وجود ۲.۶میلیون بنای ناپایدار در کشور

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به وجود ۲.۶میلیون بنای ناپایدار و لرزان در کشور از تدوین بسته "تشویقی شهرسازانه" خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد آئینی با یادآوری این‌که در سال‌های گذشته اقدام چندانی در رابطه با احیای بافت‌های فرسوده صورت نگرفته است، اظهار کرد: در زمان حاضر با انبوهی از مسائل لرزان در شهرها مواجه هستیم. هم‌اکنون 2.6 میلیون واحد بنای ناپایدار و لرزان در کشور داریم.

وی ادامه داد: حدود 210 هزار بنای ناپایدار تاکنون احیا شده است و در این بناها 670 هزار واحد مسکونی ساخته شده است.

وی با تأکید بر محوریت مردم در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: هدف ما این است که مردم و بخش خصوصی وارد این عرصه شوند، بر این کار نیز دولت کمک ویژه می‌کند تا مردمی‌سازی این جریان در زمان کوتاهی عملیاتی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تأکید وزارت راه و شهرسازی بر نوسازی محله‌ای است، اضافه کرد: این مهم در قالب یک بسته جامع حمایتی و در هماهنگی بین وزارت راه و کشور در ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران پیگیری می‌شود.

آئینی با یادآوری این‌که در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده برابر قانون حداقل 50 درصد تخفیف پروانه ساختمانی و تراکم ساخت باید به مردم اعطا شود، خاطرنشان کرد: شهرداری وظیفه ارائه این تخفیفات را دارد و اگر در جایی شهرداری‌ها این کار را انجام نمی‌دهند مردم به شرکت بازآفرینی شهری ایران گزارش بدهند.

وی متذکر شد:‌ در زمان حاضر متوسط صدور پروانه حدود 6 ماه است که در برخی موارد به 8 ماه نیز افزایش می‌یابد؛ یکی از الزامات این بخش حرکت به‌سمت صدور پروانه‌های الکترونیکی است. چنانچه صدور پروانه ساختمانی 6 ماه زمان ببرد سرمایه‌گذار و پیمانکاران بخش مسکن را فراری می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران راجع به حمایت‌های مالی دولت از نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: در این راستا امکان وام ودیعه مسکن موقت پرداخت می‌شود که در تهران این وام با سود 4 درصد و بازپرداخت 60ماهه است، البته می‌توان از امکان وام ودیعه مسکن نیز برای این منظور استفاده کرد.

آئینی اضافه کرد: برای نوسازی بافت‌های فرسوده متقاضیان می‌توانند از وام نهضت ملی مسکن استفاده کنند. در تهران وام مذکور 450 میلیون، در کلان‌شهرها 400 میلیون، مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان و سایر شهرها 300 میلیون تومان است.

وی با اعلام این‌که برنامه افزایش وام مذکور در حال پیگیری است، تصریح کرد: نگاه وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر راه این است که حمایت ویژه‌ای از احیای بافت‌های فرسوده صورت بگیرد.

وی همچنین از تدوین "بسته تشویقی شهرسازانه" خبر داد و گفت: این بسته به‌زودی به‌ تصویب می‌رسد که شامل مشوق‌های شهرسازی است و پیش‌بینی می‌کنیم با استقبال سازندگان روبه‌رو شود، به‌عنوان نمونه به سازندگان درب اضافه می‌دهیم که باعث می‌شود دیگر پارکینگ مزاحم دیگر نداشته باشیم. بسته تشویقی سرعت خوبی به احیای بافت‌های فرسوده خواهد داد.

به گزارش تسنیم، بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده و تولید واحدهای جدید از توسعه بی‌رویه شهرها جلوگیری می‌کند، گفته بود: با حمایت وزیر راه و شهرسازی در حال تدارک بسته تشویقی جامع برای نوسازی بافت‌های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن هستیم تا کار تولید مسکن با سرعت دنبال شود.

آئینی با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده آمادگی کامل دارد با دعوت از ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی افزود: برای تکمیل بسته تشویقی در بافت‌های فرسوده، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در تاریخ دوم بهمن امسال مصوب کرد شرکت بازآفرینی شهری، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان شهرداری‌ها با اهل حرفه، بسته تشویقی شهرسازانه برای بافت‌های فرسوده تدوین کند که هدف از این کار ایجاد شرایط مناسب برای این بافت‌های فرسوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =