرگذاری بر محیط آنها تغییر خواهد داد.

ستاره کم نور در مرکز این صحنه هزاران سال است که حلقه‌هایی از گاز و غبار را به همه جهات پرتاب می‌کند و و تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار نشان داد که این ستاره در پوششی از غبار پوشیده شده است.

بزرگ‌ترین تصویر جیمز وب

تصویر دیگری که ناسا منتشر کرده از یک توده عظیم شامل چندین کهکشان به نام «پنج‌قلوی استفان» ضبط شده که در سال ۱۸۷۷ کشف شده است. ناسا در برنامه رونمایی روز سه‌شنبه مشاهدات و تحلیل تصویری تلسکوپ جیمز وب از یک سیاره فراخورشیدی نیز را به نمایش گذاشت که اندازه آن حدود نصف سیاره مشتری است و حدود هزار و ۱۰۰ سال نوری با کره زمین فاصله دارد.

تصاویر جدید و باشکوه "جیمز وب" از عالم باستان

این مجموعه کهکشانی فشرده، در صورت فلکی اسب‌ بالدار واقع شده و متشکل از پنج کهکشان است که چهار مورد از آنها به هم نزدیک هستند و انتظار می‌رود با یکدیگر ادغام شوند.

سحابی شاه تخته یا کارینا

شاه تخته یکی از درخشان‌ترین سحابی هایی است که در فاصله تقریبا ۷ هزار و 600 سال نوری از زمین و در صورت فلکی نیمکره جنوبی قرار گرفته است. سحابی شاه تخته خانه ساختارهای معروف انگشت مانندی از گاز و غبار کیهانی است. سحابی‌ها ابرهای عظیمی از گاز و غبار کیهانی هستند که در آنها ستاره‌های جدید شکل می‌گیرد.