کاهش فعالیت دانشجویان اصلاح طلب به واسطه عملکرد دولت قبل/ سیاست زدگی و عدم استقلال فکری، آسیب زیادی به تشکل‌های دانشجویی وارد می‌کند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: سیاست زدگی باعث ایجاد آسیب‌های جدی به تشکیلات می‌شود در حالی که اگر افراد به معنای واقعی تفکر انقلابی داشته باشند، به نقاط مثبت و منفی هر گروه فکر می‌کنند و آن‌ها را بیان می‌کنند.

محمد کاظمی نژاد دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با چالش‌های حال حاضر تشکل‌های دانشجویی گفت: چالش بزرگی که پس از شیوع بیماری کرونا برای تشکل‌ها، به خصوص در یکسال گذشته، به وجود آمده و مختص یک تشکل و کانون هم نیست، مشکل عضوگیری است چراکه فاصله زمانی بسیار زیادی بین آخرین حضور دانشجویان در محیط دانشگاه پیش و پس از کرونا به وجود آمده است و بیشتر ارتباطات، جلسات و همایشات همگی در غالب فضای مجازی برقرار بوده که باعث کمرنگ شدن اشتیاق دانشجویان به فعالیت و همچنین عدم یادگیری مهارت‌های تشکیلاتی توسط آن‌ها شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر جامعه ما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و بعضی از خانواده‌ها به سختی توان پرداخت شهریه فرزندان خود را دارند اما در گذشته این مشکل کمتر بوده است و همین موضوع یکی از عواملی است که به شدت روی میزان فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویان اثر داشته است. این موضوع به شدت بر انگیزه و عملکرد دانشجویان، مخصوصاً دانشجویان دانشگاه آزاد، تاثیر داشته است اما در دانشگاه‌های دولتی به دلیل آنکه پرداخت شهریه‌ای وجود ندارد، این عامل آنچنان اثر گذار نیست و اتمسفر کاملاً متفاوتی بر این دانشگاه‌ها حاکم است.

کاظمی نژاد افزود: اگر نگاهی کلی داشته باشیم، شاید تنها ۱۰ درصد از دانشجویان هر دانشگاه به درد فعالیت‌های تشکیلاتی بخورند؛ ۹۰ درصد از دانشجویان یا به نبال انجام فعالیت‌های کاذبی هستند که در دوران مدرسه برای آن‌ها امکان پذیر نبوده و پس از ورود به دانشگاه و تغییر محیط، علاقمند به تجربه بعضی از این امور شده‌اند؛ بسیاری از دانشجویان دغدغه‌مند دانشگاه آزاد نیز درگیر مباحث شغلی و کسب درآمد می‌شوند و فرصتی برای انجام فعالیت‌های تشکیلاتی و فرهنگی پیدا نمی‌کنند. همه این موارد باعث تضعیف کانون‌ها و تشکل‌ها می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان واحد تهران جوب با اشاره به جهت گیری‌های تشکل‌های دانشجویی در سال‌های پس از انقلاب گفت: در طول ۳۰ سال گذشته، تقریباً تمام تشکل‌های دانشجویی به دو گروه اصلاح طلب یا اصولگرا تقسیم بندی می‌شدند و بعضاً به رقابت می‌پرداختند که خود باعث تکاپو و پویایی دانشگاه بود؛ اما در چند سال اخیر، به دلیل عملکرد بد دولت یازدهم و دوازدهم، دانشجویان و تشکل‌هایی که در جبهه اصلاحات قرار می‌گرفتند، با دیدن شرایط و اتفاقات، انگیزه‌های خود برای فعالیت را از دست دادند و کمرنگ شدند. امروز اغلب تشکل‌های دانشجویی هم جهت و دارای اهداف مشترکی هستند که در مسیر تفاوت دارند و بیشتر شاهد همگرایی و انجام فعالیت‌های مشترک میان این تشکل‌ها هستیم.

وی با تاکید بر نقش عملکرد دولت‌ها بر فعالیت‌های دانشجویی افزود: قبلاً رقابت میان تشکل‌ها بیشتر بود و هر گروه برای جذب بیشتر نفرات و حمایت‌های مسئولین دانشگاهی، و حتی در بعضی موارد به نیت کسب جایگاه در دولت‌های مستقر، فعالیت‌هایی انجام می‌داد که باعث تکاپویی روزافزون و در نهایت رسیدن به هدف اصلی یعنی پرورش مهارت‌های جمعی و تشکیلاتی می‌شد؛ اما از سال ۱۳۹۷ به بعد به مراتب این موضوع کمرنگ شد و تقریباً تمام گروه‌های موجود هم جهت بودند که باعث می‌شد تا رقابتی وجود نداشته باشد و انجام فعالیت‌های متنوع و متداوم از دستور کار تشکل‌های باقی مانده نیز خارج شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان  واحد تهران جوب  با انتقاد از سیاست زدگی برخی از تشکل‌ها گفت: دانشجویان در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، معمولاً به دنبال این هستند تا راه و روشی برای پیروی پیدا کنند که به آن‌ها جهت دهی کند و این موضوع باعث می‌شود تا زمانی که افراد ذیل یک گروه و خط فکری خود را تعریف می‌کنند، از اشتباهاتی که درون جریان متبوعشان اتفاق می‌افتد، چشم پوشی کنند که این موارد به وابستگی و عدم استقلال فکری بسیاری از گروه‌ها و افراد منجر می‌شود. این سیاست زدگی باعث ایجاد آسیب‌های جدی به تشکیلات می‌شود در حالی که اگر افراد به معنای واقعی تفکر انقلابی داشته باشند، به نقاط مثبت و منفی هر گروه فکر می‌کنند و آن‌ها را بیان می‌کنند.

کاظمی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر ادغام برخی از تشکل‌های دانشجویی گفت: با اینکه بعضی از تشکل‌ها همسو و دارای اهداف مشترکی هستند، اما تجمیع این مجموعه‌ها در غالب یک تشکیلات و حذف باقی مجموعه‌ها به بهانه عدم اتلاف منابع و جلوگیری از موازی کاری، باعث می‌شود تا ظرفیت‌های موجود در هر گروه به طور شایسته پرورش پیدا نکند؛ برای مثال زمانی که ۴ تشکل وجود داشته باشد، هر کدام یک دبیر دارد که مانند یک فرمانده مستقل ایفای نقش می‌کند اما اگر همه این گروه‌ها ادقام شوند، همه این نفرات ذیل یک مسئول قرار می‌گیرند و ظرفیت برخی نفرات آن طور که باید و شاید پرورش پیدا نمی‌کند.

این دانشجوی واحد تهران جنوب ادامه داد: زمانی که فردی دبیر یک تشکل می‌شود، مسئولیت اصلی و صفر تا صد تمام اتفاقات آن مجموعه در نهایت به عهده او قرار می‌گیرد و این امر باعث رشد مسئولیت پذیری و توان مدیریتی افراد می‌شود. هر تشکل خود مسئولیت‌های زیر مجموعه‌ای هم دارد و نفرات بیشتری می‌توانند در انجام فعالیت‌های اصلی به ایفای نقش بپردازند؛ اما اگر تمام تشکل‌های همسو ادغام شوند، بسیاری از افراد فرصتی برای تجربه و کسب مهارت‌های جمعی پیدا نمی‌کنند.

وی در نهایت به نقش دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در رابطه با ایجاد همدلی و ایجاد انگیزه برای دانشجویان در راستای فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی افزود: حلقه واسط میان بسیاری از تشکل‌ها و کانون‌ها، دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها است و این موضوع باعث می‌شود تا نهاد رهبری نیازمند مشارکت بیشتر و ایجاد هماهنگی و همدلی بیشتری میان این مجموعه‌ها باشد. خوشبختانه در این اواخر فعالیت‌هایی توسط دفتر نماندگی نهاد در حال انجام است که باعث مهارت افزایی و ایجاد دوباره دغدغه و اشتیاق میان دانشجویان می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر: 1150602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =