ذهن دانش‌آموز با اطلاعات فضای مجازی پر شده است/ عدم تمایل دانش‌آموزان به کارهای گروهی

مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه با بیان اینکه ذهن دانش آموزان با اطلاعات موجود در فضای مجازی پر شده است، گفت: دانش آموزان از لحاظ اجتماعی و کارهای گروهی ضعیف هستند.

مرتضی فکری، مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم و کیف آماده سازی مدارس به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید گفت: برای دانش آموزان  پایه ابتدایی با هدف آشنایی مطالب درسی سال‌های گذشته و برای دانش آموزان محصل در دوره‌های متوسطه برای تثبت و تقویت مطالب درسی از ۱۵ شهریور سالجاری آموزش‌ها آغاز شده تا بتوان از لحاظ آموزشی خلاها را برطرف و مطالب ذهنی به موقع بازخوانی شود.

وی افزود: برای فعال کردن یادوارهای ذهنی دانش آموزان نمی‌توانستیم از مهر ماه آغاز بکار کنیم، بلکه از ۱۵ شهریور کلاس‌های تقویتی برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه  در زمینه تدریس دروس علوم، ریاضی و نگارش برگزار شد، البته کلاس‌های تابستانی در راستای تقویت علمی دانش آموزان هم برای آن تشکل شد.  به طور مثال برای دوره متوسطه اول و دوم در درس ریاضی کلاس‌های تثبت یادگیری و تقویتی برگزار شد.

مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه درباره معیار ارزیابی علمی دانش آموزان در پایه‌های بالاتر تحصیلی تاکید کرد: نباید وضعیت موجود را با معیارهای ۳۰ سال گذشته ارزیابی کرد.  برای مثال در گذشته آموزش‌های طوطی‌وار معیار یادگیری دانش آموزان بود. هم اکنون برخی بر این باورند که بنیه علمی دانش آموزان ضعیف شده اما کیفیت آموزشی دانش آموزان بعد از یک یا دو هفته آموزش و تمرین قوی می‌شود.

ذهن دانش آموزان با اطلاعات موجود در فضای مجازی پر شده است

فکری ادامه داد: اغلب ذهن دانش آموزان را اطلاعات موجود در فضای مجازی اشغال کرده و باید بتوان زمان اختصاص دانش آموزان به فضای مجازی را کنترل کرد. درضمن وضعیت تحصیلی دانش آموزان با افت چندانی مواجه نیست. دانش آموزان با تمرین دروس به تسلط نسبی مطالب دستیافته و جای نگرانی نیست.

مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه با بیان اینکه برای ارزیابی دانش آموزان باید دیدگاه‌ها را تغییر داد، افزود: برای مثال با شیوع پاندمی کرونا آموزش مجازی جایگزین آموزش سنتی شد و نباید معیار آموزش دانش آموزان همچون ارزشیابی کلیشه‌ای گذشته باشد. باید ارزشیابی‌ها به شکل شفاهی، بالینی، چند گزینه‌ای، مفهومی و با تغییر سطح سوالات باشد.

فکری اظهار کرد: بر اساس هرم آموزشی سطح آموزش افزایش یافته و دانش آموزان در سطوح بالاتر هم می‌توانند موفق عمل کنند از لحاظ علمی نمی‌توان بر این امر اذعان داشت که افت علمی به دلیل شیوع کرونا در بین دانش آموزان بروز کرده است، بلکه از طریق داشتن برنامه به سهولت می‌توان از این چالش عبور کرد و  به عنوان فرصت به وضعیت کنونی نگاه کرد.

دانش آموزان از لحاظ اجتماعی و کارهای گروهی ضعیف هستند

وی درباره وضعیت روحی دانش آموزان گفت: دانش آموزان از لحاظ اجتماعی و کارهای گروهی ضعیف هستند. این در حالی است که در گذشته آنها  با یکدیگر هماهنگ‌تر بودند، اما هم اکنون میزان تعامل اجتماعی دانش آموزان کاهش یافته است. از سوی دیگر دانش آموزان برای  حضور در مدرسه مشتاق هستند و باید  مدرسه را برای آنها به محیطی جذاب و گیرا تبدیل کرد تا از مدرسه زده نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =