تحصیل ۱۲هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان تهران/ تعاملات علمی با دانشگاه‌های چین و روسیه گسترش می‌یابد

مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: تعاملات با کشورهای روسیه و چین در حوزه دانشجویی و استادی در حد عالی درحال پیگیری است که علاوه بر پذیرش دانشجویان از این دو کشور از ترم آینده، امکان برگزاری کلاس برای استادان ایرانی در دانشگاه اینترنشنال چین و بالعکس برای استادان چینی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم آمده است.

محمد ملکینیا مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از یک سال پیش تاسیس شد که توانستیم در این مدت از کشورهای مختلف همسایه مانند عراق، افغانستان، تاجیکستان و ... حدود ۱۰هزار دانشجو جذب کنیم و تعداد دانشجویان غیرایرانی ۲۳ واحد دانشگاه آزاد در استان تهران را به ۱۲هزار نفر برسانیم. این دانشجویان مشغول تحصیل بدون محدودیت در رشته‌های گوناگون اعم از علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم انسانی و ... هستند که اغلب آن‌ها را اتباع افغان و عراقی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: علی‌رغم روابط سردی که کشورمان تا کمی پیش با جمهوری تاجیکستان داشت، دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد که ارتباط خوبی با این کشور و مراکز علمی و دانشگاهی آن برقرار کند و پذیرای دانشجویان تاجیک باشد. تعاملات با کشورهای روسیه و چین نیز در حوزه دانشجویی و استادی در حد عالی درحال پیگیری است که علاوه بر پذیرش دانشجویان از این دو کشور از ترم آینده، امکان برگزاری کلاس برای استادان ایرانی در دانشگاه اینترنشنال چین و بالعکس برای استادان چینی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم آمده است. در همین راستا و به منظور آمادگی اساتید و واحدهای دانشگاهی برای میزبانی از اتباع چین، کلاس‌های زبان چینی در واحدهای دانشگاه‌ آزاد استان تهران برگزار شده‌است.

ملکی‌نیا گفت: هیچ‌گاه همکاری‌های خارجی خود را محدود به برگزاری کلاس‌های زبان نکرده‌ایم و آن را صرفا مقدمه کارهای گسترده، وسیله‌ای برای تحکیم روابط و نمونه‌ای از تعامل موفق دانسته‌ایم. سعی کرده‌ایم فعالیت‌های مشترک بین المللی خود را به زمینه‌های علمی و پژوهشی کشانده و از ظرفیت‌های استادان دو کشور در این رابطه استفاده کنیم.

مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران: محتوای اغلب نامه‌هایی که از دانشجویان غیرایرانی به ما می‌رسد، رضایت از خدمات مختلف دانشگاه آزاد اسلامی است. گروه‌هایی هم که از دانشگاه‌های خارجی برای بازدید به دانشگاه آزاد می‌آیند از وجود امکانات علمی پیشرفته اظهار تعجب می‌کنند. مثلا اخیرا تیمی که از لبنان از آزمایشگاه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی واحدهای استان تهران بازدید داشتند، از تجهیزات آزمایشگاهی ما شگفت‌زده شدند و می‌گفتند که در دانشگاه‌های منطقه چنین امکاناتی وجود ندارد و دانشگاه آزاد قابل مقایسه با دانشگاه‌های سطح یک دنیا است؛ به همین جهت خواهان تحصیل دانشجویان علوم پزشکی خود در دانشگاه آزاد اسلامی شدند.

او پیرامون حذف اغلب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از لیست دانشگاه‌های ایرانی مورد تایید وزارت علوم کشور عراق بیان کرد: در رایزنی‌های اخیری که با امجد المظفر و حکیم، نمایندگان کشور عراق در ایران داشتیم، آن‌ها قول مساعدت در زمینه اصلاح لیست دانشگاه‌های مورد تایید کشور عراق دادند و اکنون نیز در حال انتقال آماری از زیرساخت‌ها و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی به وزارت علوم خود هستند. ما خود نیز علاوه بر بازدیدهایی که گروه‌های عراقی از واحدهای‌ دانشگاه آزاد داشته‌اند، توضیحات و اسناد علمی لازم را به طرف عراقی ارائه داده‌ایم.

محمد ملکی‌نیا عنوان کرد: فعالیت‌های فرهنگی را مهم‌ترین رسالت خود در مجموعه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی می‌دانیم. اگرچه از این طریق منابع مالی نیز برای دانشگاه فراهم می‌شود، اما به این مقدار بنده نکردیم، بلکه هدف اصلی و چشم‌انداز اول ما تربیت سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی است. برنامه‌های مانند شب شعر، جلسات انس با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، مسابقات ورزشی و تشکیل انجمن‌های فرهنگی‌علمی برای دانشجویان غیرایرانی از جمله اقدامات ما در این حوزه است.

وی در پایان تاکید کرد: نرم‌افزارهایی برای دانشجویان اتباع خارجی ساخته و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است که خدمات مختلفی اعم از محاسبه، پرداخت شهریه و دریافت صورت‌حساب همچون دانشجویان ایرانی اما به دلار در آن انجام می‌شود. برای دانشجویانی هم که به لحاظ شرایط مالی امکان پرداخت شهریه را ندارند، تخفیف‌های دانشجویی و همچنین اقساط شهریه در نظر گرفته شده است. در هفته اخیر ۵۰ نفر از دانشجویان خارجی شامل تخفیف شدند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1148657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =