برای استعدادیابی کودکان با مشکلات عمده در سیستم آموزشی مواجه هستیم/ شرکت‌های دانش بنیان در زمینه استعدادسنجی وارد عمل شوند

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ابزار و تخصص لازم برای استعدادیابی کودکان در اختیار نیست، گفت: شرکت‌های دانش بنیان در زمینه استعدادیابی کودکان وارد عمل شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس بررسی‌های انجام شده در انتخاب رشته دانش آموزان و دانشجویان اعمال سلیقه والدین و جو موجود در زمینه مشاغل پر درآمد بیش از استعداد فرد مورد اهمیت قرار می‌گیرد و همین شیوه انتخاب رشته بدون توجه به استعداد دانش آموز باعث بروز مشکلات متعدد همچون بی‌علاقگی نسبت به تحصیل، شغل آینده و در نتیجه انصراف از تحصیل یا فعالیت بی‌انگیزه در شغل و در نتیجه افسردگی را برای افراد به دنبال دارد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته قبل از ورود کودک به مدرسه اقدامات در راستای استعدادیابی و استعدادسنجی انجام شده و مطابق با ویژگی‌ها برای فرد برنامه ریزی می‌شود.

محمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پیامدهای عدم توجه به استعدادیابی دانش آموزان در آموزش و پرورش گفت: برای استعدادیابی با مشکلات عمده در سیستم آموزش کشور مواجه هستیم، چون ابزار و تخصص لازم برای استعدادیابی و استعدادسنجی در اختیار  نیست.

وی افزود: برای فعالیت در زمینه استعدادیابی و استعداد سنجی بکارگیری تکنیک‌های علمی و ابزارهای مخصوص مورد نیاز است. هرچند عدم تربیت متخصصان در زمینه استعدادیابی و استعداد سنجی مشکل عمده و نقطه ضعف سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شود. باید دانست برای آموزش فرد در کنار استعدادیابی  و استعدادیابی  علاقه ورود به رشته تحصیلی مورد نظر هم  از اهمیت برخوردار است. بنابراین در برخی مواقع  به رغم استعداد سنجی‌های انجام شده به دلیل وجود علاقه شاهد تحصیل در رشته خاص یا فعالیت افراد در مشاغل دیگر هستیم. از سوی دیگر در بین افراد شاهد بروز علاقه کاذب هستیم. برای مثال بسیاری از کودکان به مشاغل پزشکی و  خلبانی علاقه مند هستند و بعد از گذشت زمان و شناخت قابلیت‌های خود در رشته مورد نظر خود جذب می‌شوند.

تبلیغات و ایجاد علاقه کاذب انتخاب رشته اشتباهی به دنبال دارد

به گفته معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون در کشور به دلیل تبلیغات فراوان کششی نسبت به شغل پزشکی و رشته‌های مرتبط ایجاد شده و افراد به رغم نبود استعداد و علاقه کاذب در تلاش برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی هستند. بی شک فرد بعد از ورود به رشته پزشکی وضعیت موجود را مناسب ویژگی‌های خود ندانسته و همین مقوله باعث بروز افسردگی، تغییر رشته یا در صورت تحمل شرایط شاهد فعالیت پزشکانی بی‌علاقه و غیرمتعهد هستیم.

بطحایی تاکید کرد: باید بستر لازم برای استعدادیابی را فراهم کرد و به پیشنهاد بنده برای توسعه این امر می‌توان از ظرفیت بخش‌های غیر دولتی و شرکت‌های دانش بنیان برای استعدادیابی و استعداد سنجی استفاده کرد. در این شرایط نیروهای متخصص و جوان می توانند کمک کننده باشند. از سوی دیگر باید علاقه کاذب را از دانش آموزان و دانشجویان در انتخاب رشته دور کرد و این اتفاق در صورت ارائه اطلاعات کافی به آنها بروز می‌کند. در این شرایط انتظار می‌رود تا والدین سلیقه‌های خود را به فرزندش تحمیل نکرده و از تبلیغات در زمینه شغل خاص بپرهیزند تا کودک و نوجوان بتواند بر اساس توانایی و قابلیت‌های خود به فعالیت بپردازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =