محدودیت‌های مالی مانع نوسازی ماشین‌آلات معدنی است / برخی محدودیت‌ها در حوزه واردات آسیب‌زاست

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: محدودیت مالی مانع بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات معدنی شده است و این به ضرر حوزه استخراج و اقتصاد کشور است.

حسین محمدصالحی دارانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با اشاره به جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور و لزوم نوسازی ماشین‌آلات معدنی اظهار کرد: در تأمین و نوسازی  ماشین‌آلات معدنی و تولید قطعات و لوازم جانبی این ماشین‌آلات دچار چالش‌ هستیم که متأسفانه برای رفع این مشکلات آن‌گونه که باید به آن توجه نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه تولیدات برخی ماشین‌آلات سنگین و قطعات  آن در کشور جوابگوی نیاز داخل نیست، افزود: باید زمینه‌ گسترش این تولیدات را در کشور فراهم کنیم و حمایت جدی‌تری از این تولیدات داشته باشیم.

این وکیل مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: می‌توانیم از کسانی که راغب به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، حمایت کنیم و تسهیلات کافی در اختیارشان بگذاریم تا شرایط گسترش تولیدات داخلی و زمینه‌ ارزآوری را با هم برای کشور فراهم کنیم. 

صالحی دارانی تصریح کرد: ماشین‌آلات و قطعاتی هم وجود دارد که در کشور به آن نیاز است ولی قادر به تولید آن نیستیم که باید به کشور وارد شوند. در مصوبه مجلس مجوز واردات پنج هزار دستگاه راهسازی و معدنی به کشور داده شده، اما متأسفانه تخصیص نیافتن ارز و اعتبار کافی از جمله موانع واردات این ماشین‌آلات به کشور است.

نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدونشهر، بوئین میاندشت افزود: وزارت صمت باید زمینه‌ای را فراهم کند که تجهیزات مورد نیاز در حوزه راهداری با کیفیت مطلوب وارد کشور شود. به عنوان مثال در مواقع بحران به خصوص در سیل اخیر ما در تأمین تجهیزات راهداری دچار مشکل بودیم. تشکیل ستاد بحران و اعلام این‌که بحران را می‌توانیم کنترل کنیم درصورتی که امکانات کافی نداشته باشیم، عملاً معنایی ندارد. 

صالحی دارانی ادامه داد: در حوزه معدن، معدن‌کاران سرمایه‌گذار هستند اگر دولت تسهیلات کافی در اختیار آنان قرار دهد، آنان می‌توانند ابزارهای مورد نیازشان را از سایر کشورها به داخل کشور وارد و مشکلات‌شان را در جهت تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات حل کند. 

این نماینده مجلس در خصوص فرسودگی و نوسازی ماشین آلات یادآور شد: ماشین‌آلات فرسوده‌ بسیاری در کشور وجود دارد که تعدادی از آن‌ها قابل بازسازی و تعدای غیر قابل بازسازی هستند اما متأسفانه بازسازی این تجهیزات هزینه بالایی دارد و دارندگان این تجهیزات را دچار مشکل کرده است. در واقع محدودیت مالی مانع بازسازی و نوسازی این ماشین‌آلات شده است و حتما نیاز است که ماشین آلات معدنی نوسازی شوند.

وی درباره‌ بازرگانانی که نمایندگی فروش دارند و به ارائه خدمات پس از فروش می‌پردازند اما از چرخه واردات حذف شدند، گفت: این بازرگانان به این دلیل حذف شدند که تولید کنندگان داخلی ما فعال‌تر شوند. در صورتی که ابتدا باید این تولید کنندگان تقویت و فعال می‌شدند سپس این حذف انجام می‌شد. این حذف یک طرفه تنها باعث رکود در قسمت معدن شده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه برای حمایت از تولید داخل، واردات همه قطعات اعم از آنکه در داخل کشور تولید شد یا نه را محدود کردند. محدودیت واردات قطعاتی که در داخل تولید می‌شود قطعاً اثر گذار است اما محدودیت در قطعاتی که تولید داخل ندارند و هنوز زمینه تولیدات آن فراهم نشده است، قطعاً برای کشور آسیب‌زا است.

صالحی دارانی گفت: برای آن‌که در حوزه صنایع و معادن دچار مشکل نشویم باید حمایت‌ها از سوی دولت و سازمان های مربوطه صورت گیرد. در حال حاضر حمایت جدی از سوی دولت و معاونت معادن و فرآوری مواد صورت نگرفته است و حمایت‌ها تنها لسانی بوده و در عمل اقدام خاصی نبوده است. 

به گفته‌ این نماینده مجلس شورای اسلامی واردات به صورت محدود، می‌تواند زمینه رقابت را میان تولیدکنندگان ایجاد کند.  اگر کیفیت محصولات داخلی بالا رود و کیفیت آن با محصولاتی که وارد کشور می‌شوند از لحاظ کمی و کیفی بررسی شود، قطعاً خریداران سراغ کالایی می‌روند که تولید داخل است چرا که تأمین و دسترسی به آن راحت‌تر و سریع‌تر است.

کد خبر: 1150919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =