جریان صدر نگران سهم نداشتن در دولت بعدی عراق است / بن‌بست سیاسی در این کشور ادامه خواهد داشت

علی موسوی خلخالی با بیان اینکه آقای صدر خود را از روند سیاسی عراق عقب افتاده می‌بیند، معتقد است وی به دنبال یک برتری میدانی نسبت به رقباست و از این رو طرفداران خود را به بهانه اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی به خیابان آورده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، کشمکش‌های سیاسی و درگیری‌های خیابانی در عراق همچنان ادامه دارد و چشم‌انداز روشنی برای حل بحران نیز وجود ندارد. در حالی که به اعتقاد بسیاری از ناظران جریان صدر تا کنون هیچ موضوعی را به عنوان خواسته‌های خود مطرح نکرده، حامیان این جریان ضمن اشغال پارلمان اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی در آنجا تحصن خواهد کرد. همین موضوع نیز باعث شد تا نخت وزیر فعلی عراق امروز یک شنبه دستور تعطیلی تمام موسسات و ادارات دولتی را صادر کند. به منظور بررسی بیشتر تحولات عراق، مصاحبه‌ای با علی موسوی خلخالی–روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل عراق- انجام شد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- طرفداران جریان صدر اخیرا در اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر عراق خواهان اجرای مطالبات رهبر این جریان شده‌اند. به نظر شما مهمترین مطالبه مقتدی صدر چیست؟

به نظر می رسد آقای صدر خود را از روند سیاسی عراق عقب افتاده می بیند و برای همین به دنبال یک برتری میدانی نسبت به رقباست. از این رو طرفداران خود را به بهانه اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی به خیابان آورده است. چرا که می‌داند در صورتی که دولت جدید بدون خواسته آنها تشکیل شود در دولت آینده سهم نخواهد داشت و این مساله می‌تواند به ضرر او تمام شود و بسیاری از خواسته‌هایش عملی نخواهد شد. به نظر می‌رسد انتخابات زودهنگام و تعیین یک نخست وزیر موقت خواسته جریان صدر است. خواسته‌ای که متناسب با واقعیت‌های قانونی کشور نیست و می‌تواند بدعت گذار روندی خطرناک در عراق باشد. یعنی همان چیزی که بسیاری پیش بینی آن را کرده بودند و گفته بودند اگر این بار دولت تشکیل نشود می‌تواند عواقب خطرناکی برای عراق به دنبال داشته باشد.

- فکر می‌کنید این تقابل تا کجا ادامه خواهد داشت و در نهایت کدوم گروه مجبور به عقی نشینی می‌شود؟

به نظر بنده این تقابل به یک بن بست نفسگیر منجر خواهد شد. چرا که چارچوب هماهنگی قصد ندارد از خواسته خود یعنی نامزدی آقای شیاع السودانی که با اجماع همه اعضای آن به دست آمده است، کوتاه بیاید. در مقابل آقای صدر نیز قصد ندارد از خواسته خود که اکنون به آشوب خیابانی کشیده شده است کوتاه بیاید. این وضعیت شبیه مچ اندازی دو نفری است که هر کدام تلاش دارد اراده طرف مقابل را بکشند و مچش را به خاک بمالد. برای همین این وضعیت احتمالا عمیقتر و سخت‌تر خواهد شد.  

- به نظر شما احتمال تشدید درگیری‌های خیابانی وجود دارد؟

احتمال این که درگیری‌های خیابانی تشدید شود، وجود دارد. اگر چارچوب هماهنگی و گروه‌های الحشد الشعبی از سوی جریان صدر تحریک شوند و دست به اقدام متقابل بزنند، خشونت تشدید می‌شود. تا به این لحظه چارچوب هماهنگی قصد دارد وارد بازی جریان صدر نشود و دست به اسلحه نبرد و وارد اردوکشی‌های خیابانی مثل جریان صدر نشود. اما این احتمال وجود دارد که صدری‌ها تنشی که به وجود آورده اند را تشدید کنند و به خشونت بیشتر رو بیاورند، همین می‌تواند به تشدید خشونت تعبیر شود. 

- در صورت نهایی شدن انتخاب السودانی، به نظر شما وی توانایی حل مشکلات حال حاضر عراق را دارد؟

مشکلات عراق اندک نیستند که با روی کار آمدن یک فرد حل شوند. دولت آقای سودانی حتی اگر تشکیل شود، اگر اقتدار لازم را از خود نشان ندهد و حمایت جدی و عملی جریان‌های حامی‌اش را نداشته باشد، نمی‌تواند حداقل بخشی از افکار عمومی که به دنبال اقتدار دولت و پرهیز خشونت و آشوب هستند را جلب کند. مشکل دیگری که دولت آقای سودانی خواهد داشت، احتمال عدم همراهی گروه‌های سیاسی دیگر است. گروه‌های سیاسی دیگر اگر احساس کنند در دولت نقش یا سهمی ندارند، به سنگ اندازی و ناکام گذاشتن دولت رو خواهند آورد، این مساله می‌تواند بحران‌های تازه در ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی برای دولت خلق کند. در عین حال برخی گروه‌های سیاسی نیز ممکن است برای همراهی با دولت شرایط سختی را بگذارند که تحقق این شرایط ممکن است باعث تضعیف دولت آینده شود. هر کدام از این مشکلات به تنهایی می‌تواند دولت را بیش از پیش تضعیف کند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1149345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =