آیا نوزاد در خواب کابوس یا رویا می‌بیند؟

خواب نوزاد می‌تواند یکی از گیج‌کننده‌ترین مسائلی باشد که والدین به ویژه برای فرزند اول خود، با آن مواجه می‌شوند.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، شاید در ذهن شما هم این سوال و علامت تعجب ایجاد شده باشد که آیا بچه ها هم رویا و خواب می بینند؟ نشانه های خواب دیدن نوزاد چیست؟ پاسخ به اندازه دلخواه ما روشن و واضح نیست، اما اینجا در این مقاله همه آنچه که می خواهید در مورد بچه ها و رویاهایشان بدانید، پیدا خواهید کرد.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با صدای جیغ فرزند خود از جای بپرید، اما وقتی که به اتاقش رسیدید متوجه شوید که او هنوز خوابیده است یا اگر کنار کوچولوی خود خوابیده باشید، حتی ممکن است این صحنه لذت بخش را مشاهده کرده باشید که فرزندتان در خواب یک تکان ناگهانی خورده و لبخند می زند. این اتفاقات می توانند باعث تعجب شما شوند.

به گفته آتلانتیک، تحقیقات در مورد این موضوع محدود است و این مسئله عمدتا به این دلیل است که استفاده از دستگاه های اسکن مغز بر روی نوزادان کار ساده ای نیست. در واقع به دلیل اندازه کوچک و حرکت مداوم آن ها انجام این کار درست مثل یک مبارزه است. همچنین سوالات اخلاقی در مورد قرار دادن یک نوزاد آسیب پذیر در اسکنر MRI وجود دارد. و به علاوه، بدیهی است که ما نمی توانیم از نوزادان بپرسیم که آیا رویایی دیده اند؟ چون آن ها قادر به پاسخ دادن به ما نیستند.

به همین دلیل، محققان باید به تحقیقات رویای بزرگسالان، مطالعات مشاهده ای و فرضیه های خوش بینانه برای تصمیم گیری در مورد پاسخ این سوال به نظر ساده، وابسته باشند که در نتیجه همانطور که مشاهده خواهید کرد، این مسئله می تواند نظرات مختلفی را به دنبال داشته باشد.

چارلز پی. پولاک، مدیر مرکز درمان خواب در نیویورک، می گوید این واقعیت که نوزادان وارد مرحله REM می شوند، وضعیت و مرحله ای از خواب که در آن رویاهای زنده آغاز می شوند دلیل کافی برای خواب دیدن نوزادان است.

اگر اینطور باشد، در نظر گرفتن این نکته که نوزادان حدود 50 درصد از خواب خود را در حالت REM می گذرانند، در حالی که این میزان برای بزرگسالان در حدود 25 درصد است، ما را به این باور می رساند که شیرخواران در واقع حتی بیشتر از بزرگسالان خواب می بینند.

با این حال، برخی از دانشمندان علوم اعصاب نیز هستند که اعتقاد ندارند مرحله REM در نوزادان ارتباط مستقیمی با خواب دیدن نوزادان داشته باشد. آن ها این فرضیه را مطرح می کنند که نوزادان تازه متولد شده و شیرخواران در حین خواب تجربیات کافی نداشته و یا هنوز توانایی تصور چیزهای بصری، تجمسی و فضایی را به دست نیاورده اند.

دیوید فولکس روانشناس معتقد است که، برای نوزادان، مرحله REM ارتباط کمتری با خواب دیدن نوزاد دارد و در واقع این مرحله بیشتر مربوط به رشد مغز است. در عوض، متخصصان می گویند که حالت عمیق خواب به مغز نوزادان اجازه می دهد مسیرهای ارتباطی درست کنند، یکپارچه شوند و بعداً زبان و توانایی های گفتاری را توسعه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =