برگزاری ۸۷۹ کرسی ترویجی و تخصصی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل اداره کل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: تا امروز ۸۷۲ کرسی ترویجی و ۷ کرسی تخصصی توسط اعضای هیئت علمی و ۵۱۴ ﻛﺮﺳﻲ ترویجی ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ مقطع ﺩﻛﺘﺮﺍﻱ تخصصی ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪﻩ است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در سال‌ ۱۳۸۲ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، با هدف کمک به بسط آزاد اندیشی و شکل گیری یک حرکت گسترده برای تولید علم و نظریه پردازی از طریق راه اندازی مجامع علمی تحت عنوان کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در زمینه علوم انسانی و معارف دینی تاسیس شد؛ در همین راستا ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﺮﺳﻲ‌ﻫﺎﻱ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺠﻲ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﻫﻴﺎﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺩﻛﺘﺮﻱ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﻫﻨﺮ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﻲ، از جمله برنامه‌هایی است که در سالیان اخیر به منظور پیشبرد برخی از اهداف تعیین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، برگزار می‌شود.

فاطمه حمیدی فر، مدیرکل اداره کل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر در جلسه توجیهی اجرای فاز جدید این مناظرات تخصصی، که به صورت مجازی و با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از معاونین پژوهشی و مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۳ محور اصلی است. دانشگاه آزاد باید پرورشگر و توسعه دهنده فضای انقلابی باشد و تبدیل به دانشگاهی سرآمد و پاسخگو شود؛ نهایتاً در جریان این فعالیت‌ها به دنبال ایجاد دانشگاهی کارآمد و پایدار در حوزه‌های سازمانی و عملیاتی در واحدها و سازان مرکزی هستیم.

این عضو هیدئت علمی دانشگاه افزود: یکی از بسته‌های کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که در راستای ارتقا پاسخگویی و حل مسئله در رابطه با موضوعات دانش بنیان و صنعت قرار می‌گیرد، توانایی دانشگاه در تبدیل شدن به مرجعیت علمی در خصوص حل مسئله و کاربردی کردن ایده‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از وظایفی که در راستای عملی شدن سند تحول و تعالی به عهده معاونت علوم انسانی و هنر قرار گرفته است، راه اندازی کرسی‌های علمی ترویجی و کرسی‌های تخصصی است. ﺗﺪﻭﻳﻦ ﻭ ﺗﺼﻮﻳب ﺁﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ‌های مورد نیاز ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻤﻠﻲ ﺳﺎﺯﻱ و اجرای ﻛﺮﺳﻲﻫﺎ در ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ، ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﺑﺎ سازمان‌ها ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ همکاری ﺑﺎ ﻫﻴﺎﺕ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﻛﺮﺳﻲ ﻫﺎﻱ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺮﺩﺍﺯﻱ، ﻧﻘﺪ ﻭ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺷﻮﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺮﺳﻲ‌ﻫﺎﻱ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺠﻲ از دیگر وظایف تعیین شده است.

کرسی‌های نظریه پردازی فعلی محدود به رشته‌های علوم انسانی و هنر است

حمیدی‌فر تاکید کرد: ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ، ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺳﻲ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﺗﺮﺟﻬﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺼﻮﺏ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻭ ﺷﻮﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻜﺎﺗﺒﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ ﻛﺮﺳﻲ‌ﻫﺎ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ ﮔﻮﺍﻫﻲ‌ﻫﺎﻱ ﻛﺮﺳﻲ‌ﻫﺎ، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺳﺎﺯﻱ ﻛﺮﺳﻲ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻭﺍﺣﺪ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ و همچنین ﺗﺪﻭﻳﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺍﺯ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﺮﺳﻲ‌ﻫﺎﻱ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺠﻲ ﺑﺎ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﺷﻮﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ از جمله برنامه‌های در دستور کار در فاز جدید برگزاری این رویدادها است.

مدیرکل اداره کل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با ارائه آماری از کرسی‌های تخصصی و ترویجی‌ای که تا امروز در این دانشگاه برگزار شده گفت: تا امروز ۸۷۲ کرسی ترویجی و ۷ کرسی تخصصی توسط اعضای هیئت علمی و ۵۱۴ ﻛﺮﺳﻲ ترویجی ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ مقطع ﺩﻛﺘﺮﺍﻱ تخصصی ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪﻩ است؛ همچنین ۲۸۷۰ گواهی برای اعضای هیئت علمی و ۵۱۴ گواهی نیز برای ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ مقطع ﺩﻛﺘﺮﺍﻱ ﺗﺨﺼﺼﻲ در این حوزه صادر گردیده است.

او در رابطه با وجود فرآیند طولانی ﻛﻠﻲ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﺮﺳﻲ‌ﻫﺎﻱ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ترویجی و تخصصی و راهکار در نظر گرفته شده برای سهولت در انجام روند آن‌ها گفت: سامانه‌ای راه اندازی خواهد شد که مستندات کرسی‌ها از واحدهای دانشگاهی به سازمان مرکزی دانشگاه و از سازمان به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود و فرآیندهای مربوطه سرعت دو چندانی پیدا کند.

حمیدی فر با اشاره به تمرکز این کرسی‌ها بر رشته‌های علوم انسانی و هنر تاکید کرد: این کرسی‌ها اختصاص به رشته‌های گروه علوم انسانی و هنر دارد و امکان شرکت در این کرسی‌ها برای رشته‌های علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و پزشکی وجود ندارد؛ مگر آنکه طرح و موضوع آن‌ها در جریانات میان رشته‌ای مطرح باشد و ارتباطی با رشته‌های علوم انسانی و هنر داشته باشد.

وی در رابطه با شیوه برگزاری این کرسی‌ها افزود: کرسی‌های ترویجی اساساً باید برگرفته از رساله چاپ شده دانشجویان باشد. نحوه برگزاری کرسی‌ها در بعضی از واحدها دچار اشکال است و باید شأنیت اجتماعی برای برگزاری وجود داشته باشد و دارای مخاطب مناسب باشد.

امکان ارائه نظریات تخصصی برای اشخاصی که عضو هیئت علمی نیستند، فراهم است

میثم چگین، معاون مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد به تفاوت فرآیند برگزاری و اهمیت کرسی‌های تخصصی و کرسی‌های ترویجی اشاره کرد و گفت: در کرسی‌های تخصصی، زمانی که فردی ادعایی نسبت به نظریه‌های علمی جدید می‌کند و قصد جابجایی مرزهای علمی را دارد، فرآیند سخت‌تری نسبت به کرسی‌های ترویجی خواهد داشت. نظریه، نوآوری و نقد عناوین مورد استفاده برای کرسی‌های تخصصی است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تصریح کرد: کرسی‌های ترویجی بحث بر سر موضوعات از قبل مطرح شده است که دو طرف موافق و مخالف دارد و از نظر ماهوی با کرسی‌های تخصصی که بر سر مسائل تازه مطرح شده توسط یکی از طرفین است، متفاوت می‌باشد؛ اما در اجرا یکسان هستند.

معاون مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در رابطه با نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها برای برگزاری این کرسی‌ها افزود: از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر دانشگاه مانند یک کمیته و یک بازوی اجرایی در بحث برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی است.

چگین در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط داوطلبین برگزاری کرسی‌های تخصصی گفت: امکان نظریه پردازی شخصی که عضو هیئت علمی نیست وجود دارد؛ اما فردی که می‌خواهد طرح نامه‌ای برای نظریه مد نظر خود ارائه کند، باید دارای پیوست علمی همچون کتب، مقالات و اثرات پژوهشی چاپ شده از وی باشد. عضو هیئت علمی نبودن متقاضیان، در صورتی که به دنبال امتیازات خاص در نظر گرفته شده نباشد، بلامانع است و طرح نظریه در صورت تایید چند تن از اساتید هیئت علمی به عنوان ارزیاب، قابلیت ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد.

محمدرضا طباطبایی، معاون پژوهشی سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود تفاوت‌ها و همزیستی مردم با مذاهب و قومیت‌های متنوع در این استان گفت: استان سیستان و بلوچستان با توجه به قرارگیری در شرق کشور و وجود مذاهب مختلف در کنار یکدیگر، شرایط خاصی دارد. سیستان و بلوچستان سوابق روشنی در ولایتمداری و حضور در صحنه‌های انقلابی داشته اند. کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوعات تقریب مذاهب در این استان قابل بحث و برگزاری است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1153435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =