حذف ارز ترجیحی نباید قیمت تمام شده تولید را تحت تأثیر قرار دهد

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: نباید اجازه دهیم حذف ارز ترجیحی بر قیمت تمام شده تولیدات اثر بگذارد تا مصرف کننده به استفاده از کالای داخلی ترغیب شود.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی به واقعی‌تر شدن قیمت کالاهای ضروری مانند نهاده‌های دامی، گندم، روغن و ... منجر می‌شود، اظهار کرد: در عوارض گمرکی که بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شدند نیز اصلاحاتی به نفع اقتصاد کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: حذف ارز ترجیحی افزایش مستقیمی روی قیمت برخی کالاهای اساسی و آثار غیرمستقیمی روی دیگر کالاها ایجاد کرده بود که با حذف آن قیمت مواد اولیه‌ای که وارد کشور می‌شد، تغییرات محسوسی را شاهد بودیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به خسارات ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اشتغال و کشاورزی تأکید کرد: نباید پس از حذف ارز ترجیحی اجازه دهیم قیمت تمام شده تولیدات داخلی بالاتر از قیمت مشابه آن در خارج از کشور باشد تا مصرف کننده داخلی به استفاده از کالای داخلی ترغیب شود. باید روی روش‌ها و سیستم‌های موجود بازنگری کنیم تا محصولات با قیمت رقابتی جهانی عرضه شوند.

 قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد:در گذشته بخشی از ناکارآمدی‌ در تولید و توزیع با تخصیص ارز ترجیحی پوشش داده شده اکنون باید حساب شده عمل کرده، نقاط ضعف را شناسایی و نسبت به حذف آنها اقدام کنیم.

خالقی تأکید کرد: با عملکرد حساب شده قطعاً شاهد شکستن انحصار در بازار خواهیم بود. مردم نباید مجبور به خرید کالاهای اساسی باشند که با انحصار قیمت‌های آنها را تعیین می‌کنند و قیمتشان واقعی نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه رقابتی کردن، اصلاح ساختار تامین منابع و اختصاص زمان به تولید کننده برای منطبق شدن با بازارهای جهانی، عواملی هستند که تولید را از چالش‌های موجود خارج کرده و آن را رقابتی می‌کند، خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت کالاها سفره مردم محدود شده و توان اقتصادی آنها به شدت کاهش پیدا کرده است. اگر  قیمت کالاهای اساسی را برابر با نرخ جهانی به مردم ارائه کنیم، بخش‌ تولید دیگر با تغییرهای سیاستی دچار آسیب نمی‌شود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فسادزا بودن ارز ترجیحی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به گسترش قاچاق نیز دامن می‌زد. همچنین عده‌ای با ارز یارانه‌ای محصولی را تولید و صادر می‌کردند که موجب ایجاد رانت در کشور بود.

وی گفت: در سیاست ارز ترجیحی یارانه کالاهای ضروری به مصرف کننده خارجی منتقل می‌شد و عده‌ای از این طریق سود زیادی نصیبشان شد. با حذف آن قاچاق کالاهای اساسی مانند روغن، آرد و شکر به خارج از کشور از بین رفته و شاهد کم شدن رانت و فساد در کشور خواهیم بود.

کد خبر: 1148083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =