نقایص آموزشی باعث گریز دانش آموزان از مدارس شده است/ راه‌اندازی باشگاه فعال روش‌های تربیتی در مدارس سما

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نقایص آموزشی باعث گریز دانش آموزان از مدارس شده است، گفت: در سال تحصیلی جاری باشگاه فعال روش‌های تربیتی راه اندازی و معلمان تبدیل وضعیت می‌شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیدمحمدبطحایی، معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رییس سازمان سما در ارتباط زنده تصویری به مناسبت شروع سال تحصیلی با معلمان، مدیران و والدین دانش آموزان سمایی صبح امروز ۲۹ شهریور با تبریک فرارسیدن سال تحصیلی جدید گفت: در یکسال گذشته تا جایی که توانستیم و موانع  اجازه داد تلاش کردیم و  بنده به عنوان عضو کوچکی از خانواده شما از همگان به ویژه نیروهای خدماتی مدرسه، معلمان ایثارگر، معاونان، نیروهای اداری و مدیران سرافراز صمیمانه سپاسگذاری می‌کنم.

یکی از نقایص نظام های آموزشی یادگیری و یاددهی است

وی افزود: در سال تحصیلی گذشته یکی ازموضوعات جدید روش‌های یادگیری و یاددهی  است. یکی از نقایص در نظام‌های آموزشی روش‌های یادگیری و یادگیری است. روش‌هایی که امروز در مدرسه  و کلاس‌ها متناسب با ویژگی‌های مخاطب امروز نیست و بچه های امروز همچون کودکان و نوجوانان ۳۰-۴۰ سال قبل نیستند.

بطحایی ادامه داد: عدم به روز رسانی در آموزش و نقایص در نظام های آموزشی یاددهی و یادگیری نتیجه باعث گریزانی دانش آموزان از مدارس شده است. دلیل عدم عدم لذت فرزندان از یادگیری  به دلیل بروز نقایص در یادگیری است.

باشگاه فعال روش‌های تربیتی راه اندازی می‌شود

به گفته معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رییس سازمان سما از اواسط سال تحصیلی گذشته در زمینه روش‌های تربیتی اقدام شده و باشگاه فعال روش‌های تربیتی راه اندازی می‌شود و در این باشگاه تجربیات درون سازمان  و تجربیات سایر مدارس کشور مطرح و مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون در سایر مدارس و موسسات آموزشی تجربیات فراوان وجود دارد. امیدوارم این باشگاه را به عنوان ساختار اجرایی تربیتی را راه اندازی کنیم.

بطحایی ادامه داد: در جلسات  ایجاد نظام جامع منابع انسانی در مدارس پیگیری می‌شود البته ضوابط مناسب در این زمینه  وجود داشته و باید منسجم شود و به دنبال به روزرسانی و جبران نارسایی‌ها و خدمت نیروی انسانی و ایجاد انگیزه در بین این افراد باشیم.

باید به مدیران مدرسه اختیار داد

معاون دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر نیروی انسانی انگیزه لازم را برای استفاده از مهارت نداشته باشد، بی شک در فعالیتش تاثیرگذار است. در نظام جامع منابع انسانی به تمامی نیازهای همکاران توجه می‌شود. تحول در مدارس سما با مدیریت مدرسه محور ایجاد میشود و نباید دست و بال مدیران را برای تصمیم گیری بست، بلکه در صورت بروز خطا اخطار می‌گیرد.

به گفته وی باید به مدیران مدرسه اختیار داد و اعتماد کرد. در سال گذشته در دو مدرسه به شکل آزمایشی برخی اختیارات را به مدارس واگذار کردیم و در پی گسترش  این مقوله  در اغلب مدارس هستیم. در این شرایط اختیارات به مدارس واگذار شده  و مدرسه برای پیش برد اهداف تصمیم گیری می‌کند.

هنوز از ظرفیت دانشگاه آزاد در مدارس سما استفاده نشده است

بطحایی تاکید کرد: هنوز از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس سما به عنوان سرمایه ارزنده بهره نبردیم. این دانشگاه سرمایه ارزشمند و مملو از بخش‌های نیروی انسانی متخصص و منابع و تجهیزات و فضاها است و هنوز از این فرصت ارزشمند به خوبی در مدارس استفاده نشده است.

رییس سازمان سما افزود: مدیران  و معلمان باید بتوانند از ظرفیت‌های موجود بهره ببرند و در صورت بروز نارسایی‌ها مدیران مدارس سما را مطلع کنند. مدارس سما نمره خوبی را در استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد کسب نکردند.

اولیای مدرسه خانواده‌ها را مزاحم ندانند

وی ادامه داد: خانواده‌ها اصلی‌ترین شریک تربیتی مدارس هستند و ارتباط و تعامل صحیح  باید کسب کرد در غیر این صورت مشکلات بروز می‌کند و بخش قابل توجهی از مشکلات بین خانواده و مدارس عدم تعامل است.

محیط آموزشی و مدرسه بخشی از محیط کاری خانواده است. بر اساس شواهد روابط اولیای مدرسه با خانواده‌ها اداری و رسمی است و در برخی مواقع خانواده‌ها را مزاحم می‌دانیم. البته تازمانی که تلقی مدرسه از خانواده به عنوان یک عامل مزاحم باشد موفقیت حاصل نمی‌شود. برای تعامل بیشتر در سال تحصیلی جاری نظرسنجی انجام  و نتایج آن را مقایسه می‌کنیم تا بتوان تعامل خانواده با مدرسه را افزایش داد.

معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما درباره مدیریت هزینه و درمان گفت: مدارس سما به عنوان بخش غیردولتی باید بتوانند بین هزینه و درآمد تعادل برقرار کند.به رغم تلاش‌های انجام شده تعدادی از مدارس زیان ده هستند و از سوی دیگر خانواده‌ها از وضعیت اقتصادی با مشکلات مواجه هستند و نمی‌توان شهریه‌ها را افزایش داد، اما باید منابع درآمدی را برای ایجاد توازن برقرار کرد.

معلمان تبدیل وضعیت می‌شوند

بطحایی با بیان اینکه هم اکنون به دنبال تبدیل وضعیت نیروها هستند، افزود: باید بتوان مشکلات را برطرف کرد و معلم مداس سما باید همچون دیگر کارمندان حقوق کامل دریافت کنند. برای ایجاد تعامل بین درآمد و هزینه‌های نمی‌توان نظام مدیریت منابع انسانی را اجرا کرد و اصلی‌ترین مخاطب مدیران مدارس هستند و این افراد نسبت به کسب درآمد بیش از پیش فعالیت کنند.

به گفته وی باید به مدارس زیان‌ده مهلت داد تا درآمد مناسب را کسب کنند. آغاز سال تحصیلی همچون بهار جامعه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154144

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =