عدم‌تمایل ۳ هزار فارغ التحصیل پزشکی برای فعالیت در این شغل/ جراح‌ها فعالیت‌ در زمینه زیبایی را ترجیح می‌دهند

معاون درمان و مسئول فنی بیمارستان فرهیختگان با بیان اینکه بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان نظام پزشکی ۳ هزار نفر از فارغ التحصیلان رشته پزشکی تمایلی برای مراجعه به این سازمان و اخذ شماره ندارند، گفت: بخش قابل توجهی از شکایت‌های پزشکان به دلیل سوءتفاهم‌های بیماران انجام می‌شود.

علی مقدس جعفری، معاون درمان و مسئول فنی بیمارستان فرهیختگان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی و متخصص طب اورژانس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به بهانه یکم شهریور روز پزشک درباره نارسایی‌های موجود در این شغل گفت: پزشکان در تمامی کشورهای دنیا به دلیل حجم بالای فعالیت‌ها و زمان صرف شده برای تحصیلات و بار مسئولیت بعد از فارغ التحصیلی معمولا توقع مالی بیشتری نسبت به دیگر رشته‌های تحصیلی دارند.

وی افزود: رشد تعرفه‌ها با میزان تورم فاصله دارد. برای مثال در ۴ سال اخیر تعرفه‌های پزشکی یک و نیم برابر افزایش داشته و تورم چندین برابر شده و همین امر بروز دلسردی در بین پزشکان را به دنبال داشته است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان نظام پزشکی سه هزار نفر از  فارغ التحصیلان رشته پزشکی تمایلی برای مراجعه به این سازمان و اخذ شماره ندارند. بی‌شک این افراد به بازار اقتصادی در زمینه‌های دیگر فعالیت داشته یا از کشور مهاجرت کردند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه جامعه پزشکی نیازمند حمایت‌های متعدد است، ادامه داد: در این شغل تصمیم‌گیری‌ها دستوری در زمینه میزان تعرفه‌ها از مشکلات موجود است. در حالی که تعیین میزان تعرفه با وضعیت روز جامعه هماهنگ نیست. در این شرایط یک پزشک فارغ التحصیل برای ورود به بازار کار نمی‌تواند به دلیل عدم حمایت‌های مالی به خرید تجهیزات و تامین دیگر احتیاجات بپردازد.

مقدس جعفری تاکید کرد: طرح اجباری برای پزشکان مشکلات متعدد را به دنبال داشته و این افراد باید چند سال از زمان خود را در مناطق محروم به فعالیت بپردازند. برخی فارغ التحصیلان رشته‌های حساس همچون جراحی به دلیل تعرفه‌های نامناسب به فعالیت در زمینه زیبایی تمایل دارند.    

عدم تمایل فعالیت فارغ التحصیلان پزشکی در این شغل چیست؟

وی ادامه داد: شاهد صندلی‌های خالی در برخی از رشته‌های حساس پزشکی همچون اورژانس و بی‌هوشی هستیم. در حالی که باید سیاست‌گذاران آمادگی لازم از شرایط مالی و رفاهی را در اولویت قرار داده تا پزشکان هم بتواند به فعالیت بپردازد. در این وضعیت اغلب افراد از طریق افزایش ظرفیت پزشکی و ارائه سهمیه‌های خاص وارد شغل پزشکی شده یا مهاجرت را ترجیح می‌دهند. با این تفاسیر منابع کشور صرف تربیت پزشک برای خدمات‌رسانی به بیرون از مرزهای می‌شود. برای مثال کشورهای حوزه خلیج فارس تسهیلات و امکانات را برای ورود پزشکان سهل کرده و بسیاری از پزشکان حتی در سطح هیات علمی دانشگاه به فعالیت در این کشورها تمایل دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی درباره تبلیغات منفی رسانه‌ای بر علیه جامعه پزشکی و  زیرسوال رفتن حرمت پزشکان را از آسیب‌های این شغل دانست و افزود: بیمار باید به پزشک اعتماد کرده تا بتواند جانش را در اختیارش قرار دهد. هرچند به دلیل تبلیغات منفی پزشکان را وارد مباحث مالی همچون فرار مالیاتی پزشکان کرده و همین امر اعتماد عمومی به پزشک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند بیمار از این مقوله متضرر شده و میزان شکایت‌ها روز به روز افزایش یافته است.

بخش قابل توجهی از شکایت‌های پزشکان به دلیل سوءتفاهم‌ بیماران است

مقدس جعفری با بیان اینکه سازمان پزشکی قانونی باید آمار شکایت‌های بی‌دلیل از پزشکان را  اعلام کند تا بتوان به جامعه یادآور کرد که بخش قابل توجهی از شکایت‌ها به دلیل سوءتفاهم‌ بیماران است، ادامه داد: در این شرایط انتظار می‌رود تا بستر برای فعالیت پزشکان و رابطه مالی بین پزشک و بیمار کاهش یابد و تحقق این مهم نیازمند حمایت‌های سازمان‌های بیمه‌گر هستیم. برای مثال هم اکنون سازمان تامین اجتماعی در راستای اداره بیمارستان‌ها فعالیت می‌کند. در حالی که این سازمان‌های بیمه‌گر باید به خریداری خدمات بپردازند نه اینکه ارائه خدمات را در اولویت قرار دهند. باید با اصلاح تعرفه‌ها و ایجاد سیاست‌های مناسب زمینه ماندگاری پزشکان در کشور را ایجاد کرد.

مقدسی درباره کیفیت آموزش پزشک گفت: سهیه‌های پذیرش، افزایش ظرفیت جمعیت پزشکی بدون اهمیت به ظرفیت‌ها عامل دلسردی فعالیت پزشکان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =