نحوه تکثیر گل شمعدانی چگونه است؟

تکثیر شمعدانی معمولا به دو روش  کاشت بذر و  قلمه زدن انجام می شود که روش قلمه زدن شمعدانی بسیار ساده تر و متداول تر است.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، همه‌ ما با شنیدن نام گل شمعدانی، تصاویر زیبای حیاط های نقلی و حوض دار خانه های قدیمی در ذهنمان سبز می‌شود. همان هایی که گلدان های شمعدانی قرمز و نارنجی و صورتی برروی پله ها و لبه‌های حوض آنها خود نمایی می‌کرد. شمعدانی گیاهی زیبا و مقاوم است. 

تکثیر شمعدانی بسیار ساده اما پر نکته است و جزئیاتی مانند زمان قلمه زدن شمعدانی ( بهار تا اواسط پاییز ) و طریقه نگهداری از قلمه ها و بذر ها، برای داشتن گیاهی جدید و زیبا تاثیر بسزایی دارد. در ابتدا با روش قلمه زدن شمعدانی آشنا می‌شویم.

قلمه زدن شمعدانی:

گام اول:

برای تکثیر شمعدانی به این روش از ساقه های سبز اصلی و چوب مانند شمعدانی استفاده می‌کنیم. در ابتدا قلمه های با اندازه های حدود 8-12 سانتیمتر دارای 2 یا 3 گره را از گیاه اصلی جدا میکنیم. توجه داشته باشید که حتما اینکار را با چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی انجام دهید.

گام دوم:

بعد از بریدن قلمه، همه‌ برگ‌ها و شاخه های اضافی روی آن را حذف میکنیم به طوری که تا 5 سانتی متر فقط ساقه بماند.  برگ های موجود در انتهای قلمه را نگه میداریم و اگر برگی در بین آنها وجود دارد که بریده شده است و یا ظاهری بیمار دارد را نیز حذف می‌کنیم.

گام سوم:

برای گرفتن نتیجه بهتر و سریعتر می توانید انتهای ساقه را درون هورمون ریشه زایی فرو کنید. این هورمون هم سرعت ریشه زایی را بالا می‌برد و هم آلودگی های بعد از قرار گرفتن ساقه در خاک که ممکن است باعث بیماری قلمه شمعدانی بشود را کاهش می‌دهد.

گام چهارم:

قلمه ها را میتوان در خاک و کود آماده و یا مخلوط کوکو پیت و پرلیت کاشت. بعد از کاشتن قلمه ها، آنها را به مدت یک هفته در محیطی نیمه تاریک نگهداری کنید تا انرژی گیاه به جای رشد برگ، محدود به ریشه زایی شود. بعد از این طی این مدت قلمه را به مکانی پرنور، مانند کنار پنجره منتقل کنید.

گام پنجم:

برای حفظ رطوبت گیاه، راههای زیادی وجود دارد و یکی از این راه‌ها کشیدن یک کیسه پلاستیکی روشن برروی گلدان است. توجه داشته باشید که در این مدت، قلمه‌ها را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و سعی کنید بستر کاشت مرطوب باشد.

گام ششم :

اگر از نایلون بر روی قلمه ها استفاده کرده‌اید باید توجه داشته باشید که در صورت وجود نداشتن تهویه مناسب، قلمه ها کپک خواهند زد. پس یا روی نایلون سوراخ های ریزی ایجاد کنید که هوا جریان داشته باشد و یا هر روز نایلون را از روی آنها بردارید  تا قلمه‌ها هوا بخورند.

گام هفتم :

در بهترین شرایط 3 تا 4 هفته و در بدترین شرایط 6 تا 8 هفته، ریشه دهی قلمه ها زمان می‌برد. اگر تکثیر را از اواسط بهار آغاز کرده باشید، بعد از ریشه دهی قلمه، هوا رو به گرمی می‌رود فصل رشد آنها آغاز می‌شود. در این زمان بهتر است یک گلدان برای قرار دادن قلمه ها در نظر بگیرید. بعد از قرار دادن آنها در گلدان اصلی، قلمه را سرزنی کنید تا گیاه به رشد شاخه های جانبی تشویق شود و گلدانتان پر شود. در صورت مهیا بودن همه‌ی شرایط، بعد از چند هفته شما یک گلدان شمعدانی زیبا و پر خواهید داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =