آیا تغییر نوع واکسن در افزایش سطح ایمنی افراد موثر است؟

معاون درمان و مسئول فنی بیمارستان فرهیختگان با بیان اینکه اخباری مبنی‌بر توزیع واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته صحیح نیست، گفت: برخی از صاحب نظران برای افزایش ایمن‌زایی تغییر نوع واکسن‌ را پیشنهاد می‌کنند، اما تاکنون نتیجه علمی در این زمینه حاصل نشده است.

علی مقدس جعفری، معاون درمان و مسئول فنی بیمارستان فرهیختگان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی و متخصص طب اورژانس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونای شدید انجام واکسیناسیون است. واکسن‌های موجود هم با جهش سویه‌های جدید مطابقت داشته و از ابتلا به نوع شدید بیماری ممانعت می‌کنند. باید دانست که تزریق واکسن فرد را در برابر ابتلا به کرونا مصون نمی‌کند، بلکه از ابتلای فرد به نوع شدید این بیماری، درگیری ریه و مرگ جلوگیری می‌کند.

واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته امحا شده است

وی افزود: اغلب واکسن‌های موجود در جامعه تولید داخل و تاریخ‌دار هستند. باید به این مقوله تاکید کرد که شایعه‌ای تحت عنوان توزیع واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته صحیح نیست. واکسن‌های آسترازنکای تاریخ مصرف گذشته توسط وزارت بهداشت و درمان جمع آوری و امحا شده است.

معاون درمان  و مسئول فنی بیمارستان فرهیختگان ادامه داد: تمامی افراد بالای ۶۵ سال یا مبتلایان به بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی تزریق دوز چهارم واکسن را در اولویت قرار دهند. درضمن افراد عادی جامعه در صورت گذشت ۶ ماه از تزریق دوز دوم یا سوم  واکسن برای تزریق دوز بعدی اقدام کنند. افراد توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را در اولویت اقدامات برای مهار کرونا قرار دهند.

مقدس جعفری درباره آخرین وضعیت مراکز درمانی تاکید کرد: در کشور ما وضعیت ابتلای افراد به بیماری کرونا صعودی است. برای مثال در آمار کشوری میزان شناسایی مبتلایان جدید و میزان فوتی‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. همگان باید بدانند که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عدم استفاه از ماسک، بی توجهی برای حضور در تجمعات و ... امکان افزایش تعداد فوتی‌ها به میزان سه رقمی می‌رسد.

افراد بدون نگرانی به واکسیناسیون بپردازند

 معاون درمان  و مسئول فنی بیمارستان فرهیختگان با بیان اینکه برای مهار بیماری کرونا تزریق واکسن باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: افراد در صورت تزریق واکسن تا بروز ایمنی حدود دو هفته طول می‌کشد. در شرایط کنونی افراد بدون هیچ نگرانی به واکسیناسیون خود ادامه دهند. البته روند تزریق واکسن و توجه بیش از پیش مردم به این مهم نیازمند فرهنگسازی از سوی رسانه‌ها در فضاهای مجازی دارد و اینکه از طریق افزایش پوشش جمعیتی واکسن می‌توان پیک‌های کرونا را مهار کرد.

آیا تغییر نوع واکسن در ایمن‌زایی موثر است؟

مقدس جعفری در واکنش به برخی از اظهارات مبنی‌بر تغییر نوع واکسن در دوزهای سوم و چهارم برای افزایش ایمنی‌زایی بدن  افزود: برای مثال پیشنهاد می‌شود افراد در صورت تزریق سه دوز  واکسن سینوفاز در دوز چهارم واکسن اسپایکوژن تزریق کنند. باید به این مهم توجه کرده که در تولید واکسن سه روش بکارگرفته می‌شود که عبارتند از واکسن کشته شده همچون سینوفارم، ویروس ضعیف شده همچون آسترازنکا و مدل پروتئین ساخته همچون فایزر و اسپایکوژن است. برای افزایش ایمن زایی تغییر نوع واکسن ها مطرح است البته این مقوله فقط یک پیشنهاد است و تاکنون نتیجه علمی حاصل نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =