گره‌های حل نشده اجرای رتبه بندی معلمان / چرا فرهنگیان معترض هستند؟

اجرای رتبه بندی معلمان همچنان با ابهاماتی مواجه است و برخی فرهنگیان هم نسبت به نحوه اجرا انتقاداتی دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، رتبه بندی معلمان پس از کش و قوس‌های فراوان به مرحله اجرا رسید اما همچنان با ابهاماتی مواجه بوده و صدای اعتراض برخی فرهنگیان به این شیوه اجرا بلند شده است.

بیشتر بخوانید

علت تفاوت در دریافتی معلمان درباره رتبه‌بندی چیست؟

در ماده سه آئین نامه رتبه بندی آمده که معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه خود با رعایت ضوابط مندرج در قانون و این آیین نامه در یکی از رتبه‌های پنج گانه به ترتیب آموزش‌یار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

آموزش و پرورش به منظور بررسی موضوع سایتی را طراحی کرد که معلمان با وارد کردن کد ملی و ورود بتوانند مدارک خود را بارگذاری کنند. براساس بارگذاری این مدارک معلمان باید امتیازات لازم را در شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه به دست آورند.

در شایستگی های عمومی بُعد صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد ۱۸۰ امتیاز دارد که عنوان شایستگی‌های آن «ارتباط و تعامل مؤثر»، «مهارت تفکر و حل مسأله» و «خلاقیت و تحول خواهی» است.

بعد دیگر این شایستگی، باورها، نگرش‌ها و اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور و پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات است که ۱۲۰ امتیاز در نظر گرفته شده است و شایستگی آن هم شامل «باور به ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، روحیه جهادی»، «رعایت اخلاق اسلامی» و «قانون گرایی و قانون مداری» است.

اما در شایستگی‌های تخصصی، یک بُعد آن تسلط بر فرایند و برآیند دانش تخصصی(موضوع تدریس)، دانش تربیتی و حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی و یادگیری است که ۱۲۰ امتیاز دارد و شامل شایستگی‌های «تسلط بر دانش تخصصی موضوعی»، «تسلط بر دانش یاددهی و یادگیری» و «تسلط بر دانش تربیتی» و «تسلط بر اسناد بالادستی» است.

بعد دیگر دستاوردها و خلاقیت و نوآوری علمی است که ۳۰ امتیاز دارد. توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش ۳۰ امتیاز و آخرین مدرک تحصیلی هم ۸۰ امتیاز دارد.

بخشی از این فرایند براساس خوداظهاری انجام می‌شود و این خوداظهاری‌ها برای بررسی بیشتر در اختیار ارزیابان قرار می‌گیرند اما شاید استفاده از خوداظهاری در این فرایند چندان روش مطلوبی برای دست یافتن به نتیجه واقعی نباشد.

اعتراض معلمان نسبت به بارگذاری مدارک

از طرفی برخی فرهنگیان به موضوع بارگذاری مدارک انتقاد می‌کنند و معتقدند که تمام این مستندات در اختیار آموزش و پرورش است و نیازی به بارگذاری مجدد وجود ندارد. یکی از معلمان در پیامی عنوان کرده بود که این کار باعث تضییع حق مسلم معلمان در رتبه‌های فعلی می‌شود، فرهنگیان دارای رتبه هستند و طی مراحلی که وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده بود، موفق به اخذ رتبه شده‌اند.

معلمان می‌گویند در هیچ کجای کشور ندیده‌اند که به سرهنگ نظامی پس از سال‌ها خدمت بگویند که مدارک ارائه کن تا ببینیم چه درجه‌ای به تو تعلق می‌گیرد؟! ما ندیده‌ایم که در هیچ شرکتی گروه و یا رتبه شخصی پس از بیست و اندی سال خدمت دوباره تغییر کرده و با شرایط جدیدی سنجیده شود.

آن‌ها نسبت به بارگذاری مدارکی نظیر تالیفات، کتاب‌ها و پژوهش‌های متعدد هم اعتراض دارند و معتقدند که فرهنگیان در بدو استخدام هیچ تعهدی نسبت به چاپ کتاب و عضویت در گروه‌های متفاوت و یا مطالب دیگر نداشته‌اند که امروز باید برای گرفتن رتبه‌ای آن‌ها را ارائه دهند. معلمان می‌گویند که ماهیت و وظیفه معلم این نیست و یک معلم در قبال تدریس تعهد دارد و تعهدی در قبال این مطالب ندارند.

معلم دیگری هم به کنایه در فضای مجازی  نوشته بود که اگر نمی‌خواهید رتبه بندی کنید چرا ما را امیدوار کرده‌اید؟ کدام ارگانی بعد از بیست سال از کارمندانش مدارک می‌خواهد؟ شاید مدارک ما براثر سیل و حوادث دیگر از بین رفته که امروز باید برای ارزشیابی مجدد آن‌ها را بارگذاری کنیم.

این فرهنگیان به نشانه اعتراض از بارگذاری مدارک در سامانه خودداری می‌کنند و در مقابل نجار رئیس مرکز امور اداری وزارت آموزش و پرورش هم گفته که سامانه رتبه بندی معلمان تا ۱۵ شهریور برای بارگذاری مدارک باز است، و پس از آن برای جامانده تا ۵ سال آینده خبری از رتبه بندی نخواهد بود.

در این میان برخی هم با سودجویی و درج آگهی‌هایی در فضای مجازی مبنی بر انجام اقدام پژوهی، روایت پژوهی، طرح درس و غیره به جای معلمان و بارگذاری آن در سایت سعی در کسب درآمد دارند که آموزش و پرورش باید نظارت خود را در این حوزه افزایش دهد.

گره‌های حل نشده اجرای رتبه بندی معلمان / چرا فرهنگیان معترض هستند؟

اختلاف مجلس و آموزش و پرورش

از جهتی به نظر می‌رسد اختلافی هم میان آموزش و پرورش و مجلس در نحوه اجرا وجود دارد.  محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد روز گذشته در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی در تذکری شفاهی گفت: قانون رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب و آئین نامه آن توسط دولت تدوین شده است اما اعضای ناظر مجلس هنگام تصویب حضور نداشتند. آئین نامه مذکور خلاف قانون مجلس است.

وحیدی تصریح کرد: بنا بر آئین نامه دولت، بانوانی که در دوره مرخصی زایمان هستند، مشمول رتبه بندی معلمان نمی‌شوند. همچنین معلمان طرح مهرآفرین که ۱۲ سال است پیمانی هستند، از این قانون حذف شده اند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیئت تطبیق آئین نامه را مغایر با قانون مصوب در مجلس دانسته است، گفت: مسئولان دولتی علیه مجلس مصاحبه می‌کنند. باید بدانیم اجرای قانون در بودجه مصوبه دارد. این چه نگاهی است که معلمانی که خودشان معلم پرورش داده اند، مشمول قانون نمی‌شوند اما معلمانی که پرورش یافته اند، مشمول هستند. از طرف دیگر جانباز حالت اشتغال و معلم مأمور در دستگاه‌های آموزش و پرورش از این قانون حذف شدند.

وی ادامه داد: نمایندگان اگر در این باره اظهار نظر کنند عده‌ای می‌گویند مجلس در کار اجرایی دخالت کرده است. بلکه این موضوع دخالت نبوده و برای تطبیق اجرای قوانین و مصوبات مجلس صورت می‌گیرد.

وحیدی خاطرنشان کرد: اگر هر کسی درباره قانون مصوب مجلس اظهار نظر کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وحیدی گفت: هیئت تطبیق مصوبات با قوانین مجلس، حذف معلمان طرح مهرآفرین را از قانون رتبه بندی مغایر با مصوبه مجلس دانسته است. بنابراین دولت باید در تدوین آئین نامه‌ها کلیات ذینفعان و قوانین را در نظر بگیرد.

نیکزاد تأکید کرد: ضروری است رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، موضوع مذکور را پیگیری کند.

به گزارش ایسکانیوز، اینکه ارزیابی رتبه‌ها با توجه به ابهامات موجود چطور خواهد بود؟ آیا تنها به خوداظهاری برای ارزشیابی بسنده خواهد شد یا شیوه‌های حرفه‌ای‌تری وجود دارد؟ چرا آموزش و پرورش با وجود دسترسی به مدارک و سوابق معلمان مجدد درخواست بارگذاری داده؟ نهادهای ناظر چطور بر فرایند نطارت خواهند کرد تا موجی از سودجویی‌ها برای انجام پژوهش و فروش به معلمان به وجود نیاید؟ سوالات بی‌جوابی است که تلاش کردیم تا از مسئولان آموزش و پرورش پاسخ آن‌ها را جویا شویم اما به در بسته خوردیم و مسئولان این وزارت خانه تمایلی برای گفت‌وگو در این خصوص نداشتند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1152362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوراحمد DK ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      1 0
      ممنون که حرف دل معلمان را بیان می کنید ولی کو گوش شنوا
    • ابوالفضل IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      رتبه بندی را لغو کنید ،معلم با 30سال سابقه فقط ضرر کرد و بس..