فعالیت ۳ آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/ تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه استاندارد می‌شود

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت ۳ آزمایشگاه  ایزو ۱۷۰۲۵  و ۲۶ آزمایشگاه همکار استاندارد فعال در واحدهای دانشگاهی خبر داد و افزود: امیدواریم آزمایشگاه‌ها در حوزه غذایی استاندارد شده و واحدهای دانشگاهی ارتباطات را با واحد استاندارد تقویت کرده و بتوانند سطح کیفی آزمایشگاه‌ها را ارتقا دهند. در این شرایط اعتماد صنایع به دانشگاه و هم کیفیت خدمت‌رسانی افزایش یابد.

عبدالله محمدی، مدیر کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ماحصل برگزاری رویداد عصر امید در راستای تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و توجه بیش از پیش به شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان گفت: ارتباطات داخلی بین مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی بعد از برگزاری رویداد عصر امید افزایش یافته است. برای مثال اخیرا مرکز نانو واحد مرودشت با واحد تهران جنوب قرارداد همکاری علمی بسته و تفاهم‌نامه منعقد شد.

وی افزود: باید برای شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان علمی فرآیندهای مالی تسهیل شود. هرچند در وضعیت کنونی با تشکیل تیم‌ها انتظار حمایت از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافته است. هم‌اکنون برای هسته‌های پژوهشی فضا اختصاص داده شده و امکانات آزمایشگاهی و تسهیلاتی به اعضای هیات علمی ارایه می‌شود. همچنین برای تیم و هسته فناور تسهیلات خاص مطابق با آیین‌نامه تعلق می‌گیرد.

تعامل با ۳ هزار گروه و هسته فناور

مدیر کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در وضعیت کنونی میزان حمایت‌ها افزایش یافته و با سه هزار گروه و هسته مواجه هستیم. هرچند باید بتوان این افراد را تحت پوشش قرار داد و پاسخگوی افراد منتخب از جمع هشت هزار نخبه بود.

محمدی اظهار کرد: طرح پایش و تاثیر آن در فعالیت مراکز تحقیقاتی بر اساس نیاز صنایع انجام می‌شود. با این تفاسیر صنایع نیاز خود را مطرح کرده و در قالب نظام موضوعات پژوهشیار در سامانه ثبت می‌شود و اعضای هیات علمی و دانشجویان بر اساس موضوعات به پژوهش می‌پردازند که اصل اقدامات در صورت اجرای مناسب می‌تواند تاثیرات مثبت به‌دنبال داشته باشد. هزاران تحقیق در سطح دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین مطابق با نیاز صنعت است.

طرح‌های دانشگاهی در موضوعات متنوع آماده ارایه به بازار کار

وی تاکید کرد: افراد در طرح پایش در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی و اعضای هیات علمی موظف هستند تا بخشی از ظرفیت پایان‌نامه را به این طرح اختصاص داده و دانشجویان در کنار سایر طرح‌ها بتوانند به رفع نیاز جامعه بپردازند. طرح‌های شاخص در زمینه‌های مختلف در موضوعات آسیب‌های اجتماعی، نانو، قطعه سازی مسائل شهری، موضوعات کشاورزی و گیاهان دارویی و ... در حال فعالیت هستند.

رویداد عصر امید ۲ برگزار می‌شود

با گذشت بیش از یک ماه از برگزاری رویداد عصر امید برخی از پژوهشگران آن را نمایشی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی دانسته و بر این باورند که نتیجه خاصی نداشته است؛ مدیر کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اظهارات این پژوهشگران گفت: بر اساس سیاست دانشگاه بعد از رویداد عصر امید برنامه‌ریزی‌ها در راستای برگزاری عصر امید 2 در حال برنامه ریزی است و معیار ارزیابی ما درباره واحدهای دانشگاهی میزان رشد این واحدها است.

سیاست کلی دانشگاه حمایت از پژوهشگران است

وی افزود: در صورت عدم حمایت از تیم‌ها واحد دانشگاهی رتبه اندک داشته و سیاست کلی دانشگاه حمایت از پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان است. البته این حمایت صرفا مالی نیست، بلکه بستر دانشگاه در قالب مراکز رشد، فضا، آزمایشگاها و ... در اختیار این افراد قرار گرفته است تا هسته پژوهشی به گروه پژوهشی و هسته فناور به واحد فناور و فرایند رشد به این شکل طی شود. این فرآیند می‌تواند در زمینه اداری آغاز و به گروه پژوهشی تبدیل شود.

محمدی ادامه داد: گروه پژوهشی حداقل استانداردها را داشته و باید مدنظر قرار بگیرد. بنده عدم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را رد کرده و از نخبگان خواستار ورود به فرآیند حمایت هستم تا بتوان از آنها حمایت کرد.

آزمایشگاه‌ها تجهیز و استاندارد می‌شوند

وی با بیان اینکه در وضعیت کنونی استانداردسازی آزمایشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: امیدواریم آزمایشگاه‌ها در حوزه غذایی استاندارد شده و واحدهای دانشگاهی ارتباطات را با واحد استاندارد تقویت کرده و بتوانند سطح کیفی آزمایشگاه‌ها را ارتقا دهند. در این شرایط اعتماد صنایع به دانشگاه و هم کیفیت خدمت‌رسانی افزایش یابد.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره میزان آزمایشگاه‌های استاندارد در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: منظور ایجاد استاندارد کلی در تمامی آزمایشگاه‌ها است، برای مثال در برخی از آزمایشگاه‌ها ایمنی از لحاظ ورود و خروج استانداردها رعایت می‌شود.

به گفته وی در شرایط کنونی سه آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵  در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته و ۲۶ آزمایشگاه با همکاری دیگر سازمان ها به شکل استاندارد فعال است. همچنین ۱۶۰ آزمایشگاه با همکار شبکه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور و آزمایشگاه با همکاری محیط زیست و غذا و دارو به فعالیت می‌پردازند و هدف افزایش تعداد این آزمایشگاه‌ها و ارتباطات همچون گذشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =