رشد ۳۳ درصدی اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم/ دانشجویان بر فعالیت‌های مسئله محور متمرکز شده‌اند

بررسی‌ها نشان می‌دهد اعزام گروه‌های جهادی-دانشجویی به مناطف هدف در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به تابستان سال گذشته، حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گروه‌های جهادی - دانشجویی سال‌هاست که بدون هیاهوی رسانه‌ای آستین‌های خود را بالا زده‌ و می‌کوشند که به مردم آسیب‌دیده خدمت کنند. آنها یکی از گوش‌های شنوا برای شنیدن دردهای محرومان مناطق کم‌برخوردار هستند. دانشجویان جهادگر دانشگاه‌ها با فعالیت‌های خودجوش؛ اما کارشناسی شده در زمینه‌های فرهنگی، عمرانی و اجتماعی در حاشیه‌ کلان شهرها و مناطق محروم تلاش می‌کنند تا از مشکلات و دردهای مردم محروم بکاهند.

اردوهای جهادی-دانشجویی طبق سنت چند سال اخیر؛ توسط دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و با هدایت و حمایت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شوند. البته اگر زمان این اردوها طولانی باشد، به طور معمول در بازه‌های زمانی بین دو ترم تحصیل، ایام نوروز و تعطیلات تابستان برگزار خواهد شد. 

اعزام دانشجویان داوطلب به مناطق محروم، روال هر سال بسیج دانشجویی است؛ اما با توجه به غنی شدن فعالیت‌ هسته‌های مسئله محور در بسیج دانشجویی یا اساتید، رویکرد این گروه‌های جهادی نیز تغییر یافته و از فعالیت‌های عمرانی، به سوی اشتغال آفرینی، توسعه پایدار، حل مسائل زیست بوم، کسب و کارهای روستایی تغییر سیاست گذاری داشته‌اند.

علاوه بر مطالب ذکر شده مبنی بر تغییر سیاست گذاری در نوع فعالیت دانشجویان جهادی، با اتمام محدودیت‌های کرونایی و کاسته شدن همه‌گیری این ویروس، تعداد دفعات برگزاری این اردوها و نیز تعداد نفرات شرکت کننده نیز دچار تغییراتی شده است.

ایسکانیوز در ادامه برای مشخص شدن روند صعودی یا نزولی تعداد اردوهای جهادی و اعزام دانشجویان به مناطق هدف، اقدام به بررسی آمارها در تابستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کرده است.

رشد ۲۵ درصدی تعداد دانشجویان جهادی

با توجه به آمارهای سازمان بسیج دانشجویی، در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار دانشجوی جهادی در قالب گروه‌های مختلف به مناطق محروم مرزی یا روستاهای دور افتاده رفتند. از سوی دیگر، مسئولان عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی از ثبت نام و اعزام ۲۵ هزار دانشجو برای فعالیت‌های جهادی در تابستان ۱۴۰۱ خبر داده‌اند.

در نتیجه با بررسی‌های انجام شده، اعزام دانشجویان جهادی، امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

رشد ۳۳ درصدی اعزام گروه‌های جهادی

با توجه به آیین‌نامه‌ مرتبط با فعالیت‌های جهادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، تمامی فعالیت‌های جهادی باید در قالب گروه و به صورت جمعی و نه انفرادی باشد. در این راستا و در ادامه بررسی‌ها، حدود ۱۵۰۰ گروه در تابستان ۱۴۰۰ به مناطق از پیش تعیین شده اعزام شدند. 

از طرف دیگر و بر اساس اخبارهای موجود؛ قرار است که حدود ۲ هزار گروه جهادی- دانشجویی در تابستان ۱۴۰۱ به ارائه خدمات جهادی بپردازند. بنابراین تعداد این گروه‌ها امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =