تاسیس مدرسه مهارتی فرش در دانشگاه آزاد قم/ رفع خلاء‌های بازار فرش با آموزش‌ بافندگان بر اساس دانش روز

رئیس مدرسه عالی مهارتی فرش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم‌ گفت: هدف از تشکیل مدرسه عالی مهارتی فرش، آموزش بافندگان به صورت تخصصی و مطابق با علم روز است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توسعه صنعت فرش، یکی از راه‌های کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت است. ایران در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ صدرنشین صادارت فرش دستباف به جهان بود. این موضوع بیانگر برخورداری از ظرفیت بالقوه برای رقابت‌ جدی در بازار فرش دنیا است.

 تولیدکنندگان این حوزه معتقدند در حال حاضر مشکلات زیادی گریبان‌گیر صنعت فرش ایران شده است. آن‌ها بسیاری از این مشکلات را ناشی از عدم وجود نظام مناسب مدیریت و سیاست‌گذاری برای تدوین و اجرای سیاست‌های اثربخش دانسته‌اند؛ از طرفی یکی از مشکلات اساسی در حوزه سیاستگذاری صنعت فرش، عدم توجه به آموزش در حوزه فرش بر اساس علم روز است.

طاهره شجاعی‌زاده رئیس مدرسه عالی مهارتی فرش استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با اهمیت آموزش هنرجویان در صنعت فرش گفت: هدف از تشکیل مدرسه عالی مهارتی فرش، آموزش به صورت تخصصی و مطابق با علم روز است. این مدرسه به عنوان تنها مرکز دانشگاهی در سطح کشور با ۶ دانشجو، برای اولین بار از استان قم، فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: دوره‌های آموزشی تخصصی و مهارتی ویژه هنرجویان‌ صنعت فرش با حضور اساتید مجرب در مدرسه عالی و مهارتی فرش در حال راه‌اندازی است. نشستی در این رابطه با رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان قم و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش استان قم در دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز برگزار شد. نتیجه این نشست آغاز همکاری اتحادیه تولید کنندگان و  صادرکنندگان فرش استان قم و مدرسه عالی مهارتی فرش، برای گسترش و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی‌ صادارت و بازاریابی هنرجویان‌ بود.

رئیس مدرسه مهارتی فرش دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به تفاوت آموزش‌های این مدرسه با دوره‌های فنی‌حرفه‌ای خاطرنشان‌کرد: مدرسه عالی مهارتی فرش استان قم با نیازسنجی از بازار، به دنبال پر کردن خلاء‌های موجود در صنف فرش است. رفع این خلاء‌ها با ارائه دوره‌های آموزشی تخصصی‌ و مطابق با علم روز به هنرجویان‌ دانشجو صورت می‌گیرد. این دوره‌ها نسبت به سایر دوره‌های آموزشی در اماکن‌ دیگر از جمله فنی‌حرفه‌ای، از کیفیت‌ و تخصص به مراتب‌ بالاتری برخوردار است. اساتید تدریس‌کننده‌ نیز، در سطح استان‌ و بعضا کشور مطرح هستند.

شجاعی‌زاده در توضیح سرفصل‌های هنرجویان مدرسه عالی مهارتی فرش تصریح‌کرد: بخشی از سرفصل‌ دروس تدریس‌شده به همه هنرجویان‌ در هر رشته، شامل مباحثی‌ اعم‌ از تاریخ هنر فرش، رنگرزی، مرمت و طراحی است.

او در تشریح امکانات مدرسه مهارتی برای تحصیل هنرجویان‌ بیان‌کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قم از جهت فراهم‌آوری امکانات برای این دانشجویان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. به عنوان مثال تدریس دوره رنگرزی نیاز به آزمایشگاه دارد. دانشگاه نیز آزمایشگاه و تجهیزات لازم‌ را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد. از جهت اختصاص فضا برای فعالیت هنرجویان نیز، دانشگاه هیچ‌گونه‌ محدودتی ندارد.

رئیس مدرسه عالی مهارتی فرش درباره‌ نیازمندی فعلی مدرسه‌ عالی مهارتی فرش برای ارتقا و پیشرفت تاکیدکرد: تامین‌ اساتید مجرب و اختصاص خدماتی مانند وام‌، تمدید پروانه و... به هنرجویان‌ از جمله نیازهای مدرسه‌ عالی مهارتی فرش برای ارتقا و پیشرفت است.

خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1147756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =