افت و خیز شاخص اسنیپ برترین نشریه‌های ایرانی در ۶ سال گذشته

شاخص اسنیپ در برترین نشریه‌های ایرانی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، با افت و خیز همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسنیپ (SNIP) یکی از شاخص‌های علم‌سنجی برای اندازه‌گیری تاثیر یک نشریه علمی بر پیشرفت علم است. این شاخص نشان‌دهنده فراوانی استنادهایی است که در یک دوره زمانی به مقاله‌های یک نشریه داده می‌شود. اسنیپ مخفف Source normalized impact per paper است.

بر اساس گزارش اسکوپوس در سال ۲۰۲۱، بیش از ۲۵ هزار نشریه دانشگاهی در فهرست ۲۰۲۰ پایگاه اسکوپوس نمایه شده‌اند و نزدیک به ۲۳ هزار عنوان از آن‌ها اسنیپ گرفته‌اند و در این فهرست ۱۷۳ نشریه ایرانی هم حضور دارند.

اسنیپ سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) برای نخستین بار از سوی اسکوپوس اعلام شد.

افت و خیز شاخص اسنیپ برترین نشریه‌های ایرانی در ۶ سال گذشته

بررسی روند اسنیپ برترین نشریه ایرانی در ۶ سال گذشته نشان می‌دهد که در این مدت، میزان اسنیپ برترین مجله افتی نسبی داشته است. به طوری که نشریه language related research از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۲۰۱۵ با مقدار اسنیپ ۱.۴۶۳ دارای بیشترین مقدار اسنیپ در بین نشریه‌های ایرانی نمایه شده در اسکوپوس بوده؛ اما در سال ۲۰۱۶ نشریه Journal of Applied Mechanics از انتشارات مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با مقدار اسنیپ ۱.۳۲۶ بیشترین مقدار اسنیپ را داشته است. 

میزان اسنیپ در سال ۲۰۱۷ برای برترین نشریه ایرانی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. به طوری که نشریه Journal of Dental Resaerch, Dental clinics, Dental Prospects  از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اسنیپ ۲.۲۶۴، برترین نشریه این سال شناخته شد. 

سال ۲۰۱۸ نشریه Categories and General Algebraic with Applacation از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی با اسنیپ ۱.۴۸۲ در جایگاه برترین مجله ایرانی قرار گرفت. این شاخص در سال ۲۰۱۹ با اسنیپ ۲.۶۳۵ نشریه  Journal of research in Applied linguistics از انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز رشد کرد؛ اما این شاخص در سال ۲۰۲۰ باز هم افت کرد. به طوری که نشریه Communication in Combonatorics and Optimization از انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اسنیپ ۱.۳۷۳ توانست در جایگاه اول مجلات ایرانی قرار بگیرد.

جدول زیر نشان‌دهنده شاخص اسنیپ برترین نشریات ایرانی در ۶ سال گذشته است:

سال نشریه اسنیپ
۲۰۱۵ language related research ۱.۴۶۳
۲۰۱۶ Journal of Applied Mechanics ۱.۳۲۶
۲۰۱۷ ournal of Dental Resaerch, Dental clinics, Dental Prospects ۲.۲۶۴
۲۰۱۸ Categories and General Algebraic with Applacation ۱.۴۸۲
۲۰۱۹ Journal of research in Applied linguistics ۲.۶۳۵
۲۰۲۰ Communication in Combonatorics and Optimization ۱.۳۷۳

رشد چشمگیر عربستان در شاخص اسنیپ

نمودار زیر نشان‌دهنده جایگاه برخی کشورهای منطقه که بیشتر صعود و سقوط در اسنیپ را داشته‌اند و مقایسه با ایران است:

افت و خیز شاخص اسنیپ برترین نشریه‌های ایرانی در ۶ سال گذشته

بر اساس نمودار بالا، عربستان بهترین میانگین اسنیپ از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ را داشته است. در این بین، قطر با وجود رشد قابل توجهی که در سال‌های گذشته به دست آورده؛ اما در جایگاهی پایین‌تر عربستان قرار می‌گیرد. جایگاه ایران در اسنیپ در مدت ذکر شده فراز و فرود چندانی نداشته و فقط با شیب ملایمی تغییر کرده است. بحرین در فاصله این سال‌ها سقوط شدیدی را تجربه کرده. به  طوری که از ۰.۹ در سال ۲۰۱۵ به ۰.۱ در سال ۲۰۱۸ رسیده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1153499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =