فعالیت افراد با تحصیلات غیرمرتبط کارایی صنایع را کاهش می‌دهد/ راهکار توسعه رشته‌های تحصیلی کم متقاضی چیست؟

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی و واحد بجنورد درباره چرایی عدم موفقیت صنعت در فعالیت‌های تخصصی گفت: وقتی اصناف و مشاغل فنی از افراد با رشته‌های تحصیلی غیرمرتبط در مشاغل فنی استفاده می‌کنند، طبیعتا موفقیت شغلی حاصل نشده و فنی و حرفه‌ای هم جایگاه خود را کسب نمی‌کند.

غلامرضا کاظمی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی و واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌ها برای اشتغال دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ گفت: بر اساس رایزنی‌ها با سازمان فنی و حرفه‌ای زمینه مهارت آموزی برای تمامی دانشجویان فراهم شده و  مدرک معتبر کوتاه مدت از سوی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه و مجوز آن از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اخذ و اقدامات در راستای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی و واحد بجنورد با بیان اینکه تحقق شعار هر دانشجو یک شغل مورد توجه قرار گرفته است، افزود: بنابراین معرفی رشته‌های مهارتی خاص برای مخاطب ویژه و دوره‌های کوتاه مدت برای دانشجویان در رشته‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال رشته حقوق برای دانشجویان به شکل مهارتی ارائه شده و در دوره‌های گذشته یکی از اساتید برای دانشجویان رشته حقوق بازدید از دادگاه‌ها و اماکن حقوقی را فراهم کرده و دوره‌های آزمون وکالت برای دانشجویان ایجاد شده است.

وی تاکیدکرد: برای رشته‌های کشاورزی از طریق فعالیت‌ها در این بخش حقوق دانشجویان به عنوان شهریه دانشگاه محاسبه می‌شود. برای مثال در گلخانه‌ها امکان کشت تمامی گیاهان از سوی دانشجویان وجود داشته و ظرفیت‌های مناسب از سوی دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار گرفته و هدف ایجاد اشتغال مناسب در کنار تحصیل است.

افزایش ۵۰ رشته مهارتی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی

کاظمی ادامه داد: برای این واحد دانشگاهی مهارت آموزی از اهمیت برخوردار است. بر این اساس معاون آموزشی به معاون آموزشی و مهارتی تغییر عنوان داشته است. تاکنون ۵۰ رشته مهارتی در واحدهای دانشگاه‌های خراسان جنوبی افزوده شده و برای این رشته‌ها مخاطب‌های خاص وجود دارد. برای مثال بر اساس رایزنی با هنرستان‌های متعدد در رشته دوخت و دوز امکانات متعدد در اختیار دانشجویان قرار گرفته تا به شکل عملی بتوان برای آنها اشتغال ایجاد کرد. همچنین از مدیران دعوت شد تا  رشته‌های مهارتی و فنی برای دانشجویان ایجاد شود.

به گفته رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی و واحد بجنورد برخی از رشته‌ها همچون کودک‌یاری، دوخت و دوز از متقاضیان اندک برخوردار هستند. در این راستا با تمامی مهدهای کودک و مربیان برای تحصیل در این رشته صحبت شده تا افراد فعال در هر شغل  به تحصیل در آن رشته بپردازند. امیدواریم ظرفیت‌های مناسب دانشجو را در سال تحصیلی جاری شاهد باشیم.

وی درباره کم و کیف ارائه تسهیلات و تخفیفات برای دانشجویان کم برخوردار افزود: بر اساس دستورالعمل از سوی سازمان مرکزی به دانشجویان کم برخوردار تخفیفات تعلق می‌گیرد و در کنار آن صندوق‌های کمک به خیرین تشکیل شده تا گروه‌های مختلف نهادهای کم بهره را شناسایی کرده و با رعایت عزت و احترام پرداخت شهریه به افراد نیازمند کمک شود.

 کاظمی درباره چرایی عدم موفقیت صنعت در فعالیت‌های تخصصی افزود: وقتی اصناف و مشاغل فنی از افراد تحصیل کرده با رشته‌های تحصیلی غی مرتبط در مشاغل فنی استفاده می‌کنند، طبیعتا موفقیت حاصل نشده و  فنی و حرفه‌ای هم جایگاه خود را کسب نمی‌کند. در دانشگاه آزاد اسلامی سعی شده تا تمامی دانشجویان در رشته تحصیلی در مشاغل مرتبط جذب شوند. همچنین مشاغل جذب نیرو با مدرک معتبر مهارت آموزی را در اولویت اقدامات قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =