بازوبند درمان کبودی توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اختراع شد

دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با  بیان اینکه دستگاه بازوبند برای درمان کمبودی را ثبت کرده است، گفت: این دستگاه برای اولین بار در جهان ثبت اختراع شده و  قابلیت ایجاد و نگهداری دمای کمپرس‌های سرد و گرم برای درمان کبودی به مدت ۵ ساعت را دارد.

محمد مهدی خسروی نیا، محقق و دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قابلیت‌های اختراع  دستگاه درمان کبودی گفت: این دستگاه اختراع شده با عنوان «کاف درمان کبودی پا با مکانیسم سردکنندگی، گرم کنندگی و تزریق پماد» است که در آن کپسول‌هایی تعبیه شده‌ با ایجاد واکنش‌های شیمیایی «گرماده» و «گرماگیر» عملکردی شبیه به دستگاه های خنک‌کننده COOLPAD  را دارند. این دستگاه به شکل بازوبند مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت بروز کبودی این دستگاه به ناحیه  جراحت بسته شده و از طریق مکانیزم موجود  می‌توان کمپرس گرم یا  سرد را به بدن منتقل کند.

وی افزود: اغلب برای درمان کبودی‌ها به کمپرس سرد نیاز است که معمولا برای تامین یخ با مشکلاتی همچون عدم دسترسی به دستگاه‌های فریز کننده، سوزش ناحیه و ... را شاهد هستیم  و در مرحله بعدی نیازمند کمپرس گرم است. علاوه‌بر تامین کمپرس گرم و سرد برای درمان کمبودی از کرم‌ها و پمادهای متعدد حاوی کورتون استفاده می‌شود که مشکلات متعدد را به دنبال دارد.

حفظ گرما و سرمای کمپرس به مدت ۵ ساعت

خسروی نیا تاکید کرد: با بررسی مشکلات ناشی از درمان کمبودی کرم گیاهی و دستگاهی برای درمان این نارسایی لحاظ شده است. این دستگاه از دو بخش حاوی محفظه برای گنجاندن کرم گیاهی حاوی عصاره آلوورا، شاه بلوط هندی و  دیگر گیاهان است. البته آلوورا احساس خوش آینده ایجاد کرده و به همراه کمپرس آب سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید دانست که این دستگاه خاصیت گرم کنندگی و سردکنندگی داشته  و این دستگاه به شکل دایره‌ای در بالای آن کرم و آب جریان داشته و در ناحیه دکمه قرص موجود در آب حل شده و باعث بروز گرما می‌شود. این دستگاه به مدت ۵ ساعت گرما و سرما را حفظ می‌کند.

این محقق و دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی افزود: کرم و کمپرس سرد می‌تواند اقدامات درمانی داشته باشد و دیگر نیازی به دسترسی  فریزر نیست و این دستگاه در طبیعت و نقاطی که به یخ و دیگر تجهیزات دسترسی نداشته می‌تواند موثر باشد.

خسرونیا تاکید کرد: این دستگاه همچون بازو بند در تمامی نقاط قابل دسترس و به تولید گرما و سرما می‌پردازد. از دیگر مزایای این دستگاه کاهش تولید زباله است. برای  مثال در صورت اتمام کرم قابلیت استفاده دوباره وجود دارد. این دستگاه کاهش هزینه را به دنبال داشته و به دلیل استفاده از کرم گیاهی عوارض داروهای شیمیایی را ندارد.

این محقق و دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه این دستگاه برای ثبت اختراع در داخل کشور در گام نخست از سوی اداره ثبت اختراع قوه قضاییه و در مرحله بعدی داروی اصلی از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و برای تایید ثبت اختراع نباید این دستگاه مشابه خارجی یا داخلی داشته باشد و هم اکنون در صحنه داوری و ثبت اختراع مورد استفاده قرار گرفته است. این اقدام حاصل فعالیت دو نفر است و  تاکنون از  دانشگاه آزاد اسلامی هیچ حمایتی انجام نشده است.

وی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای ورود این دستگاه به صنعت گفت: هنوز برای تولیدات انبوه اقدامات خاصی انجام نشده است و  اینکه این دستگاه صرفه مالی داشته باشد یا خیر باید مورد بررسی قرار بگیرد. مورد دیگر اینکه این دستگاه و ایده گرم و سرد به شکل بازو بند  ثبت اختراع شده و می‌تواند در قالب چسب زخم هم مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152234

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =