فروش کالاهای تملیکی در بورس کالا آغاز شد

مدیرعامل سازمان حمع آوری و فروش اموال تملیکی از آغاز عرضه کالاهای متروکه و منتقل شده به این سازمان در بورس کالا خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید عبدالمجید اجتهادی در نشست خبری سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به بازدید رئیس جمهور در مهر ماه سال گذشته از انبار این سازمان و دستوراتی که در این خصوص صادر کرد اظهار داشت: رئیس جمهور خواستار اصلاح ساختار سازمان اموال تملیکی بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی انجام شد. در این راستا در گمرک شهید رجایی اداره اموال تملیکی تشکیل شد.

وی ادامه داد: ۲۲۰ تن کالا معادل ۳۵۰ کانتینر که برخی برای ۲۰ سال گذشته بوده و فاسد و در گمرک شهید رجایی متروکه شده بودند، منهدم شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات عرضه هایما در بورس کالا اعلام شد

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه دستور دیگر رئیس جمهور اصلاح قوانین و مقررات بود، گفت: قانون این سازمان مربوط به سال ۱۳۷۰ است و شرایط در این سال‌ها بسیار تغییر کرده؛ لذا لایحه دو فوریتی در همین خصوص به مجلس ارسال شده است.

فروش کالاهای متروکه در بورس کالا

اجتهادی افزود: ساماندهی انبارهای تملیکی و تعیین تکلیف کالاهای موجود در این انبارها از دیگر مواردی بود که رئیس جمهور دستور بررسی آن را صادر کرد. در این راستا هفته گذشته اولین محموله کالاهای در اختیار اموال تملیکی از طریق بورس کالا عرضه شد. البته این اقدام چالش‌های زیادی دارد به خصوص که کالایی که در بورس عرضه می‌شود باید خدمات پس از فروش داشته و مشخص باشد از کجا آمده است.

تجهیزات خودروها به دانشگاه‌های صنعتی می‌رود

وی به موافق و مخالف داشتن انهدام خودروهای تملیکی اشاره و اظهار کرد: بر اساس یک تکلیف قانونی موتور و گیربکس این خودروها در اختیار دانشگاه‌های صنعتی برتر کشور قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی درباره احصای کالاهای موجود در انبارها گفت: قانونا همه کالاهایی که به انبارها وارد و از آن خارج می‌شوند باید کد شناسایی داشته باشند. ضمن اینکه بخش قاچاق سامانه جامع اموال تملیکی تا پایان مهر ماه امسال رونمایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با ساماندهی انبارهای تملیکی، بیش از ۱۲ هزار مترمربع به ظرفیت اضافه شده است، گفت: در ۵ ماه ابتدایی امسال میزان فروش ۱۹۳ درصد و میزان انهدام ۱۰۳ درصد افزایش و میزان استرداد ۱۰ درصد کاهش داشته است.

تعیین تکلیف دستگاه‌های ماینر از ابتدای مهر

اجتهادی در ادامه در مورد دستگاه‌های ماینر موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی گفت: ۱۵۰ هزار دستگاه ماینر در انبارهای سازمان موجود است که تعداد آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. تعداد زیادی از ماینرها رأس برائت دارند و امیدواریم توانیر برای این موضوع تدابیری اتخاذ کند. اینکه دستگاه‌ها رأی برائت گرفته‌اند یعنی به صورت مجاز وارد کشور شده‌اند.

وی ادامه داد: به ما قول داده‌اند از ابتدای مهرماه می‌توان این دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرد.

آخرین وضعیت خودروهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی

معاون وزیر اقتصاد درباره خودروهای موجود در انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بیان کرد: تعداد خودروهای ایرانی موجود در انبارهای این سازمان با توجه به اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کاهش پیدا می‌کند چون دیگر ضبط خودرو صورت نمی‌گیرد.

وی در خصوص خودروهای خارجی گفت: برخی از این خودروها بالای ۲۵۰۰ و برخی کم‌تر از ۲۵۰۰ سی سی هستند. خودروهای کم‌تر از ۲۵۰۰ سی‌سی مشکلی برای عرضه ندارند اما طبق مصوبه وزارت صمت خودروهایی که به صورت قاچاق وارد شده‌اند در عرضه با محدودیت مواجه هستند. همچنین برای خودروهای آمریکایی بالای ۲۵۰۰ سی سی هم مزایده به شرط صادرات در نظر گرفته شده است اما خریداری وجود ندارد. سه دستگاهی که منهدم شدند هم همین روند را طی کرده بودند.

فروش خودروهای قاچاق به مناطق آزاد منتفی شد

اجتهادی ادامه داد: برای تعیین تکلیف این خودروها پیشنهاداتی به دولت داده شده است از جمله اینکه این خودروها به مناطق آزاد قشم و کیش فروخته شوند که این موضوع به صورت نهایی تصویب نشد. این موضوع نیز مطرح است که تعدادی از خودروها طبق نیاز برخی دستگاه‌ها برای تشریفات مهمان‌های خارجی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. هر زمان مصوبه دولت نهایی شد توسط وزیر اقتصاد اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =