محاکمه استاد دانشگاه نروژ به دلیل همکاری علمی با ۴ دانشجوی ایرانی

استاد سابق دانشگاه علم و صنعت نروژ به اتهام همکاری علمی با چهار ایرانی مورد محاکمه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یک استاد سابق دانشگاه در نروژ به دلیل دعوت از چهار دانشجوی ایرانی برای همکاری مورد محاکمه قرار گرفت. این استاد متهم است که مقررات جدید صادرات علم و تحریم‌های ایران را نقض کرده است. این محاکمه پنجم سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شده و احتمالا تا ۲۵ روز دیگر ادامه خواهد داشت.

این استاد پیش‌تر در دانشگاه علم و صنعت نروژ (ntnu) مشغول به کار بوده و هم‌اکنون ساکن قطر است. وی اظهار بی‌گناهی کرده؛ اما به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. این دانشمند و همکارش در ژانویه ۲۰۲۰ پس از انجام تحقیقات توسط سرویس امنیتی پلیس نروژ (PST) از کار تعلیق شدند.

استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی اصالتی آلمانی-ایرانی دارد و متهم است که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بدون رضایت دانشگاه، چهار شهروند ایرانی را به عنوان دانشجوی مهمان به NTNU دعوت کرده و به آن‌ها امکان دسترسی به امکانات دانشگاه شامل میکروسکوپ الکترونی (SEM) را بدون درخواست مجوز لازم از وزارت امور خارجه داده است.

این میکروسکوپ در فهرست ابزارهایی است که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی صادرات آن‌ها به ایران ممنوع است. همچنین ارائه دستورالعمل به شهروندان ایرانی در مورد نحوه استفاده از میکروسکوپ غیرقانونی است.

کیفرخواستی که علیه این استاد ابلاغ شده است شامل اتهام نقض مقررات کنترل صادرات، نقض قوانین حاکم بر همکاری علمی با ایران و اتهام نفوذ به سیستم و استخراج داده‌ها از رایانه در آزمایشگاه علوم نانو موسسه است.

بر اساس مدارک ارائه شده در دادگاه، چهار دانشمند ایرانی در دوره‌های زمانی مختلف از دانشگاه علم و صنعت نروژ بازدید کرده‌اند. این افراد از میکروسکوپ الکترونی برای تجزیه و تحلیل آلیاژهای آلومینیوم، زیرکونیوم و نیکل استفاده کرده‌اند. دادستانی اعلام کرده است که همه این موارد برای صادرات به کشورهای دیگر نیازمند مجوز از وزارت امور خارجه است.

این استاد همچنین متهم به مشارکت در نصب نرم‌افزاری بر روی رایانه آزمایشگاه نانو مکانیک است که امکان بارگذاری اطلاعات ذخیره شده در رایانه را از طریق اینترنت فراهم می‌کند.

برینجولف ریسنس (Brynjulf Risnes) وکیل مدافع  این استاد متهم در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که به گفته سرپرست آزمایشگاه افراد زیادی روزانه بدون هیچ نظارتی به این آزمایشگاه رفت و آمد می‌کنند، به همین دلیل این اتهام ناشایست است. اگر دانشگاه نتواند ادعای خود را ثابت کند، ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1154174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =