تمرکز دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بر دروس تخصصی است/ دانشجویان پزشکی ایرانی در درمان توانمندتر می‌شوند

دانشجوی انتقالی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: تمرکز تدریس در ایران بر روی دروس تخصصی است. حجم مطالب تخصصی در این‌جا اصلا قابل مقایسه با مجارستان نیست و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ایران به مراتب اطلاعات قوی‌تری دارند که باعث توانمندی بالای آن‌ها در درمان بیماران شده است.

الناز فرزانه دانشجوی انتقالی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: با وجود آن‌که هزینه تحصیلم را از طریق دورکاری در شرکت پدرم در ایران که زمینه فعالیت آن قطعات ماشین‌آلات صنعتی است، تامین می کردم- و قصدی برای بازگشت به ایران نداشتم، اما بخاطر افزایش سرسام‌آور قیمت دلار و هزینه‌های جاری تحصیل و زندگی به ایران برگردم.

وی افزود: چون معدل بالایی داشتم موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه تهران و شهیدبهشتی شدم اما چون آن دانشگاه ها 120 واحدی که در مجارستان گذراندم را نپذیرفتند و همان موقع دانشگاه آزاد اسلامی به من اعلام کرد که این واحدها را معادل سازی می‌کند. به همین خاطر در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کردم. البته پس از مدتی و در ماه سوم ترم تحصیلی واحد دانشگاهی صرفا تعدادی از واحدهای درسی ام را قبول کرد و اکثر آن ها را حذف کرد.

فرزانه بیان کرد: دانشگاه دبرسن مجارستان از لحاظ آموزش مباحث علوم پایه مانند فیزیولوژی و شیمی دارویی پایه قوی‌تر بود که حضور دائم و فعالیت مستمر در آزمایشگاه‌ها از جمله علل مهم آن است. اما تمرکز تدریس در ایران بر روی دروس تخصصی است. حجم مطالب تخصصی در این‌جا اصلا قابل مقایسه با مجارستان نیست و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ایران به مراتب اطلاعات قوی‌تری دارند که باعث توانمندی بالای آن‌ها در درمان بیماران شده است.

به گفته او، آموزش‌های مهارتی علوم پزشکی در ایران با توجه به وجود نمونه‌های بیمارستانی زیاد و تعداد بیشتر داروخانه‌ها و  مراکز درمانی بهتر دنبال می‌شود.

دانشجوی انتقالی داروسازی عنوان کرد: رابطه دانشجویان با استاد در دبرسن خیلی صمیمی تر از این‌جا بود. اگرچه در ایران هم استادان خیلی خوبی داریم اما هستند اساتیدی که رفتار از بالا به پایین و حتی گاها توهین‌آمیزی دارند.قوانین حضور در دانشگاه در ایران سخت‌گیرانه تر از اروپا اعمال می‌شود و دانشجو همیشه موظف به حضور در کلاس درس است اما درس در مجارستان برخلاف اینجا، به دو بخش لکچر و سمینار تقسیم می‌شود که حضور در سمینار اختیاری است و هرکس حسب علاقه در آن شرکت می‌کند.

الناز فرزانه تصریح کرد: بنظرم ثبات در قوانین تحصیلی و اشتغال و همچنین حاکم شدن نظم بیشتری در امور دانشگاهی، می‌تواند علاوه بر آرامش خاطری که به دانشجویان در حین تحصیل می‌دهد، آینده شغلی ایشان را هم به نحو بهتری تضمین کند. انتخاب واحد بخاطر مشکلاتی که در سامانه آن وجود دارد، به یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های ما تبدیل شده است و ما از چند روز قبل تا چند روز بعد استرس ثبت آن را داریم.

گفتنی است، او که چهارسال پیش به ایران آمده، امسال از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل می‌شود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1150887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =