مشکلات داوری لیگ بیست‌ودوم با مردودی داوران باتجربه

کارشناس داوری فوتبال ایران به بررسی شرایط داوری کشورمان، در آستانه آغاز بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال پرداخت.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، حیدر سلیمانی درباره رد شدن داوران بین‌المللی فوتبال کشورمان مانند محمدحسین زاهدی‌فرد و مهدی سیدعلی در کلاس‌های داوری پیش‌فصل اظهار داشت:‌ داوری در مسابقات سال گذشته نمره ضعیفی می‌گیرد و چهره خوشنامی از کمیته داوران ندیدیم. این کمیته با افزایش تعداد داوران، اشتباه بسیار بدی مرتکب شد و با توجه به اینکه این داوران در هر شش هفته یک بار قضاوت می‌کردند، تمرکز لازم را برای مسابقات نداشتند.

تعداد داوران مردود شده امسال بی‌سابقه بود

وی با انتقاد از افزایش مجدد تعداد داوران لیگ برتری بیان کرد: سال گذشته 54 داور و 70 کمک داور در لیگ برتر قضاوت کردند. امسال 45 داور به این تعداد اضافه شدند و شرایط بدتر هم می‌شود. تعداد داوران مردودشده امسال بی‌سابقه بود و کمیته داوران شانس آورد که این تعداد داور از چرخه داوری نیم‌فصل اول کنار رفتند. 35 کمک داور و 20 داور در این تست‌ها رد شده‌اند.

فضای انتخاباتی روی داوری لیگ تأثیر می‌گذارد

کارشناس داوری فوتبال کشورمان درخصوص دلیل اُفت داوران که منجر به مردودی آنها شد، خاطر نشان کرد: باید بپذیریم وقتی نظارتی بر عملکرد داوران نباشد، آمادگی جسمانی و انگیزه آنها پایین می‌آید. وقتی کمیته داوران بدون تحقیق و ارزیابی از داوران دعوت می‌کند، آنها هم بی‌انگیزه می‌شوند. غالب داوران دعوت شده از استان‌هایی هستند که سابقه داوری در لیگ برتر را نداشته‌اند و حس می‌کنم فضای انتخاباتی روی این موضوع تأثیر می‌گذارد.

هیئت‌های فوتبال روی خوشی به کمیته داوران نشان نمی‌دهند

سلیمانی با اشاره به استیضاح رئیس کمیته داوران در مجمع 8 شهریور فدراسیون فوتبال عنوان کرد: حتی نمایندگان استان‌ها (هیئت‌های فوتبال) که داوران آنها در لیگ برتر قضاوت می‌کنند، از کمیته داوران راضی نبودند و مجمع روی خوشی به این کمیته نشان نمی‌دهد؛ همانطور که قرار است خداداد افشاریان استیضاح شود. سال آینده کمک داور ویدئویی نداریم و داوران باتجربه‌ای چون زاهدی‌فرد، خورشیدی و سیدعلی هم قضاوت نمی‌کنند.

حاشیه‌های داوری ما در فصل آینده بیشتر می‌شود

وی به اهمیت تجربه داور در بازی‌های مهم لیگ برتر فوتبال به تسنیم گفت: آنها می‌توانستند دیدارهای بزرگ لیگ برتر را قضاوت کنند، اما مجبوریم از داوران جوان‌تر استفاده کنیم و آنها عملکردی مشابه داوران باتجربه نخواهند داشت. به نظرم حاشیه‌های داوری ما در فصل جدید بیشتر خواهد شد. استان‌هایی که داوران لیگ برتری دارند، مطمئناً مطالبه‌گر می‌شوند و درخواست می‌کنند که داوران آنها قضاوت کنند.

هیئت‌های فوتبال استان‌ها برای برگزاری کلاس‌های داوری، به فدراسیون فشار می‌آورند

کارشناس داوری فوتبال کشورمان با مقایسه لیگ برتر ایران با لیگ جزیره عنوان کرد: کشوری چون انگلیس با 20 تیم لیگ برتری، 26 داور در این مسابقات دارد که این نشان می‌دهد تفاوت بسیار زیادی با این کشور داریم. مطمئن باشید هیئت‌های فوتبال استان‌هایی که داوران‌شان رد شده‌اند، به فدراسیون فوتبال فشار می‌آورند که تست مجددی قبل از نیم‌فصل از آنها بگیرند تا داوران به چرخه بازگردند. اگر این داوران بازگردند، همان افزایش را خواهیم داشت.

انگیزه داوران بین‌المللی کاهش یافته است

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهند کلاس داوری لیگ یک را برگزار نکنند، تعدادی از داوران فعلی در لیگ دسته اول قضاوت خواهند کرد که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. با توجه به اینکه داوران بین‌المللی ما کلاس‌های VAR را نگذرانده‌اند، در مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا قضاوت نمی‌کنند و انگیزه آنها کاهش یافته است. همه این موارد روی روان داوران تأثیر می‌گذارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1149464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =