صدور حکم متهمان متروپل آبادان

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم متهمان پرونده متروپل آبادان خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه امروز سه‌شنبه 8 شهریور در هشتمین نشست خود با خبرنگاران با تسلیت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت و گرامیداشت روز مبارزه با تروریسم اظهار کرد: شهیدان رجایی و باهنر، نماد خدمت صادقانه به مردم و عدالت‌خواهی و مبارزه با فقر هستند و هدف دشمن برای از میان برداشتن آنها، از میان برداشتن پیشرفت مردم ایران اسلامی بود، در این میان سکوت مدعیان حقوق بشر با پشتگرمی به آمریکا و دولت‌های غربی همچنان باقی و پابرجاست.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل آبادان تصریح کرد: از روز وقوع حادثه تا الآن بیش از سه ماه می‌گذرد؛ تأکیدات رییس قوه این بود که فرایند رسیدگی به پرونده با رعایت دقت و سرعت انجام شود. 21 نفر از جمله شهردار اسبق، شهردار زمان حادثه، سرپرست شهرداری منطقه یک آبادان و جمعی دیگر به‌اتهام قتل شبه‌عمدی 43 نفر که 7 تن از آنان زن بودند و مصدومیت شبه‌عمد 13 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند؛ میزان تقصیر هر کدام مشخص شد و متعاقب آن فرایند تعقیب و بررسی در دادسرا انجام شد و پرونده با کیفرخواست به دادگاه کیفری دوی شهرستان ارسال شد و رأی آن صادر شده است.

وی افزود: هر کدام از متهمین به پرداخت دیه کامل در حق اولیای دم و پرداخت دیه مصدومین این حادثه بر اساس میزان تقصیر متهمین، که تعیین شده است، محکوم شدند.

ستایشی یادآور شد: هر کدام از متهمین به سه سال حبس و انتشار محکومیت قطعی متهمین از رسانه ملی، محرومیت از خدمات دولتی به‌میزان سه سال، دو سال محرومیت از انجام شغل مرتبط با حادثه‌ای که رخ داد، لغو پروانه مرتبط با شغل و محرومیت از عضویت در سازمان نظام پزشکی محکوم شدند؛ از متهمین اصلی پرونده مرحوم حسین عبدالباقی، به‌میزان 75 درصد است که به‌دلیل فوت او قرار منع تعقیب صادر شده است و دیه از ناحیه اموال باقی‌مانده او پرداخت می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده شهرک ژاندارمری گفت: اعضای تعاونی مسکن، شکایاتی را طرح کردند که در ناحیه 37 دادسرای عمومی دادگاه انقلاب تهران در حال رسیدگی است.

حکم زورگیر اتوبان نیایش چه شد؟

ستایشی درباره پرونده زورگیری در اتوبان نیایش که این مجرم اعتراف به صد سرقت خشن کرده است، گفت: در رابطه با جرایم خشن از جمله سرقت به‌عنف یا توسل به سلاح سرد یا گرم، عنوان می‌کنیم که امنیت روانی مردم و اخلال در نظم و ایجاد وحشت بین مردم، خط قرمز دستگاه قضایی است و با مجرمان با قاطعیت برخورد خواهد شد؛ در خصوص زورگیری اتوبان نیایش، فرد مجرم به‌نام حبیب‌اللهی در موضوع دیگری دستگیر می‌شود و به جرم اتوبان نیایش اعتراف می‌کند و پرونده با کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

وی اضافه کرد: در کیفرخواست محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد برای بردن اموال مردم و ایجاد ناامنی در محیط در 25 مرداد 1401 در منظر مردم عنوان شده است؛ این فرد، سرقت‌های متعددی داشته که دو فقره از آن، سرقت همراه با آزار فرد دیگری بوده است که در اتهامات او در کیفرخواست ذکر شده است. اتهامات دیگر او سرقت تلفن همراه بود که اشد مجازات برای او درخواست شده است.

ستایشی درباره استفساریه مجلس درخصوص برخی مواد قانون تسهیل مجوزها گفت: این طرح استفساریه تصویب شده و مصوبه به شورای نگهبان تقدیم شده است و هر تصمیمی گرفته شود و منجر به قانون شدن شود، از آن تبعیت می‌کنیم.

وی درباره آخرین پرونده دو تبعه سوئدی بازداشت‌شده و اتهامات آنها گفت: دو نفر در ارتباط با جرم مواد مخدر بازداشت هستند و در دادگاه انقلاب محکومیت گرفته‌اند؛ از سیمون کاسپر براون، تبعه سوئدی در 7 بهمن 1398 در فرودگاه امام، مقدار 21300 قرص ترامادول کشف می‌شود که به 5 سال حبس و جزای نقدی به‌میزان 10 میلیارد و 117 میلیون و 500 هزار ریال جریمه محکوم شد همچنین نفر دوم، استفان کوئین بیلبرگ است که در 6 بهمن 1398 در موقعیت خروجی فرودگاه امام خمینی حین بازرسی از چمدان شخصی 9800 گرم شیره تریاک کشف می‌شود؛ مجرمیت او محرز می‌شود و در دادگاه به 8 سال حبس و شلاق و جریمه محکوم شد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص نفتکش توقیف‌شده یونانی و احتمال مصادره آن از سوی دادگاه‌های ایران گفت: چنانچه دعوایی مطرح شود یا شکایتی عنوان شود در خصوص فعل یا ترک‌فعل یا اقدامی که ضرری تحمیل کرده باشد، محاکم رسیدگی می‌کنند و اگر خسارتی از ناحیه دولت آمریکا وارد شده باشد، در محاکم اتخاذ تصمیم انجام و رأی صادر خواهد شد. الآن پرونده در بندرعباس در حال رسیدگی است، یک پرونده در تهران در حال رسیدگی است و پرونده دیگری در ناحیه بین‌المللی دادسرای تهران در حال رسیدگی است. تصمیمی گرفته شده و نسبت به آن اعتراض شده است و پرونده به محکمه رفته و در دادسرا در حال رسیدگی است.

ستایشی درباره هیئت حل اختلاف رسانه‌ها تصریح کرد: در جلسه‌ای که مدیران رسانه‌ها با رییس قوه قضائیه بودند، نکاتی مطرح شد از جمله اینکه از ظرفیت توسعه حل اختلاف در جهت صلح و سازش استفاده کنیم، رییس قوه بر انجام این مهم تأکید کرد. شورای توسعه حل اختلاف در مقام حل‌وفصل اختلافات با حضور رسانه‌ها اقدام خواهد کرد؛ شورایی در تهران بود و در استان کردستان و البرز هم این شورا راه‌اندازی شده است. دو شورای تهران از ابتدای سال 1400 تعداد 392 پرونده را با نگاه صلح و سازش رسیدگی کرده‌اند.

وی‌ درباره کاهش مجازات‌ها و حبس‌زدایی از سارقان زیر 20 میلیون تومان گفت: افزایش نرخ جرم به‌خصوص سرقت، مبتنی بر شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است که هر کدام می‌تواند اثرگذار باشد، پس تمام دلایل افزایش سرقت مرتبط با قانون کاهش مجازات نیست‌. این قانون، قابلیت گذشت را برای جرایم خرد گذاشته است، این جرایم خیلی پرچالش نیست و روح را آزرده می‌کنند و شهروندان را آزار می‌دهد. این جرایم اگر در ملأ عام باشد، قابل پیگیری از سوی ضابط عام است و مجرم اگر یک بار جرم را مرتکب شده باشد، شامل کاهش مجازات حبس می‌شود.

کد خبر: 1152262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =