ماجرای مرگ دانشمند روسی متهم به جاسوسی چه بود؟

دیمیتری کولکر دانشمند روسی ماه گذشته به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت شد؛ اما فقط ۲ روز پس از دستگیری به علت سرطان در زندان روسیه درگذشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یک دانشمند روسی ماه گذشته به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت شد؛ اما فقط ۲ روز پس از دستگیری به علت سرطان در زندان روسیه درگذشت.

دیمیتری کولکر (Dmitry Kolker) دانش‌آموخته دکتری فیزیک و ریاضیات در دانشگاه دولتی نووسیبیرسک به اتهام جاسوسی بازداشت شد. این دانشمند به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه روسیه به سرویس‌های امنیتی چین، به ۲۰ سال زندان محکوم شده و سپس به زندانی در مسکو منتقل شد.

ماکسیم کولکر پسر متهم معتقد بود که اتهام پدرش به دلیل سخنرانی‌ او در یک کنفرانس بین‌المللی در چین است. البته برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند که کولکر به صورت مرتب به چین سفر می‌کرده و در مورد طیف‌سنجی لیزر و اصول اولیه لیدار سخنرانی می‌کرده است.

لیدار مخفف تشخیص نور و محدوده است و از نور به شکل لیرز پالسی برای اندازه‌گیری فواصل استفاده می‌کند. این فناوری در توسعه سیستم‌های رانندگی خودکار کاربرد دارد؛ اما در نقشه‌برداری هم استفاده می‌شود و کاربردهای نظامی زیادی دارد.

خانواده کولکر گفته‌اند که وی در زمان دستگیری به سرطان لوزالمعده پیشرفته مبتلا بوده است. آن‌ها همچنین معتقد بودند که این اتهام حقیقت ندارد و نام نیک پدرشان را لکه‌دار می‌کند. ماکسیم کولکر تصریح کرد که از نظر خانواده کولکر متهم اصلی باگائف محقق ارشد و مدیر موسسه فیزیک لیزر است.

دولت روسیه واکنشی به این موضوع نشان نداده است؛ اما برخی معتقدند که این قبیل دستگیری‌ها نوعی تاکتیک ارعاب برای دانشمندانی است که عمیقا درگیر تحقیقات حساس هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =