دانشگاه، خط مقدم اصلاح حجاب و عفاف/ تحکیم خانواده، جامعه را در برابر نوسانات اجتماعی مقاوم می‌کند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: دانشگاه خط مقدم اصلاح رفتارهای نادرست در حوزه حجاب و عفاف است؛ زیرا جامعه از دانشگاه الگو می‌پذیرد؛ خواه یک الگوی فرهنگی درست، خواه یک الگوی ضد فرهنگی.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مهدوی نسب مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون موضوع حجاب اظهار کرد: با وجود به انبوه کار فرهنگی در حوزه حجاب، همچنان عده‌ای از جوانان ما حجاب‌گریزند. مسلما برای چنین پدیده رفتاری نمی‌توان صرفا یک علت را بیان کرد بلکه اولا باید مجموعه عللی را ببینیم و ثانیا موضوع را در هر فرد به صورت مجزا و با روش‌های متفاوتی بررسی کنیم؛ زیرا هرکس نسبت به دیگری دارای ویژگی‌های متمایز و منحصر به خود است. ممکن است مشکل یک نفر در رابطه با حجاب، اعتقادی باشد ولی فرد دیگری آگاه به مبانی حجاب باشد ولی اقتضائات دیگری دارد.

وی افزود: حجاب یک امر فطری است که منهای تعالیم اسلام و آموزه‌های الهی که از وحی به ما رسیده است، انسان خود به صورت ذاتی علاقه‌مند و به دنبال حجاب است. یکی عواملی که سبب می‌شود این مسئله فطری مغفول واقع شود، تهاجم فرهنگی است. شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که اگر تهاجم فرهنگی نبود، هیچ مشکلی در رابطه با حجاب به وجود نمی‌آمد. دشمن در تهاجم فرهنگی ابتدا به مقدسات شبهه وارد می‌کند، سپس جامعه را دچار تردید و در آخر آن‌ها را به انکار می‌رساند و به این شکل تقدس‌زدایی از باورهای دینی مردم را دنبال می‌کند.

مهدوی نسب تاکید کرد: در بررسی‌های بعدی و نگاهی عمیق‌تر متوجه می‌شویم که اگرچه تهاجم فرهنگی به همه افراد جامعه برابر صورت می‌گیرد، اما در عده‌ای موثر و در بعضی دیگر فاقد اثرگذاری است. علت را می‌توان در میزان رسوخ باورها و اعتقادات در انسان‌ها یافت؛ هرچه کسی در اعتقادات خود قوی‌تر باشد، در مقابل نوسانات اجتماعی نیز مقاوم‌تر است. قوت در اعتقادات نیز به ریشه‌های خانودگی و میزان تحکیم خانواده بازمی‌گردد؛ لذا معمولا خانواده‌هایی  که از لحاظ مذهبی غنی هستند، کم‌تر درگیر مسائل رفتاری می‌شوند. البته خانواده‌های مذهبی‌ای هم داریم که نتوانسته‌اند فرزند خود را مبادی آداب بار بیاورند که به روابط والد و فرزندی مربوط می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آژاد اسلامی خراسان رضوی با گلایه از کم‌توجهی به مقوله تربیت فرهنگی جوانان در خانواده و اجتماع بیان کرد: ای کاش کلاسی برای پدرها و مادرها داشتیم تا به آن‌ها می‌گفتیم که هوای دختران خود را بیش از این داشته باشید. همانقدر که به فکر تعلیم ریاضی و علوم به بچه‌های خود هستید، به تربیت آن‌ها نیز توجه کنید. آنقدر که روی سر فرزندان‌مان برای ما مهم است‌، درون سر آن‌ها نیز اهمیت داشته باشد. به عنوان یک کارشناس حوزه خانواده عرض می‌کنم که خانواده‌های ما معمولا رابطه سازنده، رفاقتی و نزدیک با فرزندان خود ندارند و یک گسست نسلی بین آن‌ها ایجاد شده است.

او معتقد است که افراط و تفریط و یا قبض و بسط در در امر تربیت بسیار مضر است و قدم‌های بعدی را خنثی می‌کند. ما آن‌قدری که روی پوشش و حجاب تمرکز کرده‌ایم، بر روی حیا و عفاف تاکید نداشته‌ایم و این یکی از اشتباهات ما متصدیان امور فرهنگی است. پوشش یکی از عواملی است که سبب حفظ حیا در افراد به‌ویژه خانم‌ها می‌شود.  حیا امری ذاتی است و نیاز به آموزش ندارد، ما صرفا باید تذکر به رعایت آن دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نسب در پایان گفت: دانشگاه خط مقدم اصلاح رفتارهای نادرست در حوزه حجاب و عفاف است؛ زیرا جامعه از دانشگاه الگو می‌پذیرد؛ خواه یک الگوی فرهنگی درست، خواه یک الگوی ضد فرهنگی. دانشگاه آزاد اسلامی انصافا در ارتباط با تربیت فرهنگی دانشجو دغدغه‌مند است. در دانشگاه آزاد اسلامی اسان خراسان رضوی تلاش کردیم یک نسخه بومی از قواعد حجاب و عفاف را تهیه کردیم و مقرر شد همه واحدهای دانشگاهی ما پای کار بیایند. در این مرام‌نامه حجاب را از منظر قانونی معرفی کرده‌ایم و به جنبه‌های دینی وآن نپرداخته‌ایم. در اجرای این آینن‌نامه از همه استادان دانشگاه، شامل اعضای هیئت علمی و حق‌التدریس کمک گرفته‌ایم تا موضوع را از کلاس شروع کنیم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1147495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =