گرداب صنعت جراحی زیبایی برای مبتلایان به اختلال خودزشت پنداری

شریفی‌یزدی گفت: بین گروه اندکی از پزشکان هم این موضوع باب شده و به دلیل جذابیت مالی به این تبلیغات دامن می‌زنند، چراکه شاید درآمد این دست عمل‌ها بیش از سایر حوزه‌ها باشد.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل گرایش افراطی افراد به عمل‌های زیبایی به ویژه جراحی‌های مربوط به لاغری گفت: عوامل مختلفی برای گرایش افراد به سمت عمل‌های زیبایی وجود دارد، برخی از آن‌ها فردی و روانی بوده و برخی در حوزه روانشناسی اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد؛ افرادی که دچار اختلال خودزشت پنداری هستند بیشتر به سمت عمل‌های جراحی زیبایی از جمله پیکرتراشی که این روزها باب شده است، می‌روند. این افراد معمولا پایه‌های وسواسی دارند و ایرادهای کوچک بدن خود را بزرگ می‌بینند و این ذهنیت را دارند که دیگران هم آن‌ها را اینگونه می‌بینند. به کرار افرادی را می‌بینیم که به واسطه این اختلال تن به عمل جراحی می‌دهند اما از نتیجه عمل راضی نیستند.

بیشتر بخوانید

عدم‌تمایل ۳ هزار فارغ التحصیل پزشکی برای فعالیت در این شغل/ جراح‌ها فعالیت‌ در زمینه زیبایی را ترجیح می‌دهند

او افزود: ما به همکاران پزشک توصیه می‌کنیم که حتما فردی را که مدام برای عمل جراحی زیبایی مراجعه می‌کند به روانشناس ارجاع دهند تا فرد از نظر ابتلا به اختلال وسواس بررسی شود، چون یقینا نتیجه کار هرچه که باشد فرد ناراضی خواهد بود.

شریفی یزدی با اشاره به اینکه انسان‌ها به ویژه نوجوان‌ها و جوانان گروه‌های مرجعی دارند و برای سبک زندگی، شیوه آراستگی و ارزش‌ها و هنجارهایی که برپایه آن زندگی می‌کنند، از آن‌ها الگو می‌گیرند، عنوان کرد: بیشترین گروه‌های مرجع معمولا هنرمندان، بازیگران سینما  و بازیکنان ورزشی هستند. سبک زندگی این افراد، شکل بدن و نحوه آراستگی آن‌ها می‌تواند الگوی دیگران باشد.

او ادامه داد: مسئله شاخص‌سازی‌های کاذب شکل گرفته در دنیای سرمایه‌داری هم عامل سوم است. صنعت عمل جراحی زیبایی یکی از پردرآمدترین حوزه‌های پزشکی است و افراد ذی نفع سعی می‌کنند که با هزینه‌های بسیار و تبلیغات اینگونه به مردم تفهیم کنند که اگر این شکل ظاهری را نداشته باشند، نقیصه‌ای دارند و ممکن است در جامعه مورد تمسخر قرار گیرند و به این واسطه تحت تاثیر این تبلیغات هزینه‌ها و سختی‌های زیادی را تقبل می‌کنند تا با انجام عمل جراحی به رضایت از خود برسند.

این روانشناس اجتماعی درخصوص نقش رسانه در گرایش افراد به انجام جراحی‌های زیبایی بیان کرد: صنعت در حوزه پزشکی و پولساز بودن عمل‌های جراحی زیبایی در همه جای دنیا مطرح است و همیشه گروهی از افراد در رسانه به عنوان نمونه و الگو معرفی می‌شوند و در بسیاری از موارد از تکنیک‌های مختلف برای زیباتر جلوه دادن آن‌ها  بهره می‌برند تا مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد. مجموعه تشکیلات تبلیغاتی زمینه‌ای را برای نوجوانان و جوانان فراهم می‌کند که به این سمت و سو کشیده شوند چراکه یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی و جوانی توجه به بدن و ظاهر است.

او بیان کرد: اکثر روانشناسان پرونده‌های متعددی از کسانی دارند که مبتلا به اختلال خودزشت پنداری بوده و علی رغم انجام عمل‌های زیبایی متعدد به رضایت نرسیده‌اند که معمولا این افراد بعد از گذراندن مراحل درمان وسواس خود دیگر تمایلی برای انجام عمل ندارند. این اختلال برای روانشناسان آشناست و مراجعان متعددی دارند.

شریفی‌یزدی با بیان اینکه بین گروه اندکی از پزشکان هم این موضوع باب شده و به دلیل جذابیت مالی به این تبلیغات دامن می‌زنند، توضیح داد: این افراد با تبلیغات وسیع سعی در جذب مخاطبانشان برای انجام عمل‌های زیبایی دارند چراکه شاید درآمد این دست عمل‌ها بیش از سایر حوزه‌ها باشد. این جذابیت باعث می‌شود که افراد زنجیروار و سازمان‌یافته در این تبلغات مشارکت کنند و اینجا دیگر بیمار به عنوان مشتری محسوب می‌شود. اگر جراحی زیبایی نیاز نیست و صرفا برای کسب درآمد است از اخلاق حرفه‌ای دور است.

او تاکید کرد: عوامل فردی و خانوادگی مانند فشار اجتماعی و محیطی، تمسخر دیگران، فشار اجتماعی و محیطی و خواست‌های غیرواقعی همسر هم باعث می‌شود که فرد علی رغم رضایت درونی تن به عمل زیبایی دهد. این عمل‌ها حتما آثار و پیامدهایی دارند و در بسیاری از موارد ضرورتی ندارند و بسیاری از افراد بودند که بعد از پیکرتراشی به شرایط اولیه بازگشته‌اند.

انتهای پیام / 

کد خبر: 1151560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =