وضعیت بلاتکلیف بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه / از وعده ساخت بهترین بیمارستان هسته‌ای غرب آسیا تا پارک اکولوژیک

بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه در تهران و انتهای اتوبان نواب قرار دارد که بخش بزرگی از آن را زمین‌های خالی تشکیل می‌دهند که روزگاری قرار بود تبدیل به بزرگ‌ترین بیمارستان هسته‌ای غرب آسیا شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه در تهران و انتهای اتوبان نواب قرار دارد. این مکان  با ۲۶۶ هکتار مساحت پیش از این فرودگاه بود و حالا سال‌هاست که تبدیل به بوستان شده است اما بخش بزرگی از آن را زمین‌های خالی تشکیل می‌دهند که روزگاری قرار بود تبدیل به بزرگ‌ترین بیمارستان هسته‌ای غرب آسیا شوند.

بیشتر بخوانید

تلاش برای بقا در کنار ابرشهرها / بیش از ۴۰۰ هزار نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

سال ۹۴ مراسم امضای تفاهمنامه احداث بیمارستان فوق‌تخصصی هسته‌ای با حضور محمدباقر قالیباف برگزار شد و شهردار وقت تهران درباره این بیمارستان گفت: همه اهداف مدیریت شهری چه در بعد خدمت به مردم محروم، چه از نظر ارتقای دانش و علم و چه از منظر شهری، ملی و جهانی همه دراین پروژه نهفته است. به گفته قالیباف، بحث مربوط به تجهیزات و بخشی از هزینه‌ها را دکتر صالحی و دولت تقبل کرده‌اند و اختصاص زمین و پیگیری مجوزها برای احداث نخستین بیمارستان هسته‌ای نیز برعهده شهرداری تهران است.

یکی دیگر از طرف‌های تفاهمنامه احداث بیمارستان فوق تخصصی هسته‌ای، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. او در این مراسم عنوان کرده بود: سرمایه اصلی کشور نه نفت و گاز که دانشمندان و نیروی انسانی متخصص است، بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش ما را در منطقه به یک کشور بی‌رقیب تبدیل می‌کند. خیلی خوشحالم که عرض کنم بیمارستان هسته‌ای کشورمان قبل از ساخت، نیروهای تخصصی و فوق‌تخصصی‌اش را در اختیار دارد.

بیمارستانی که قرار بود نیرنگ دشمن را خنثی کند

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای وقت کشور هم که یکی از طرف‌های امضاکننده تفاهمنامه بود، ساخت بیمارستان ویژه در عرصه هسته‌ای را از نیازهای مبرم جامعه دانست و وعده داده بود که به این وسیله می‌توانیم تبلیغات منفی دیگران را علیه صلح‌آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای کشور خنثی‌سازیم.

علی اکبر صالحی در این مراسم گفته بود: یکی از ثمرات برجام می‌تواند ساخت این بیمارستان باشد که در منطقه غرب آسیا نظیر آن وجود ندارد. قرار است در این بیمارستان انواع تجهیزات درمانی و تشخیص که با پرتو سروکار دارد یک جا جمع شود و از آنجا که درکنار این بیمارستان یک مرکز تحقیقاتی درعرصه مهندسی پزشکی نیز احداث می‌شود بنابراین می‌توان این نوید را داد که کشور در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی مرتبط با پرتو درمانی نیز خودکفا شود. او اظهارامیدواری کرده بود که با همت شهردار تهران و با همکاری وزیر بهداشت ساخت این بیمارستان در زمان مقرر به پایان برسد.

حناچی: اجازه بارگذاری سنگین در بوستان ولایت را نداریم

اما وعده‌ها در زمان حضور قالیباف در راس شهرداری محقق نشد تا اینکه سرانجام پیروز حناچی دیگر شهردار تهران در گفتگویی با طبنا در سال ۹۸  اظهار داشت: در این بوستان اجازه بارگذاری سنگین نداریم به همین دلیل ساخت بیمارستان در این مکان منتفی است.

او افزود: قرار نیست در بوستان ولایت بیمارستان هسته‌ای ساخته شود.  مصوبه‌‎ای که شهرداری تهران در خصوص ساخت اولین بیمارستان هسته‌ای در بوستان ولایت قلعه مرغی در چند سال گذشته داشته به صورت کامل لغو شده است، شورای عالی شهرسازی در آن زمان اشاره کرده که به دلیل پیست پروازی و همچنین به دلیل اینکه فضاهای گسترده زیادی در شهر تهران باقی نمانده به شهرداری تهران اجازه بارگذاری سنگین در این فضا را نداد.

حناچی تاکید کرد: احتمال ساخت بیمارستان هسته‌ای در هر مکانی به جز بوستان ولایت امکان پذیر خواهد بود. شاید این بیمارستان در فضای دیگری ساخته شود.

همان سال مرضیه برومند کارگردان شهرموش‌ها که از این بوستان برای لوکیشن فیلم شهر موشهای ۲ استفاده کرده بود، پیشنهاد داد که شهرک سینمایی در این محل ساخته شود اما کسی به این پیشنهاد توجه نکرد و بوستان ولایت به همان شکل باقی ماند.

از پارک اکولوژیک تا موزه ارتش

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در سال ۹۹ در بازدید از زمین‌های بایر این بوستان گفت: اولویت برنامه ریزی‌های برای این زمین موضوع سبزینگی و فضای تفرجگاهی است و رویکرد دیگری که در این زمین دنبال می‌کنیم استفاده از آن در زمان‌های بحران است و باید بارگذاری‌ها در آن حداقلی و سبک باشد تا در زمان وقوع بحران احتمالی در پایتخت امکان بهره برداری از آن وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به ارزش‌های اکولوژیکی این بوستان گفت: در حال بررسی و مطالعه برای ایجاد پارک اکولوژیک در ۷۰ هکتار از این بوستان هستیم که این موضوع توسط سازمان بوستان‌ها دنبال می‌شود.

او ادامه داد: بخشی از این پارک می‌تواند مورد استفاده‌های آموزشی قرار بگیرد و کودکان از سنین پایین با مفاهیم اکولوژیکی و محیط زیستی آشنا شوند.

صدراعظم نوری با اشاره به آشیانه‌های قدیمی که همچنان در بوستان ولایت وجود دارد گفت: این آشیانه‌ها تبدیل به موزه پرواز می‌شود و با هماهنگی که با ارتش داشته‌ایم قرار است هواپیماهای قدیمی که بخشی از تاریخ هوایی کشور است در این موزه به نمایش گذاشته شود. همچنین باند پروازی که در بوستان ولایت وجود دارد حفظ می‌شود تا در زمان‌های ضروری و بحرانی قابل بهره برداری باشد.

ماجرای بوستان بزرگ خاورمیانه در نهایت به اینجا رسید که فروردین سال جاری زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در بازدیدی که از این بوستان داشت وعده ساخت دهکده ورزشی، بازارچه‌های موقتی و نمایشگاه‌‍‌هایی با محوریت فروش محصولات بومی را داد که باید دید این وعده هم به جمع وعده‌های بزرگ سابق می‌پیوندد یا بلاخره زمین‌های بایر این بوستان به نان و نوایی می‌رسند.

انتهای پیام /  

کد خبر: 1153298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =