اثرگذاری نشریات دیجیتال در گرو آموزش‌ مهارت‌های رسانه‎‌ای است/ چرخ جشنواره قلم بر پایه کمیت می‌چرخد؛ نه کیفیت

مدیر مسئول نشریه دانشجویی پاتوق شیشه‌ای معتقد است که اثرگذاری نشریات در در فضای دیجیتال نیازمند تربیت نیروی متخصص و تمرکز بر روی آموزش‌ مهارت‌های رسانه‌ای است

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریه پاتوق شیشه‌ای یکی از نشریات با قدمت چند ساله دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این واحد است. این نشریه اغلب در مقاطع حساس سیاسی کشور به صورت گاهنامه منتشر و به تحلیل و بررسی وقایع سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. در برخی شماره‌ها علاوه بر تحولات کشوری، برخی مسائل مهم استانی نیز مثل حادثه متروپل، با توجه به اهمیت آن، مورد توجه نشریه پاتوق‌ شیشه‌ای قرار گرفته است.

سیدمحمدحسین موسوی نسب مدیرمسئول نشریه دانشجویی پاتوق شیشه‌ای در گفت‌وگو ا خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: صفر تا صد طراحی و تولید هر شماره از نشریه با اعضای تحریریه است و تا کنون علی رغم وجود آئین نامه حمایت مالی از نشریات دانشگاه آزاد، هیچ گونه کمک هزینه‌ای بابت انتشار نشریه دریافت نکرده ایم. اختصاص فضایی به نشریات دانشجویی در محیط دانشگاه که نام «خانه نشریات» را برای آن پیشنهاد دادیم، می‌تواند علاوه‌بر آن‌ که به افزایش هماهنگی، نظم و بهبود کیفیت نشریات کمک کند، محیطی برای آموزش و تبادل نظرات آن‌ها نیز فراهم کند.

وی افزود: نشست‌های شورای نظارت بر نشریات دانشجویی واحد و حتی انتخابات آن معمولا به صورت پیوسته و منظم برگزار نمی‌شود و گاهی صرفا برای تمدید و صدور مجوز و به درخواست افراد، جلسات آن تشکیل می‌شود. حضور مدیران مسئولی که درخواستی به شورا ارائه داده‌اند، در جلسات و دفاع از نشریات خود و توضیح پیرامون مسائل مطرح شده می‌تواند منجر به ارتقای شورا شود. به‌نظر می‌رسد دغدغه‌ای از سوی مسئولین دانشگاه برای بهبود وضعیت نشریات وجود ندارد و تنها سالی یکبار و در ایام جشنواره قلم تکاپویی برای آمار دادن به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در معاونت فرهنگی به وجود می‌آید.

موسوی معتقتد است چون معاونت فرهنگی، خود هیچ دسترسی بودجه‌ای در دانشگاه ندارد، حضور رئیس دانشگاه در شورای نظارت بر نشریات و نزدیکی بیشتر به نشریات دانشجویی می‌تواند نقش حلقه واسط میان معاونت‌های فرهنگی و مالی را بازی کند. رئیس دانشگاه هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت نشریات ندارد.

مدیر مسئول نشریه پاتوق شیشه‌ای بیان کرد: امروز نشریات دانشجویی با ورود به عرصه دیجیتال و قرارگیری در قالب رسانه می‌توانند اثرگذاری بیشتری نسبت به چاپ فیزیکی پیش از کرونا داشته‌ باشند؛ البته اثرگذاری در در فضای رسانه‌ای نیازمند تربیت نیروی متخصص و تمرکز بر روی آموزش‌ مهارت‌های رسانه‌ای است. تاکنون آموزش‌های مطبوعاتی مختلفی مانند یادداشت‌نویسی، گزارش‌نویسی، تیتر زنی و مصاحبه  را از طریق انجمن اسلامی برگزار کرده‌ایم ولی دانشگاه هیچ برنامه‌ای برای آموزش نداشته است زیرا فضای عالمانه‌ای نسبت به نشریات در دانشگاه وجود ندارد.

سیدمحمد موسوی نسب با اشاره جشنواره قلم عنوان کرد: روند برگزاری جشنواره قلم در واحدها در مقطع زمانی مناسبی آغاز نمی‌شود؛ در تابستان و خصوصا ایام پایانی آن هیچ دانشجویی جز برخی فعالین فرهنگی به دانشگاه رفت‌وآمد ندارد و همین گردهم آوردن آن‌ها و جمع‌آوری نشریات را با مشکل موجه کرده‌است. به عقیده من آذرماه که اوج حضور دانشجویان در دانشگاه و انجام فعالیت‌های دانشجویی است می‌تواند زمان بهتری برای شروع جشنواره قلم باشد.

او ادامه داد: جشنواره قلم تاکنون بر روی کمیت متمرکز بوده‌است؛ نه کیفیت. یکی از داوران دوره قبل به بنده گفت که حجم زیادی از نشریات متعددی که به جشنواره ارسال شده بود در آغاز روند بررسی از رده خارج می‌شد چون هیچ‌گونه کیفیت ابتدایی نیز نداشتند. لازمه راه‌اندازی چنین جشنواره‌ای، برگزاری دوره‌های آموزشی کشوری برای مدیران مسئول، سردبیرها و اعضای تحریریه نشریات دانشجویی حتی به صورت مجازی است. پس از این دوره‌ها است که می‌توان انتظار کیفیت مطلوب را از نشریات داشت.

فعال دانشجویی دانشگاه آزاد واحد اهواز در پایان تاکید کرد: نقدهای زیادی هم به نحوه و زمان اعلام نتایج داوری‌های دوره قبلی جشنواره قلم مطرح بود که امیدواریم امسال شاهد این اشکالات نباشیم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1151966

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =