سرفصل‌های اولین دانشکده کشاورزی هوشمند دانشگاه آزاد تدوین می‌شود/ ۳۲ پروژه‌ برون دانشگاهی توسط واحد رشت اجرا شده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: به اساتید گروه کشاورزی اعلام شده تا از ترم تحصیلی آتی حدود ۵ جلسه از ۱۶ جلسه کلاس درسی خود را به ارائه مطالب کشاورزی هوشمند اختصاص دهند تا بتوانیم به تدریج و در طول یک یا دو ترم آینده سرفصل‌های اختصاصی جدیدی را برای رشته‌های این دانشکده تهیه و تدوین کنیم.

علیرضا صیداوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: ۶ مرکز تحقیقات در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان داریم که همگی درآمدزا هستند. مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و بومی دیلمستان دانشگاه آزاد واحد لاهیجان واحد لاهیجان که به تازگی تاسیس شده، کار خود را برروی گیاهان دارویی استان آغاز کرده تا زمینه توسعه بهره‌برداری دارویی را از آن به‌وجود آورد. علاوه بر آن مرکز تحقیقاتی مطالعات بافت‌های تاریخی در همین واحد، با اخذ و اجرای پروژه‌های تاریخی و میراث فرهنگی درآمدزایی مطلوب برای دانشگاه دارد. همچنین مرکز تحقیقات علوم شیلات دکتر کیوان لاهیجان در زمینه تولید و پرورش ماهیان خاویاری و فرآورده‌های جانبی مانند گوشت، روغن، کرم، عصاره و چرم خاویار فعالیت دارد و بزودی با سرمایه‌گذاری کلان‌تری، سطح تولیدات و درآمد خود را توسعه بیشتری می‌دهد.

وی ادامه داد: مرکز تازه تاسیس توسعه اقتصاد و کشاورزی روستایی واحد رشت در همکاری با جهاد کشاورزی و تعاون روستایی، راه‌حل‌هایی برای مشکلات کسب‌وکارهای روستایی و توسعه کشاورزی آن‌ها ارائه می‌دهد که بزودی به درآمدزایی می‌رسد. همچنین مرکز تحقیقات انرژی و ساختمان که از طریق اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی عواید خوبی بدست آورد. مرکز تحقیقات گردشگری واحد رشت نیز توانسته با انجام مطالعات مختلف در این حوزه تاثیر بسزایی در افزایش درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه داشته است. 

صیداوی عنوان کرد: مراکز رشد دانشگاه آزاد استان نیز از ایده‌های خلاق و تولیدات صنعتی، کشاورزی و شیلات شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند و از سود مطلوبی نیز از سهام‌های خود در این شرکت‌ها و قرارداد با آن‌ها کسب می‌کند. اصلی‌ترین مرکز رشد استان در واحد رشت قرار دارد در رده مراکز سطح یک است. شرکت‌های مستقر در واحد انزلی به فعالیت‌های مکانیک و فنی مهندسی ورود کرده‌اند که علاوه‌بر هدف‌گذاری برای تولید قطعه، مطالعاتی در زمینه محاسبات پل‌ها و امور مهندسی شهری و جاده‌ای دارند. تعداد شرکت‌های طرف همکاری با مراکز رشد دانشگاه آزاد در واحد رشت ۴۰ و در واحد لاهیجان و انزلی مجموعا ۲۰ شرکت است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت خبر داد: مجلات علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان توانسته‌اند با انتشار پژوهش‌ها و آثار محققین و اساتید حوزه‌های مختلف، علاوه بر تامین هزینه‌های خود برای دانشگاه درآمد داشته باشند. از دیگر راه‌های عواید غیرشهریه‌ای می‌توان به ارائه خدمات آزمایشگاهی به بخش‌های خصوصی و دولتی و همچنین برگزاری کارگاه‌های گوناگون کارآفرینی و فنی نیز اشاره کرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت توانست در سال ۱۴۰۰ ، ۳۲ پروژه‌ برون دانشگاهی که معادل چند برابر سال‌های قبل آن است را اخذ کند. این عدد مجموعا در بازه ۴ ساله پیش از ۱۴۰۰، ۲۸ طرح بود.

به گفته او، یکی از اثرات جانبی فعالیت‌های فناورانه و گرفتن پروژه‌های برون دانشگاهی، انتقال تجربه پژوهشی اساتید و اعضای هیئت علمی به کلاس درس و ورود این قیبل مطالب به محتوای تدریسی است.

علی‌رضا صیدوای در پایان تاکید کرد: با توجه ظرفیت بالای اعضای هیئت علمی واحد رشت در زمینه مطالعات کشاورزی هوشمند و محصولات آن، دکتر طهرانچی در سفر اخیر خود پیشنهاد تاسیس دانشکده کشاورزی هوشمند که تلفیقی از علم کشاورزی و علوم جدیدی مثل کامپیوتر و برنامه‌نویسی است را دادند و هم‌اکنون در حال اجرای مقدمات آن هستیم. به اساتید گروه کشاورزی اعلام شده تا از ترم تحصیلی آتی حدود ۵ جلسه از ۱۶ جلسه کلاس درسی خود را به ارائه مطالب کشاورزی هوشمند مانند کشاورزی دیجیتال، نقش هوش مصنوعی در کشاورزی، کاربرد پهپادها در کشاورزی و ... اختصاص دهند تا بتوانیم به تدریج و در طول یک یا دو ترم آینده سرفصل‌های اختصاصی جدیدی را برای رشته‌های این دانشکده تهیه و تدوین و برای تصویب به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کنیم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1153672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =