باید و نبایدهای برگزاری اردوی جهادی/ ایمنی سفر چگونه تامین می‌شود؟

برگزار کنندگان اردوهای جهادی موظف هستند تا نکات و شرایطی را برای حفظ سلامت دانشجویان رعایت و فراهم کنند، همچنین درجه ایمنی سفر باید توسط معاونت فرهنگی دانشگاه تایید شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تجربه بیش از دو دهه برگزاری اردوهای جهادی-دانشجویی نشان داده است که این اردوها با وجود سختی‌های ناشی از فعالیت در شرایط نامساعد محیطی، یکی از جذاب­ترین و پرطرفدارترین فعالیت‌های فوق برنامه‌ای دانشجویان است.

با توجه به میزان اهمیت اردوهای جهادی و تجمیع و سامان‌دهی این فعالیت‌ها، آیین‌نامه‌ای بر اساس راهبردهای دهم و سیزدهم «سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» در جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ تیر ۹۲ تصویب شد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. همچنین در این راستا نیز دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط وزارت‌خانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است.

 پس از بیان مطالبی کلی درباره فعالیت‌های جهادی دانشجویان برای فهم بهتر این مطالب، ایسکانیوز در ادامه این آیین نامه و دستورالعمل را بررسی کرده است:

باید و نبایدهای برگزاری اردوی جهادی

نخستین و مهم‌ترین مرحله در برگزاری اردوی جهادی-دانشجویی، شناسایی منطقه کم برخوردار است. هرچه این شناسایی جامع، کامل و مانع باشد، این اردو از زمان برنامه‌ریزی تا اجرا روند بهتری خواهد داشت. البته مسئولان برگزار کننده اردوهای جهادی باید دقت داشته باشند که رعایت مقررات انضباطی دانشگاه در طول سفر، الزامی است. همچنین دوری یا نزدیکی محل برگزاری اردو و انتخاب مسیر، نسبت به محل دانشگاه محاسبه می‌شود.

ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که برگزاری اردوهای جهادی-دانشجویی، به صورت مختلط مجاز نیست، مگر اینکه وسیله نقلیه و خوابگاه‌ها جداگانه باشند. همچنین زمان برگزاری اردو نباید در نظام آموزشی دانشگاه اخلال ایجاد کند. البته معاونت فرهنگی دانشگاه می‌تواند در صورت ضرورت، مجوز برگزاری اردو در روزهای فعال دانشگاه را صادر کند. 

ضوابط برای دریافت مجوز اردو چیست؟

بر اساس دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها، برگزاری هر اردوی جهادی-دانشجویی باید با دریافت مجوز از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باشد. 

معاونت فرهنگی دانشگاه باید تا دو هفته پس از ثبت درخواست برگزاری اردوهای داخل کشور و دو ماه پس از ثبت درخواست برگزاری اردوهای خارج کشور، نظر نهایی خود را به برگزار کنندگان این اردو اعلام کند. شورای فرهنگی دانشگاه نیز باید حداکثر ۱۱ روز بعد از طرح درخواست برگزاری اردوی خارج کشور در صورت موافقت، نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی یا شورای فرهنگی وزارت متبوع را نیز استعلام کند.

گفتنی است که معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه موظف است تا شرح وظایف سرپرست و عوامل اجرایی اردوی جهادی را تهیه کرده و پیش از برگزاری اردو، به اطلاع برساند.

 ایمنی سفر ماده

برگزار کننده اردو موظف است نکات مربوط به ایمنی سفر از جمله استفاده از اتوبوس دارای برگه معاینه فنی و بیمه‌نامه همراه با رانندگان مجرب، استفاده از دو راننده برای مسیرهای طولانی (بیش از ۵۱۱ کیلومتر)، همراه داشتن وسایل و تجهیزات کمک‌های اولیه، بیمه کلیه شرکت کنندگان در زمان برگزاری اردو، جلوگیری از حضور سرنشین اضافه بر ظرفیت در وسیله نقلیه و توجه به بهداشت عمومی (غذا، خوراکی‌ها و مکان‌ها) را رعایت کند. 

توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر عوامل تاثیرگذار بر ایمنی سفر مانند: برگزار کننده، عوامل اجرایی و دانشجویان شرکت کننده نیاز به آموزش پیش از اردو داشته باشند، معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه ملزم به برگزاری کلاس آموزشی است. البته تشخیص برگزاری دوره آموزشی بر عهده شورای فرهنگی دانشگاه بوده و در مواردی که سفر با هواپیما، قطار یا کشتی انجام می‌شود، بررسی موارد ایمنی سفر بر عهده این معاونت خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =