رقابت دانشگاه‌ها برای جذب رتبه‌های برتر کنکور/ پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیئت علمی متوقف شد

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی از جنس «رقابت دانشگاه‌ها در قالب ارائه تسهیلات برای جذب رتبه‌های برتر کنکور، توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیئت علمی و برنامه وزارت علوم برای واکسیناسیون دانشجویان پیش از شروع سال تحصیلی جدید» همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی آزمونی همراه بود که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به اعلام فرصت انتخاب رشته کنکور سراسری، ثبت‌نام آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و حضوری شدن مصاحبه آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت اشاره کرد.ایسکانیوز در ادامه به بیان مهم‌ترین اخبار آموزش عالی در هفته گذشته می‌پردازد.

اخبار آزمونی هفته سوم مرداد ۱۴۰۱

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ فرصت انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ از دوشنبه ۱۷ مرداد آغاز و تا شنبه ۲۲ مرداد ادامه دارد.

داوطلبان برای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ (اعم از رشته‌های با آزمون برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی بدون توجه به مجاز بودن) لازم است از تاریخ اعلام نتیجه اولیه، ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی اقدام کرده و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را برابر ضوابطی درج شده در دفترچه راهنما استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند. داوطلبان می‌توانند ۱۵۰ کدرشته محل را در این دوره انتخاب کنند.

یکی دیگر از اخبار آزمونی هفته گذشته اعلام تمدید فرصت ثبت‌نام در شصت و نهمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی و سی و ششمین دوره آزمون گواهینامه و دانشنامه فوق تخصصی پزشکی تا جمعه ۲۱ مرداد بود.

شصت و نهمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی و سی و ششمین دوره آزمون گواهینامه و دانشنامه فوق تخصصی پزشکی به صورت کاغذی ٩ صبح روز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در دانشگاه های علوم پزشکی منتخب در سطح کشور برگزار خواهد شد.

حضوری شدن مرحله مصاحبه در آزمون دکتری تخصصی و دکتری تخصصی «پژوهشی / فناوری محور» رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی یکی دیگر از خبرهای آزمونی هفته گذشته بود که از سوی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام شد.

محمدمهدی نوروزشمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی تصریح کرد که پس از اینکه در دو دوره گذشته به دلیل پاندمی کرونا، مصاحبه‌های آزمون دکتری به صورت مجازی برگزار می‌شد، امسال با توجه به کنترل بیماری، مصاحبه‌ها در آزمون دکتری تخصصی و دکتری تخصصی «پژوهشی / فناوری محور» رشته‌های علوم پزشکی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

تسهیلات ویژه دانشگاه‌ها برای رتبه‌های برتر

اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و آغاز مهلت انتخاب رشته داوطلبان، سبب ایجاد رقابت بین دانشگاه برای جذب رتبه‌های برتر شد. در این راستا، دانشگاه‌ها تسهیلاتی ویژه برای جذب رتبه‌های برتر ارائه می‌کنند. برای مثال، دانشگاه علم و صنعت از پرداخت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور ۱۴۰۱ و همچنین مدال آوران المپیادها خبر داد.

این دانشگاه درنظردارد برای ورودی‌های کارشناسی‌ارشد دارای رتبه ۱ تا ۵ المپیاد علمی دانشجویی در مقطع کارشناسی، دارندگان رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور سراسری کارشناسی و دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز المپیادهای دانش‌آموزی، سالانه مبلغ ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعطا کند. همچنین برای دارندگان رتبه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ آزمون سراسری کارشناسی، سالانه مبلغ ۱۲ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی پرداخت خواهد شد.

دانشگاه تهران هم تسهیلاتی مانند امکان تغییر رشته پس از گذشت یکسال از ورود به دانشگاه، اعطای بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰، حمایت برای شرکت در دوره‌های کارآموزی بین‌المللی و امکان تحصیل دووجهی را در اختیار رتبه‌های برتر کنکور و دانشجویان ساعی خود قرار می‌دهد.

اعلام برنامه واکسیناسیون دانشجویان پیش از شروع سال تحصیلی جدید

ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان اعلام کرد که دانشجویان باید تا قبل از بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمه دوم شهریورماه، برای تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

از آنجایی که آموزش حضوری در ترم جدید قطعی است، وزارت علوم از ستاد ملی کرونا تبعیت کرده و هر گونه مصوبه‌ای داشته باشد آن را اجرا خواهد کرد.

توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیئت علمی توسط برخی از بانک‌ها

همایون حسینیان مشاور ستاد امور رفاهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیئت علمی توسط برخی از بانک‌ها بدون اطلاع قبلی و رایزنی برای حل این مشکل خبر داد.

حسینیان دلیل توقف معرفی وام مسکن اعضای هیئت علمی را بالا بودن حجم درخواست وام مسکن و نبود توانایی پرداخت وام از سوی برخی بانک‌های طرف تعهد دانست و گفت: البته برخی از بانک‌ها نیز بدون اطلاع قبلی پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیئت علمی را متوقف کرده‌اند، بنابراین بزودی جلسه‌ای با مسئولان مربوطه بانک مرکزی در این خصوص خواهیم داشت، تا مشکل بررسی و حل شود.

انتهای پیام/

                                                                                 

کد خبر: 1150270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =